2020-04-02, 11:59
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Ringde "min" vaccinationscentral idag och frågade om lunginflammationsvaccin. Om det är nån idé att ta det eller ej. Det har ju avråtts på senare tid av olika "experter".
Hon sa att avrådan nog beror på att man inte vill att massa människor ska samlas eller kontakta vården för att ta det.
Jag kommer dock ta det helt privat, kostar cirka 800 spänn.
Det skyddar ju inte på nåt sätt emot covid-19. Det skyddar mot lunginflammation orsakat av pneumokocker. Enligt "experterna" är de flesta fall av lunginflammation orsakad av covid-19 enbart orsakad av viruset och de ifall där bakterier tagit sig ner i virusskadade lungor är det vanligen inte pneumokocker. Men i VISSA fall är det det. Och då får patienten antibiotika. Vissa pneumokocker kan dock vara resistenta.
800 spänn är en struntsumma och vaccinationstjänsten ligger vägg i vägg med kontoret dit jag ska imorgon. Jag ska ta det.

Hur resonerar ni runt pneumokockvaccinet. Har ni tagit det?
Jag är drygt 50 år gammal och har funderat på saken, men bestämde mig för att låta bli eftersom jag var utomlands i två månader, och risken nu är lite för stor att jag hinner få covid-19 innan pneumokockvaccinet fått effekt. Och då riskerar jag att vaccinet styrt om immunsystemet, så att SARS-CoV-viruset inte blir bekämpat...
Citera
2020-04-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det där är inga siffror som fanns med i din länk. Varifrån har du fått siffrorna om Huddinge?

https://www.medscinet.com/BelPort/default.aspx?lan=1&avd=5

https://omni.se/lakare-covidpatienter-ar-utspridda-pa-karolinska/a/K3mMK5
Citera
2020-04-02, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Diktaturen i Kina försöker bara visa handlingskraft. Mao sysslade med liknande storskaliga projekt med katastrofala följder.

Vad spelar det för roll att ”isolera” en region i Kina nu när viruset finns i hela världen?

Exakt. Alla med en IQ över 100 förstår att det är ohållbart.

Bättre att isolera riskgrupper. Kan alla pensionärer stanna hemma? Det kryllar av dessa ute...

Se till att sjukhusen har resurser.

Öppna upp ekonomin.

Lägga resurser på vaccin/medicin.

Följer man dessa riktlinjer så vinner man.
Citera
2020-04-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meei
Ja att sätta folk i karantän tills det svälter till döds eller försöker rymma så vi kan skjuta dom verkar ju vara något att sträva efter..

Varför sitter det ett helt gäng härinne och peddlar,

-varför vill du ha karantän med igensvetsade dörrar (finns ett helt batteri åtgärder innan det)
-det är för sent hela världen kommer får det lika bra ta smällen fort (nej, platta till kurvan är humanast)
-sverige klarar sig bra, valfri vinklad statistik presenteras.

Är det nya talking points?

Munskydden är nästan det som det kommer koka ned till, land efter land inför dom men FHM, Giesecke och Wold stretar emot så mycket dom orkar.

Kan det vara det som fäller dom?
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Snälla, ni måste väl förstå att det är skillnad på munskydd och munskydd?
De munskydd som 99,9% av alla använder är värdelösa, då kan lika gärna ha ett hönsnät för munnen.
De munskydd som fungerar har en speciell klass och det är de som det är brist på, och även de som sjukvården använder.

Helt fel. Även en sjal stoppar 70%, de sämsta munskydden stoppar ändå runt 80-85%, ett ffp2 stoppar 95% och ett ffp3 stoppar 99%.

Självklart är det bäst at ha ett ffp3 om man kan få tag på det, men har man inget annat bör man ta en sjal åtminstone.

Hur allvarlig smittan blir är ju dosberoende.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vad händer? Är det som man har infört cencur och börjat mörka siffrorna? Eller är det jag som blivit konspiratorisk? Är det nu Folkhälsomyndighetens siffror som gäller?

Det är svårt att tro att man skulle mörka.

Som Tegnell nämnde finns där en viss eftersläpning. Man får nog tolka det som att en tidning kan skriva om ett offer före det att det kommer med i FHMs tabeller. Döingen från Blekinge finns nu t. ex. med i officiell statistik och i SVTs. Förvisso kanske där har avlidit mer än en, men ändå.

