2020-04-02, 11:52
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Men du pratar ju om bekräftade antal smittade.
Han snackar om mörkertalet. Tror du inte att dessa länder har mörkertal?

Jo, mörkertalet är asymptomatiska.

Du förstår väl själv att påstå 500.000 smittade i Sverige med 250 dödsfall är helt fel, eller?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Gud vad du lägger över skuld på offret. Höru du röda, vi har betalat för sjukvård och fått frankensteins monster och värdegrundspoliser.

Sverige har presterat dåligt i coronafrågan. Det beror på ledarskapet, inte på sjuksköterskor och hur många kr jag har på banken. Ledarskapet skiter i folket och har istället jobbat på sin värdegrund, därför har vi inte masker, IVA platse osv.

Vad du säger är att vi skall lägga det på indviden, och även de som leder. SÅ fine, vi kan lägga det på indviden, så kan ni värdegrundsmänniskor kämpa lite i den verkliga världen utan våra skattepengar.
Nope, jag säger att man inte ska bete sig som en omyndig och hålla på och skylla allt på andra. Vi är en demokrati, och röstar fram våra politiker.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Enklare munskydd hindrar dock viss smittspridning via hosta och nysningar. Vidare bör det ju inte skada att folk inte kan nysa en rakt in i munnen.
De enklare skyddar en hel del. De tar bort droppar från den som har munskyddet och stoppar en del droppsmitta från omgivningen. Dessutom pillar man sig inte lika mycket i ansiktet. Problemet är väl bara att de är av typen "engångs". Använder man samma skydd gång efter gång börjar det nog bli hyfsat kontraproduktivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Från Aftonbladets coronablogg:

Ett fåtal europeiska länder har infört krav på att bära ansiktsskydd på offentlig plats för att minska spridningen av coronaviruset.

– Det finns ingen som helst vetenskaplig grund för att det skulle hjälpa, säger smittskyddsexperten Johan Giesecke.

I Österrike och Slovakien gäller masktvång för att exempelvis få handla i matbutiker, skriver Dagens Nyheter. I Tjeckien riskerar den som ertappas utanför huset utan mun och näsa täckt böter på motsvarande 3 600 kronor. Även Bosnien-Hercegovina har regler om obligatoriskt ansiktsskydd, medan ledande experter i Tyskland uppmanat allmänheten att tillverka sina egna masker.

Det är fullständigt obevisat att det har någon effekt, säger Johan Giesecke, före detta statsepidemiolog och numera rådgivare åt WHO i smittskyddsfrågor.

Jag blir TOKIG på det där omvända tänket, vilken åtgärd det än gäller. ÄVEN om det inte är bevisat att en åtgärd har effekt, så kan man ju införa den och hoppas på det bästa! I stället för att stå med hängande armar och göra ingenting.

Såg precis på tyska nyheter förresten: där rekommenderas invånarna att använda mask. Anledningen till att det inte blev lagtvång på det, var att tillräckligt bra funktionella masker helt enkelt inte finns så att det räcker åt hela befolkningen. Men det är ingen som går ut och säger att "ni ska inte använda mask, det har ingen effekt", utan tvärtom "använd mask om ni har, tillverka gärna en egen, alltid skyddar det lite, every little helps".

Gissa varför tyskarna har färre döda än vi i förhållande till folkmängden..?

Tegnell och Co är för mej helt OBEGRIPLIGA i sitt sätt att resonera hela jävla tiden! Det finns inget i nuläget som inte bevisar motsatsen heller, att ansiktsmasker visst kanske hjälper åtminstone för att inte själv sprida smittan vidare. Och så finns det en fb-grupp som försvarar och hyllar Tegnell och Co! Vad är det för idioter?!? Tankeverksamheten är ju NOLL!
Citera
2020-04-02, 11:53
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Japp, FHM har ju fortfarande inte förstått eller velat kapa smittkedjan in till äldre äldre (som Tegnell kallar dom) och det vet väl hela FB vad det är och hur man gör vid det här laget

Dom har misslyckats kapitalt, skrev precis om de jävla munskydden som dom envetet hävdar inte fungerar.

Hade äldreomsorgen haft munskydd hade det sparat tusentals liv, jävla klåpare.

Har du någon form av medicinsk utbildning?
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
"WHO nå evaluerer om utstrakt bruk av ansiktsmaske av folk flest kan hjelpe til å bremse virusspredningen, skriver NTB. Dermed antyder han en oppmykning i WHOs nåværende retningslinje. Til nå har WHO ment at ansiktsmasker eller munnbind ikke er hensiktsmessig, og at man tvert imot risikerer mer smittespredning"

"Lege Gunnar Hasle ved Reiseklinikken i Oslo mener det er flere grunner til at befolkningen bør bære ansiktsmasker i det offentlige rom.

