2020-04-02, 20:26
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Det märks att dödsantal i världen ständigt ökar, i dag +4162 enligt worldometers, för några dagar sedan var siffran runt 1600.
"April is the cruellest month ..."
Hoppas maj blir bättre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Nej han är totalt inkompetent!

Om du tror det måste du vara något av det mest korkade som går i ett par skor. Tegnell är ju bara budbäraren, och har åtskilliga medicinska experter som jobbar i kring honom. Det är ju inte han som tar besluten själv, hur fan man nu kan tro det.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
I filmen jag såg tidigare och länkade till sa de att man tror att corona har mellan en och tre procent dödlighet. Räkna.

Vi går mot något som motsvarar Spanska sjukan... Kommer ta tid o det värsta är framför oss
Citera
2020-04-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
1 miljon testade positivt nu totalt.

När passerar vi 10 miljoner? Om en månad?

När passerar vi 100 miljoner? När Indien, Pakistan o Afrika kommer igång så går det nog snabbt
Detta är intressant! På TV4 sa man att i Bombay som fått första fallen går bor 1 miljon människor på 5 kvadrat kilometer.. man behöver ju inte vara Einstein för att fatta...
Citera
2020-04-02, 20:28
Medlem
Lotavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Majoriteten av personer som fortfarande dör i Italien smittades innan lockdown. Det tar lång tid innan man kan uppnå effekt.

Kan stämma, låt oss se men det förvånar mig att det inte blivit någon förbättring så här 3 veckor senare.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Men utgör passagerarna på Diamond Princess, ett snitt av Sveriges befolkning, sett framför allt till ålder? Jag vet inte, men jag förknippar kryssningar i Medelhavet och Karibien med framför allt äldre personer, dock oftast ganska friska gamlingar. Men så kanske det inte var på Diamond Princess.

Så är det ju - ett tvärsnitt av passagerarna torde ge ett snitt på ca. 70 år, give or take, några år... Dessa är ju klart i farozonen - särskilt den instängdhet som blir. Tänk bara hur många som skall smittas via luften och de luftförsörjningssystem som finns på dessa skepp!
Citera
Avslutad
[QU
Citat:
OTE=Bananarmen|71018609]Hade svårt att se siffrorna på Stockholms prognos. Någon som kan återberätta prognosen?
[/quote]

Publicerad: 2020-04-02
Dagens rapport visar att 215 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 2 439 personer är konstaterat smittade i Stockholm. 179 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit i länet. Cirka 10 600 personer i Stockholm har provtagits för det nya coronaviruset.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/2-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Han sa att vi gör alla tester rätt nu. Vi har doktorer som varit sjuka och är imuna nu. Visar det sig att 50% av befolkningen är sjuka nu så är det över i sommar. Kollade du inte?
Jo jag kollar på TV 4 nu. har sett hela programmet.
Citera
Medlem
SeanAverys avatar
Förjävligt är vad det är.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/de-raddade-andras-liv-blev-sjalva-dodssjuka/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Poängen flög över ditt huvud...

Vad jag ville ha sagt var att all smittad vårdpersonal inte behöver smittats på jobbet. Om det faktiska antalet smittade i själva verket är 150 000 eller 300 000 så stärks ju den tesen ytterligare.

EXAKT! Det var därför jag tipsade dig om att skilja på begreppen "smittade" och "bekräftat smittade", just för att du nog förstod.....poängen förstod jag självklart, men det skrev jag inte....självklart?
Citera
2020-04-02, 20:29
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornelia92
Du fortsätter spela dum.

Staten gjorde en felbedömning när man hävdade att man kunde spåra smittan från turisterna, och att dessa inte skulle kunna sprida smittan till allmänheten så vi får inhemsk smittspridning. Majoriteten av tråden var helt övertygade om att staten gjorde fel när man körde sin "smittspårning". Som jag sa så, spelade FHM när riskerna, vilket ledde till dålig förberedelse för vården.

Det handlar inte om att "hänga med". Tvärt om, det handlar om att kunna göra korrekta bedömningar i god tid. Något som staten misslyckats med. Vilket var hela poängen med mitt inlägg. Det handlar om förberedelser. Ditt nonsens har inget med sakfrågan att göra. Sakfrågan är att Tegnell säger att vården haft lång tid att förbereda sig, trots att han under denna "lång tid" helt spelat ner riskerna för spridning av Coronan.

Jag är väl förberedd. Jag har skyddsutrustning och handdesinfektion o.s.v. så det räcker ett bra tag. Uppenbart var min bedömning av kommande utveckling betydligt bättre än statens.

Läsarna är fria att bedöma min respektive din begåvning.

Invektiv och förolämpningar är det enda du har att ta till när intellektuell förmåga och sakliga argument tryter. Och så snart.
Ursprungligen postat av Richard-III
Jag vet inte var du får dina uppgifter ifrån, men antingen så lyssnar du inte på de presskonferenser och intervjuer som ges varenda dag, eller så har du en förståelseutmaning av rang.
Det var ju du som kom med förolämpningar. Och sen klagar du på att jag tar till förolämpningar "när intellektuell förmåga och sakliga argument tryter", när jag svarar på din förolämpning. Hoppas dina lärare i särskolan har bättre tålamod än jag. Jag lämnar det så.

Utan att ge mig in på er diskussion skulle jag säga att du har rätt, Cornelia92.

Det måste åtminstone finnas en brytpunkt där det i slutändan hade varit billigare med tidigare och större tester.

Nu vet jag inte ens om det fanns sådana tester, men en lärdom till en annan gång är väl att ha mycket närmare kontakt med kineserna, och att så snabbt som möjligt få exempel på viruset, så att man kan testa inkommande.

Några busslaster och flygplansresenärer är ändå mycket billigare att testa än miljonstäder, som vi idag har i Sverige.

Och utan testning hade man kunnat sätta dem i karantän med en gång, och det hade förmodligen också varit mycket billigare.
Citera
2020-04-02, 20:29
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Detta är intressant! På TV4 sa man att i Bombay som fått första fallen går bor 1 miljon människor på 5 kvadrat kilometer.. man behöver ju inte vara Einstein för att fatta...

Kommer bli fullt i floden Ganges sen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in