De tjänar inget på att skruva på siffrorna, för skulle de bli upptäckta skulle det vara rena katastrofen.

Själv tycker jag att 59 nya döda igår är skrämmande nog.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Sagt som en äkta "defeatist".

Snarare realist. Denna pandemi kommer att ebba ut likt alla andra pandemier vi har haft, och likt tidigare pandemier så är inte människan förmögen att utrota dem.

Life will go on
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jag är drygt 50 år gammal och har funderat på saken, men bestämde mig för att låta bli eftersom jag var utomlands i två månader, och risken nu är lite för stor att jag hinner få covid-19 innan pneumokockvaccinet fått effekt. Och då riskerar jag att vaccinet styrt om immunsystemet, så att SARS-CoV-viruset inte blir bekämpat...

Hmm ... kan det vara så? Har du läst detta nånstans eller är det en egen teori?
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Delar av norra Sverige, men dom har backar på hemmaplan och åker sällan till Alperna
Tack, jag tänkte det.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Nu sätter Kina ännu en region i karantän.

Det blir att man hela tiden måste "jaga" viruset. Vilket är totalt ohållbart i längden.

Sveriges väg är helt rätt.

Vi tar smällen nu för att slippa vara på spänn i 10 år.
Varför skulle vi slippa vara på spänn? Hur länge blir man immun?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag har aldrig varit för en nationell karantän i Sverige. Jag skulle inte ens vara det om det dör 300/dygn.

Men ska man införa en karantän så ska det ske mycket tidigt. Titta på Rumänien. Dom införde sin stenhårda karantän dag 1, trots det har dom över 80 döda idag. Ska en karantän vara signifikant verkningsfull så måste det ske i ett extremt tidigt skede. I Sverige var det försent redan för 2 veckor sedan. Att göra det idag är helt huvudlöst.

Enda anledningen till att Sverige inte stängde ner handlar om pengar, det var ett idiotiskt val som kommer kosta sverige många extra liv..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Jaha, jag trodde det ena var för barn och det andra för vuxna.

Pneumovax 2 - barn

Prevenar 13 är det jag ska ta.

Här kan du läsa om de två vaccinerna. Båda ges till vuxna, men det ena ingår i vaccinationsprogrammet för barn.

https://www.vaccinationsgruppen.se/lunginflammation/

Citat:
I dagsläget finns det två olika vacciner på den svenska marknaden, och dessa skiljer sig åt på ett antal olika punkter.

Det ena heter Pneumovax och innehåller 23 av de serotyper som är vanliga orsaker till pneumokocksjukdom. Vaccinet är av en äldre typ, och det innebär bland annat att det inte ger upphov till så kallade minnesceller. Av den anledningen försvinner skyddet efter relativt kort tid, och ytterligare doser drar inte nytta av de tidigare. Man får alltså inte en förstärkande effekt med upprepade doser, utan resultatet kan istället bli att immunsvaret blir sämre. Och inte bara för Pneumovax, utan även för andra pneumokock-vacciner. Det är endast i väldigt speciella fall man kan rekommenderas ytterligare en dos av detta vaccin, då endast efter tidigast 5–7 år, och det kan exempelvis vara om man är multisjuk. Skyddet mot invasiv sjukdom är bra hos friska individer, men i takt med att man tar vaccinet i stigande ålder avtar effekten, och hos de som dessutom har kroniska sjukdomar är skyddseffekten mot pneumoni i princip obefintlig.
Det andra vaccinet heter Prevenar13 och innehåller som namnet antyder 13 av de serotyper som är vanliga orsaker till pneumokocksjukdom. 12 av dessa ingår i Pneumovax. Det är alltså ett ”smalare” vaccin, men har ett antal fördelar. Det är ett nyare vaccin, vilket innebär att det ger upphov till minnesceller, men också att det minskar risken för kolonisering (att bakterier får fäste i kroppen) av pneumokockbakterien. Skyddseffekten av detta vaccin är bättre än Pneumovax vad gäller invasiv pneumokocksjukdom, och det är också det enda vaccinet som bevisligen ger ett skydd mot lunginflammation. Detta vaccin ges idag även till barn inom ramen för barnvaccinationsprogrammet, vilket har medfört att de serotyper som ingår inte sprids i samhället i lika stor omfattning som tidigare. Behovet av boosterdoser av detta vaccin är inte fastställt, men vad vi vet idag så bör det räcka med en spruta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in