- Som en nødløsning inntil Norge klarer å skaffe ordentlige engangs kirurgiske munnbind foreslår jeg at alle kan lage sine egne munnbind. Det vil ikke være effektivt for å hindre å bli smittet, men det kan redusere risikoen for at du smitter andre, om du selv er smittet, kanskje uten å vite det"
https://www.dagbladet.no/nyheter/who-vurderer-a-snu-om-munnbind/72313695

Fornuftig!
Kan man inte bara knipa käft när man är ute bland folk? Om jag går och handlar själv och använder en självbetjäningskassa då jag betalar behöver jag inte säga ett ord till nån. Om jag håller munnen stängd, fungerar inte det nästan lika bra som ett munskydd? Eller sprutar det aerosoler med eventuella virus ur näsan på mig då jag andas?
Citera
Medlem
Meeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Helt rätt. En karantän ska vara benhård annars fungerar den inte.

Ja att sätta folk i karantän tills det svälter till döds eller försöker rymma så vi kan skjuta dom verkar ju vara något att sträva efter..
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Var precis på motionsspåret och där står en gammal tant med vitt hår och gåstavar och pratar med en yngre kvinna som rastade sin hund. Hörde hur gamla tanten sa: "Jag ha mitt barnbarns barn X hela nästa vecka. Och yngre kvinnan svarar: "Det går ju bra så länge barnen inte är sjuka"

Uppmaningar och vädjanden biter inte på folket. När var och en får bestämma själv blir det nu kaos och massdöd och sjukvården kollapsar inom en vecka.

Se bara på hur SL hanterar situationen när Folkhälsomyndigheten uppmanade dom att begränsa antalet passagerare och SJ lägger ansvaret på de resande.

Sats har öppnat sina gym och allt annat är öppet och många lever som vanligt och snart ska påskäggen fyllas med lösgodis.

Tack folkhälsomyndigheten och regeringen!

Aningslösa asymptomatiska superspridare kommer att orsaka mycket lidande och död i Sverige om deras rörlighet inte stoppas med mera aggressiva åtgärder.
Citera
2020-04-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej, "test test test" syftar till att bromsa spridningen, enligt WHO. Det är det minsta man bör göra för att kunna ha någonsomhelst chans. De testade ska sedan isoleras. Ju fler ju bättre. Ska man stoppa smittan helt så bör alla länder göra som Kina, karantän såfort någon i en stad är smittad, masker på, isolera och masstesta alla runtomkring vare sig de har symptom eller inte.

Men det är för dyrt för Sverige.

Problemet är att du inte kommer att kunna stoppa smittan, den är här för att stanna. Om några år kommer en Corona-infektion att räknas som en "vanlig influensa".
Då många då kommer att vara immuna och förhoppningsvis riskgrupper vaccinerade, så kommer den då inte heller ställa till med mer problem än en vanlig influensa.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Det här måste få konsekvenser.

Det Giesecke säger är att om man inte har smittan så skyddar munskydd en inte från att få smittan om man inte har FP...3 eller vad fan det är för klass.

DETTA ÄR HELT IRRELEVANT,
-asymptomaiska smittar, du vet inte om du bär på smittan
-andra vet inte om du har smittan.
-bär alla munskydd kan man dämpa smittan med 30-50% eller nåt.

Fan kan inte journalisterna tuffa till sig nu och börja ställa dessa etniska rensare mot väggen ..

Håller med dig, både Giesecke och Tegnell sitter i samma båt, samma åsikter om allt, som är i motsats till sunt förnuft och andra länders ageranden. De får betalt med skattepengar för att ljuga konsekvent i kör inför svenska folket. Så illa är det ställt, men det går inte in i de hjärndöda Tv-tittarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Du snackar ju emot dig själv. Först säger du att asien håller på med febertermometer och avstånd i skolorna, drakoniska åtgärder. Sedan säger du att skolan är stängd.

Tegnell är det du?
I det första fallet skrev jag Kina, i det andra fallet skrev jag Sydkorea.

Kina = skolorna öppnade härom dagen, med munskydd, febertester, social distancing och oklart resultat för virusspridningen.

Sydkorea = skolor stängda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
Ringde "min" vaccinationscentral idag och frågade om lunginflammationsvaccin. Om det är nån idé att ta det eller ej. Det har ju avråtts på senare tid av olika "experter".
Hon sa att avrådan nog beror på att man inte vill att massa människor ska samlas eller kontakta vården för att ta det.
Jag kommer dock ta det helt privat, kostar cirka 800 spänn.
Det skyddar ju inte på nåt sätt emot covid-19. Det skyddar mot lunginflammation orsakat av pneumokocker. Enligt "experterna" är de flesta fall av lunginflammation orsakad av covid-19 enbart orsakad av viruset och de ifall där bakterier tagit sig ner i virusskadade lungor är det vanligen inte pneumokocker. Men i VISSA fall är det det. Och då får patienten antibiotika. Vissa pneumokocker kan dock vara resistenta.
800 spänn är en struntsumma och vaccinationstjänsten ligger vägg i vägg med kontoret dit jag ska imorgon. Jag ska ta det.

Hur resonerar ni runt pneumokockvaccinet. Har ni tagit det?

Det finns två olika. Ett med minnesfunktion och ett utan. De skyddar mot olika många bakteriestammar och har olika immunitetstid. Man kan ta båda, men då i en viss ordning. Vilket som måste tas först kommer jag inte ihåg. Men det kan experterna på vaccinationscentret informera om.

Jag har tagit båda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in