2020-04-02, 12:02
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Killgissning: De som vill ha starka karantän i Sverige är människor som redan är asociala, introverta och redan isolerade till internet 24/7. Nej vi ska inte ha karantän i Sverige, och när det väl kommer så ska det vara på rätt tidpunkt. Stockholm och vissa områden i Stockholm borde ha utreseförbud, men inte generellt. Skåne och andra delar av Sverige har inte ens allmän spridning och behöver inte karantän öht.
Jag tycker att det vore bra att sätta resenärer i karantän, både resenärer från Stockholm och, i förekommande fall, resenärer från utlandet.

Jag tror inte att jag är särskilt asocial, men nog en smula introvert. Kulturellt trivdes jag väldigt bra de åren vi bodde i Helsingfors.
Citera
2020-04-02, 12:02
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Skulle inte tro att svininfluensa-vaccinet var "otestat"... däremot kanske inte tillräckligt testat. Risken finns ju att det blir samma problem om man får fram ett vaccin mot corona utan att testa tillräckligt.

Jag tog inte vaccinet mot svininfluensa, däremot vaccin mot covid 19 hade jag nog tagit med risk att få en biverkning, om det fungerade.
Citera
2020-04-02, 12:03
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Du har fel.
Grekland hade sitt första dödsoffer med 1 dags mellanrum gentemot Sverige. Man ser en enorm skillnad mellan dessa länder i utvecklingen. Visst dom stängde skolor lock down osv men visst fan skulle det hjälpa med karantän. Och vem fan ska man skylla på att Sverige inte gjorde som de skulle när flera varningar kom efter varandra från tex Italien. Jo löven och Tegnell för ekonomin är viktigare än människoliv. Handlingslösa fjolliga politiker. Retards hela bunten. Efterblivna idioter hoppas innerst inne att båda dessa herrar hamnar i intensiven med corona och att 1 av dom minst dör.

Ja det var ju någon som blev intervjuad på Rinkeby Torg som var från Grekland, som hade lyssnat till de i sitt hemland och förstod ingenting av Sveriges rekommendationer, hon sa att i Grekland är de jättenoga och här säger de kan ni göra osv.

Även om jag tror (sett i något diagram) att skolstängningar inte har någon så stor effekt i % så skulle vi verkligen behöva de % nu. Det känns som vi går emot stupet fast uppåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
De har säkert sagt exakt det till den personal som ska vårda äldre på vårdboenden också. Så vi fick inte smittan in på vårdboenden.

Va? Smittan finns ju på massor av vårdboenden...
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Ja, det är elände. Även USA är där uppe. De loggade 939 nya krönta offer igår.

Både USA och Spanien ökar nu. Jag skulle önska att jag kunde säga att Spanien likt Italien har stabiliserat situationen men det kan jag inte.

USA är bara i början av utvecklingen.

Vi är också bara i början. Vad tror du Sverige kommer att peaka på/dygn.

Personligen tror jag att vi kommer att få betala ett högt pris för bristen på åtgärder. Nu börjar Stockholm bli lite halvt öde, men för bara två veckor sen trängdes folk både på barer och på bussar när trafiken minskades. Detta trots att vi redan hade omfattande smittspridning här i Stockholm. Säkert tiotusentals som smittades på några få dagar.

Några konkreta åtgärder vidtogs inte heller i tid för att hålla smittan borta från äldre, vilket har lett till att mängder av boenden nu fått in smittan.

Det har varit många fina ord från FHM och andra ansvariga, men väldigt lite har konkret gjorts för att minska smittspridningen. Antagligen minst i Europa.
Senast redigerad av fernebo 2020-04-02 kl. 12:08.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Frågan är om Giesecke spelar dum?

Missförstår han frågan om mask gäller om man skyddar sig från smitta eller om man skyddar andra från att smitta?

Bevisligen borde ju ett minst N95 eller PPV2 skydd hindra viruset från att smitta någon om alla använder skydd när de går ut?

Eller funkar inte filtret åt andra hållet? Det slipper ut viruspartiklar i vilket fall ur munskyddet om man hostar eller nyser?

De vet att munskydd är det mest effektiva sättet att stoppa smittan. Det är därför som de är så starka motståndare till att det används. I stället hittar de på en massa konstiga tips och råd som de vet inte har någon större effekt.
Bevisligen vill de smitta ner svenska folket precis som Tegnell sa från första början. Man slår två flugor i en smäll. Dels tror de att man kan uppnå gruppimmunitet och dels så blir man av med en massa gamla och sjuka.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Jag vet inte vad du besvarar? Idioten påstod att det är bättre att vara utan mask, vilket jag hävdar är åt helvete felaktigt om man vill undvika att bli smittad.
Jag besvarade att “ ...viruset kommer ner i lungorna om du har mask”.
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-04-02 kl. 12:06.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Spännande, skall jag "lyssna på experterna och sluta skapa oro" månntro?

Svaret på frågan är nej annat än lumpen och att jag sett ett och annat i ett par bananrepubliker.

Du får lyssna på vem du vill men jag undrar på vilka grunder du tycker dig veta bättre än de med utbildning i ämnet?

Ifrågasätter du andra expertområden också? Den där bron tycker jag är byggd fel! Jag tycker astronauter borde använda annat bränsle i raketerna! Sjömän gör fel när de kryssar mot vinden tycker jag!

Håll dig till det du jobbar med och har utbildning inom. Det har just DU koll på.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Apropå skydd inom hemtjänsten.
Såg att Stefan Sauk gjort ett inlägg på sin Facebook redan den 18 mars.
https://www.facebook.com/sauk.se/
Citera
2020-04-02, 12:04
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Jag ser 5009 fall 394 IVA 259 döda

Stått så sen igår.

FHM och regeringen har gått ut med att stoppa alla oberoende sajter som rapporterar riktig och levande statistik.

Censur kallas det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Exakt. Alla med en IQ över 100 förstår att det är ohållbart.

Bättre att isolera riskgrupper. Kan alla pensionärer stanna hemma? Det kryllar av dessa ute...

Se till att sjukhusen har resurser.

Öppna upp ekonomin.

Lägga resurser på vaccin/medicin.

Följer man dessa riktlinjer så vinner man.

Ja detta borde FHM och Anders Tegnell den lille hovnarren gjort för länge sedan.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det gör tyvärr det. Det är därför det här viruset är så fruktansvärt smittsamt - att man bara behöver stå en meter från någon som ANDAS i en kassakö t.ex., så har man det sedan.
Men om det är så smittsamt, hur kommer det sig att inte fler smittats? Och hur kommer det sig att viruset inte har högre R0?

Man räknar ju inte med att en asymptomatisk som tar tunnelbanan till jobbet, jobbar hela dan, tar tunnelbanan hem och sen går och handlar mat och köar för att betala, hinner smitta alla som hen kommer i kontakt med, dvs alla i samma vagn och kö, och sen samma sak alla veckans dagar. Då skulle R0 vara astronomisk, men det är det inte.

Sa det är något som inte riktigt stämmer med det där att en person som andas lungt och stilla smittar alls inom samma buss eller kassakö. Risken finns nog att bli smittad på det sättet, men den måste vara liten.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-02 kl. 12:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in