2020-03-28, 15:31
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikerikerik94
Har någon av er någon idé vilken dos/blandning jag ska ta ” för att komma igång med saker” ?

Uppskattar alla råd o tips 🙂
Det är därför medicin ska kombineras med annan behandling. "Pills don't teach skills".

Knarka mindre är ett bra tips också. Vill du behandla fler av ADD-problemen än vad du gör nu så kombinera CS med Strattera eller Intuniv.
Citera
2020-03-30, 21:58
Medlem
Kneges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tacticalchaos
Godkväll folket!

Tänkte ställa en viktig fråga till er erfarna som går på den här medicinen.

Jag håller just nu på att göra en adhd-utredning och gör mitt sista besök kommande vecka för att sedan få svar ifall jag har diagnosen eller inte men allt lutar mot att jag har det. Äntligen kanske man kan få svar och verktyg på varför mitt liv har varit så kaotiskt som det varit.

Jag är sen ett år tillbaka ren från droger och mår idag djävulskt mycket bättre än vad jag gjort på många år. Jag missbrukade mycket tjack i många år och på slutet blev det några vändor till psyket för psykoser. Det är det värsta jag varit med om och vill aldrig någonsin vara med om det där igen.

Jag har aldrig haft psykos i nyktert tillstånd utan fick några på slutet då jag var extremt stressad och tog väldigt mycket tjack. Blivit helt återställd från det där.

Hur är det egentligen att gå på elvanse när man hamnat i psykoser några gånger på tjacket? Går det ens att jämföra?

Jag känner att jag vill ge medicinen ett försök för att se ifall det kan hjälpa mig med att strukturera mitt liv och få bort min icke-existerande impulskontroll som förstört mitt liv många gånger.

Jag undrar för varken psykolog eller läkare har nämnt något angående detta trots det finns i min journal.

Tacksam för svar!

Mvh

Tjenare!
Jag har haft ett par tjackpsykoser i livet. Har dock inte fått det på elvanse.
Men det handlar ju mest om att vårda sin sömn och sitt näringsintag. Lycka till.
Citera
2020-03-31, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knege
Tjenare!
Jag har haft ett par tjackpsykoser i livet. Har dock inte fått det på elvanse.
Men det handlar ju mest om att vårda sin sömn och sitt näringsintag. Lycka till.

Uppskattar verkligen svaret! Tror inte heller det ska vara någon fara men läst att vissa protesterar mot cs-mediciner när man haft tjackpsykoser osv.

Viktigare är kan jag tänka mig ifall man har psykossjukdomar och även hamnat i det i nyktert tillstånd.
Citera
2020-04-01, 13:45
Medlem
Trenbologneses avatar
Citat:
Uppskattar verkligen svaret! Tror inte heller det ska vara någon fara men läst att vissa protesterar mot cs-mediciner när man haft tjackpsykoser osv.

Viktigare är kan jag tänka mig ifall man har psykossjukdomar och även hamnat i det i nyktert tillstånd.

Jag hamnade i någon konstig mind of state när jag blev inlåst på ett LVM.
Var inte alls bekväm i den miljön. Att sitta inlåst med massa utåtagerande snorungar gjorde att jag städade säkert 2-3 timmar per dag istället för att bli aggressiv och hotfull.

Efter ett par veckor där hade jag 2mg haldol, 20mg zyprexa, 400mg quentapin, bland annat..
När de hade tagit bort min Oxascand så låg jag på 115-120 i vilopuls i säkert 2 månader.

Det var verkligen inte långt ifrån att jag fick en stressutlöst psykos där inne. Idag så har jag fått Elvanse utskrivet och min ångest är helt bortblåst. Har trappat ner alla mediciner så jag enbart har Mirtazepin, Lergigan och Theralen vid behov nu..

Ville bara nämna detta, för mig så har lisdexamfetaminet verkligen reducerat chanserna till psykoser/dåligt mående överlag.

Edit: Glömde att nämna detta. Min nya läkare på en privat mottagning reagerade när de såg min tidigare läkemedelslista och var fundersam i början att skriva ut Elvanse när de såg att jag hade stått på en hög dos Zyprexa. Men de förstod mig när jag förklarade situationen. De gör även noga uppföljningar varje vecka.
Min erfarenhet från den offentliga vuxenpsykiatrin är katastrof. Så glad att jag kontaktade en privat klinik, annars hade jag fortfarande stått och trampat med 208mg concerta och dödsångest.
Senast redigerad av Trenbolognese 2020-04-01 kl. 13:51.
Citera
2020-04-01, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenbolognese
Jag hamnade i någon konstig mind of state när jag blev inlåst på ett LVM.
Var inte alls bekväm i den miljön. Att sitta inlåst med massa utåtagerande snorungar gjorde att jag städade säkert 2-3 timmar per dag istället för att bli aggressiv och hotfull.

Efter ett par veckor där hade jag 2mg haldol, 20mg zyprexa, 400mg quentapin, bland annat..
När de hade tagit bort min Oxascand så låg jag på 115-120 i vilopuls i säkert 2 månader.

