Citat:
Ursprungligen postat av
gabrielle2
Nu pratar jag om äldrevården i Borlänge och covid-19 och att regeringen misslyckats totalt med det de påstår sig velat värna om, nämligen gamlingar. Aldreboenden här i Stockholm är även de drabbade. Överallt antar jag.
Jag ser ju klart och tydligt att bristerna finns inom kommunala verksamheter.
Något är åt helvetet fel. En del personal har inga riktiga skyddskläder. Vikarier springer runt mellan olika boenden mm. Chefer har kanske tre till fem boenden att ta hand om och även de hoppar runt överallt. De ser sig inte som besökare antagligen.
Är nog svårt att fixa till det här nu. Försent!
Nu är det bara att se hur många som kommer att dö utav det här. Vad kan vi göra. Smittade har redan smittat.
Kalle är smittad. Kalle har vänner, arbetskamrater och barn som i sin tur har vänner, arbetskamrater och barn osv.
Den smittkedjan ville man bryta genom att ringa in, sätta i karantän osv.
Det ville man inte göra i Sverige. Nu är det försent.
Men jag ser även att länder som agerade även de mer eller mindre har misslyckats.
Jag tror att vi får finna oss i att folk dör. Det går inte att stoppa. Covid- 19.
Inte innan vaccin. Inte nu i den här första rundan. Vi kan eventuellt se till att det inte blir en runda till.
Det är bara att bereda sig mentalt på det som händer.
Utgångsläget är att varenda kotte på boenden kommer bli smittad. Massa folk som bor och vistats på samma plats samt en hel drös med moment som kräver närkontakt mellan personal och vårdtagare.
Istället för att räkna de äldreboenden som drabbats är det bättre att fira de som inte är det.
Om enbart 65% av de boendes på äldreboenden blir sjuka så är det en stor seger.