2020-04-02, 11:57
Medlem
Man kan sy egna skydd med dammsugarpåsar. En bommulshandduk är också bättre än ingenting.
Eftersom staten ViLL att vi ska smittas, så många som möjligt, så snabbt som möjligt, hävdar de att munskydd inte hjälper. Det kan dessutom bero på att Sverige har brist på skydd.

Men det löser i alla fall frågan för sjukhuspersonalen. Enligt svenska myndigheter behövs inte munskydd eftersom de inte hjälper.
Citera
2020-04-02, 11:58
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Either look at the link or stop your ignorance. Yes, it’s being built - the current amount from the last update was at 191 IVA beds (from the base number of 90) and around 270 (triple the base number per your DN article) is what they are building right now. My point is that even with the tripling underway and the doubling already complete, Huddinge has collapsed. I don’t know how to make it clearer to you, 29 (3 died/recovered since last update) according to DN are currently being warded in intensive care there, but even with the doubling (per the 191 IVA beds total) they are almost at double their capacity and even an extra 8 beds (triple the capacity) won’t stop them from having collapsed. Most other hospitals (after doubling) have maybe one or two IVA beds left capacity wise and this will likely be breached today even as more beds are installed (also updated on the site.)
Det där är inga siffror som fanns med i din länk. Varifrån har du fått siffrorna om Huddinge?
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Nu sätter Kina ännu en region i karantän.

Det blir att man hela tiden måste "jaga" viruset. Vilket är totalt ohållbart i längden.

Sveriges väg är helt rätt.

Vi tar smällen nu för att slippa vara på spänn i 10 år.

Diktaturen i Kina försöker bara visa handlingskraft. Mao sysslade med liknande storskaliga projekt med katastrofala följder.

Vad spelar det för roll att ”isolera” en region i Kina nu när viruset finns i hela världen?
Citera
Medlem
Nästan 1000 personer har dött i Spanien det senaste dygnet, enligt El País. (Aftonbladet)

(950 personer har dött under det senaste dygnet)
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Jag försummar mina andra sysslor men eftersom myndigheter inte går ut med annat än påbud så finns det inget riktigt alternativ. Många där ute klarar inte av att tänka på vad som sker om det värsta inträffar, det blir som en sorts kortslutning i hjärnan - det där drabbar bara andra. Så jag måste verkligen anstränga mig för att de ska förstå hur de ska handla i den tid som vi befinner oss i, och i synnerhet de närmaste veckorna.
Kämpa på, men tänk också på dig själv!

Det här med att ”det händer inte mig” gäller också mig om jag får vara ärlig. Är ”råden, rekommendationerna och riktlinjerna” inget annat än flum så är det lätt hänt att man bara lallar på.

Om du och jag träffar på varandra kan det då leda till en ”överreaktion” från dig, och ett ”vaffan, lugna ner dig” från mig (eller tvärtom). I annat fall kan det räcka med att nån av oss tydligt håller avståndet och att det sänder en signal till den andre ”ja, just det” och sen så har också denne vaknat till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Va olyckligt. Jag förstår ditt dilemma, det är ju väldigt svårt att undervisa när man inte har erfarenhet. Hoppas ni är okej och kommer vara framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Jag har aldrig varit för en nationell karantän i Sverige. Jag skulle inte ens vara det om det dör 300/dygn.

Men ska man införa en karantän så ska det ske mycket tidigt. Titta på Rumänien. Dom införde sin stenhårda karantän dag 1, trots det har dom över 80 döda idag. Ska en karantän vara signifikant verkningsfull så måste det ske i ett extremt tidigt skede. I Sverige var det försent redan för 2 veckor sedan. Att göra det idag är helt huvudlöst.
Du har fel.
Grekland hade sitt första dödsoffer med 1 dags mellanrum gentemot Sverige. Man ser en enorm skillnad mellan dessa länder i utvecklingen. Visst dom stängde skolor lock down osv men visst fan skulle det hjälpa med karantän. Och vem fan ska man skylla på att Sverige inte gjorde som de skulle när flera varningar kom efter varandra från tex Italien. Jo löven och Tegnell för ekonomin är viktigare än människoliv. Handlingslösa fjolliga politiker. Retards hela bunten. Efterblivna idioter hoppas innerst inne att båda dessa herrar hamnar i intensiven med corona och att 1 av dom minst dör.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Rekordnotering överhuvudtaget. Högsta antalet döda under ett dygn i ett land sen epidemin började.
Ja, det är elände. Även USA är där uppe. De loggade 939 nya krönta offer igår.

Både USA och Spanien ökar nu. Jag skulle önska att jag kunde säga att Spanien likt Italien har stabiliserat situationen men det kan jag inte.

USA är bara i början av utvecklingen.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Man kan undra var de får all sin nya utbildade personal ifrån.
Var någonstans de hade lagrat all utrustning som de behöver?

Fler frågor finns?
Personalfrågan är nog den knepigare biten att lösa. IVA-syrror växer inte på trän.
Citera
2020-04-02, 11:59
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Ett sex veckor gammalt spädbarn har dött i covid-19 i USA, rapporterar Omni att AFP uppger. Spädbarnet ska ha blivit inlagt på sjukhus i delstaten Connecticut förra veckan. (Aftonbladet)

Stackars lilla bebis.
Vi kommer få se mer av detta tyvärr..
Vila i frid.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fideli
Tegnell och Co är för mej helt OBEGRIPLIGA i sitt sätt att resonera hela jävla tiden! Det finns inget i nuläget som inte bevisar motsatsen heller, att ansiktsmasker visst kanske hjälper åtminstone för att inte själv sprida smittan vidare. Och så finns det en fb-grupp som försvarar och hyllar Tegnell och Co! Vad är det för idioter?!? Tankeverksamheten är ju NOLL!

De har säkert sagt exakt det till den personal som ska vårda äldre på vårdboenden också. Så vi fick inte smittan in på vårdboenden.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Jag ser det inte som rimligt med 0 nya på ett dygn. Rent matematiskt.

Men visst, det kan finnas en eftersläpning och det är 30 nya i dessa regioner i morgon.
Kan du visa den matematiska beräkningen med deras tidigare dödsfall? Vore mycket intressant att se en beräkning baserad på två regioner som hittills haft 3 respektive 4 dödsfall totalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kan man inte bara knipa käft när man är ute bland folk? Om jag går och handlar själv och använder en självbetjäningskassa då jag betalar behöver jag inte säga ett ord till nån. Om jag håller munnen stängd, fungerar inte det nästan lika bra som ett munskydd? Eller sprutar det aerosoler med eventuella virus ur näsan på mig då jag andas?
Jeg er usikker på om det utgjør noen forskjell å puste med nesen. Jeg vil tro at det kommer en del aerosoler med eventuelle virus også når man puster med nesen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in