Det var verkligen inte långt ifrån att jag fick en stressutlöst psykos där inne. Idag så har jag fått Elvanse utskrivet och min ångest är helt bortblåst. Har trappat ner alla mediciner så jag enbart har Mirtazepin, Lergigan och Theralen vid behov nu..

Ville bara nämna detta, för mig så har lisdexamfetaminet verkligen reducerat chanserna till psykoser/dåligt mående överlag.

Edit: Glömde att nämna detta. Min nya läkare på en privat mottagning reagerade när de såg min tidigare läkemedelslista och var fundersam i början att skriva ut Elvanse när de såg att jag hade stått på en hög dos Zyprexa. Men de förstod mig när jag förklarade situationen. De gör även noga uppföljningar varje vecka.
Min erfarenhet från den offentliga vuxenpsykiatrin är katastrof. Så glad att jag kontaktade en privat klinik, annars hade jag fortfarande stått och trampat med 208mg concerta och dödsångest.

Kul att höra att du mår så mycket bättre!
Det ska bli intressant och se ifall jag får medicin (mitt sista besök nu nästa vecka) om det kan hjälpa mig med min problematik. Det är kul att läsa så många det har gått bra för.

Jag förstår att inte medicinen kan bota alla ens problem men ifall det kunde lindra några utav mina symtom så blir jag nöjd.

Att sitta med löst obekvämt folk på LVM eller kåken är vidrigt. Också känt mig sönderstressad i de miljöerna. Inte nojig, utan när jag blir obekväm med en viss typ av folk så mår jag riktigt piss och det känns som att min kropp utsöndrar flera liter kortisol typ.. Blir helt vilsen och yr. Hatar det.
Citera
2020-04-02, 01:27
Medlem
SchnellerHeinzs avatar
Ni som har förflutet med missbruk hur hanterar ni att inte missbruka på medicinen? Jag har nyligen fått recept på Elvanse men har självklart inte kunnat hantera det.
Vill inte berätta för läkaren heller då det säkerligen kommer resultera i att jag blir av med receptet, samtidigt känns det fel att sitta och experimentera på egen hand. Jag vill få det att fungera.

Anledningen till varför jag inte kunnat hålla mig till ordineringen är för att jag känt att dosen inte räcker till och att jag liksom tänder av för tidigt på dagen vilket resulterar i ångest och oroliga tankar för resten av dagen. Går den känslan någonsin över?
Detta har jag dock nämnt för läkaren och vi har bestämt att jag ska ta en extra dos på eftermiddagen.
Det är meningen att jag ska ta 60mg på morgonen sedan 40mg på eftermiddagen. Jag har dock inte gett det här en chans sen vi kom överens om detta då jag körde slut på burkarna första veckan...
Jag är dock inställd på att ge det en ärlig chans nästa ordinering men är samtidigt orolig över att det inte kommer fungera ändå, eller om läkaren misstänker att jag har vänstrat. Vad tror ni? centralstimulantia kanske inte är för mig helt enkelt även om jag faktiskt blir hjälpt av medicinen under tiden den verkligen verkar.
Citera
2020-04-02, 02:00
Medlem
SchnellerHeinzs avatar
Citat:

Nu är inte jag erfaren när det gäller Elvanse men jag känner ändå att jag kan ge dig ett relevant svar. Jag hade samma frågeställning som dig innan jag började med medicinen och berättade för läkaren att jag fått psykoser pga tjackmissbruk men denne var totalt chill med det och sade att det inte är några problem alls. Jag blev lite paff faktiskt. Samtidigt har jag läst runt på ncbi på olika forskningar som bevisar att det egentligen avråds starkt som du säger att medicinera med centralstimulantia om man upplevt psykotiska episoder då man har större anlag för för fler psykoser om man haft det tidigare så jag vettefan hur vården tänker där.

Hursomhelst så har jag upplevt lindriga symtom på psykos med Elvanse i form av lindriga synvillor och hörselvillor(?) samt att jag snöade in mig på att min dator var hackad då den betedde sig väldigt skumt så det må mycket väl ha varit fallet att den faktiskt var infekterad. Då hade jag varit vaken ett par dygn utan sömn samt tagit mer än vad jag är ordinerad så jag vet inte, helt riskfritt är det nog inte.

Om du klarar av att sköta medicineringen till skillnad från mig så ska det nog inte vara någon risk öht för några psykotiska symtom.
Senast redigerad av SchnellerHeinz 2020-04-02 kl. 02:11.
Citera
2020-04-02, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SchnellerHeinz
Ni som har förflutet med missbruk hur hanterar ni att inte missbruka på medicinen? Jag har nyligen fått recept på Elvanse men har självklart inte kunnat hantera det.
Vill inte berätta för läkaren heller då det säkerligen kommer resultera i att jag blir av med receptet, samtidigt känns det fel att sitta och experimentera på egen hand. Jag vill få det att fungera.

Anledningen till varför jag inte kunnat hålla mig till ordineringen är för att jag känt att dosen inte räcker till och att jag liksom tänder av för tidigt på dagen vilket resulterar i ångest och oroliga tankar för resten av dagen. Går den känslan någonsin över?
Detta har jag dock nämnt för läkaren och vi har bestämt att jag ska ta en extra dos på eftermiddagen.
Det är meningen att jag ska ta 60mg på morgonen sedan 40mg på eftermiddagen. Jag har dock inte gett det här en chans sen vi kom överens om detta då jag körde slut på burkarna första veckan...
Jag är dock inställd på att ge det en ärlig chans nästa ordinering men är samtidigt orolig över att det inte kommer fungera ändå, eller om läkaren misstänker att jag har vänstrat. Vad tror ni? centralstimulantia kanske inte är för mig helt enkelt även om jag faktiskt blir hjälpt av medicinen under tiden den verkligen verkar.
Det gäller ju att lära sig självkontroll innan man börjar med medicinen, dock så har jag själv ätit dubbel dos vissa dagar för att effekten uteblir ungefär 5h efter intag, men då äter jag ju bara en extra på väldigt speciella dagar. Tycker dosen jag har är för låg men min psykiatri vägrar skriva ut mer än 70mg per dag, så se dig själv som lyckligt lottad så kör du din dagliga dos och lär dig hantera det och tills dess så kör du på vanligt gatutjack när du känner att du inte pallar med dagliga dosens effekt för att den är för liten.
Citera
2020-04-02, 09:56
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Det gäller ju att lära sig självkontroll innan man börjar med medicinen, dock så har jag själv ätit dubbel dos vissa dagar för att effekten uteblir ungefär 5h efter intag, men då äter jag ju bara en extra på väldigt speciella dagar.
Prova att ta Elvanse med fet yoghurt (10%) på morgonen, det hjälpte för mig när jag hade samma problem. Att Elvanse kan tas oberoende av måltid stämmer inte.
Citera
2020-04-02, 12:42
Medlem
Trenbologneses avatar
Citat:
Kul att höra att du mår så mycket bättre!
Det ska bli intressant och se ifall jag får medicin (mitt sista besök nu nästa vecka) om det kan hjälpa mig med min problematik. Det är kul att läsa så många det har gått bra för.

Jag förstår att inte medicinen kan bota alla ens problem men ifall det kunde lindra några utav mina symtom så blir jag nöjd.

Att sitta med löst obekvämt folk på LVM eller kåken är vidrigt. Också känt mig sönderstressad i de miljöerna. Inte nojig, utan när jag blir obekväm med en viss typ av folk så mår jag riktigt piss och det känns som att min kropp utsöndrar flera liter kortisol typ.. Blir helt vilsen och yr. Hatar det.

Vad står du på för mediciner just nu och vilka mediciner skulle du vilja stå på?
Som du säger, medicinen kan inte bota alla problem men det kan verkligen fungera som "damage control".
Jag står just nu på 50mg Elvanse men experimenterar lite och tar 50 + 30.
Har även beställt 30st 10mg Attentin som jag ska experimentera med. Tänkte ta 50mg elvanse morgon och 10mg attentin runt 13.00
Betalar ca 4kr per mg, lite överpris men för den medicinska effekten är det värt det, tycker jag.

Ja, det här med att sitta inlåst ofrivlligt är inte min grej heller, hehe. Jag gjorde allt för att komma ifrån allt folk där. Det positiva med det var att jag fick gjort min ADHD-utredning. Jag skulle ALDRIG ha klarat att vara drogfri och att stå i kö för utredning på hemmaplan.
Citera
2020-04-02, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Prova att ta Elvanse med fet yoghurt (10%) på morgonen, det hjälpte för mig när jag hade samma problem. Att Elvanse kan tas oberoende av måltid stämmer inte.
Har gjort det 100 tals gånger men ingen nämnvärd skillnad, tror allmänt 70mg elvanse är en låg dos för en fullvuxen människa.
Citera
2020-04-02, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trenbolognese
Vad står du på för mediciner just nu och vilka mediciner skulle du vilja stå på?
Som du säger, medicinen kan inte bota alla problem men det kan verkligen fungera som "damage control".
Jag står just nu på 50mg Elvanse men experimenterar lite och tar 50 + 30.
Har även beställt 30st 10mg Attentin som jag ska experimentera med. Tänkte ta 50mg elvanse morgon och 10mg attentin runt 13.00
Betalar ca 4kr per mg, lite överpris men för den medicinska effekten är det värt det, tycker jag.

Ja, det här med att sitta inlåst ofrivlligt är inte min grej heller, hehe. Jag gjorde allt för att komma ifrån allt folk där. Det positiva med det var att jag fick gjort min ADHD-utredning. Jag skulle ALDRIG ha klarat att vara drogfri och att stå i kö för utredning på hemmaplan.
Aa gick från hemsk pundare utan självkontroll till att bara käka elvanse och kunna unna mig en bänga då och då utan sug att ta mer osv, sjukt vad medicinen hjälper med impulser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in