2020-04-02, 03:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Varför får inte Tegnell sparken med omedelbar verkan? Varför får han hålla på med att sprida hemskickade halvsanningar, rena lögner, dupera och vilseleda och mörklägga fakta?

Det MÅSTE ju bli någon rättsprocess efter det här. Tegnell (och Carlson) kan inte få komma undan med det här. Det kommer att bli flera tiotusentals döda, som kunde ha räddats med andra beslut tidigt i förloppet.
Citera
2020-04-02, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Funkar så klart inte. Kanske i Nordkorea men inte här. Alla som föreslår sånt kan inte mena allvar.

Eftersom vi verkar ha stor det asymptomatiska skulle man behövt sätta alla i landet i 8 veckors karantän. Oavsett symptom eller inte. Landet hade bokstavligen gått under.

Det verkar övergå mångas förstånd att vi troligen aldrig hade en chans att stoppa detta. Bara att bromsa ned takten.

Största problemet just nu är att vi fått in skiten på våra äldreboenden.
Vem ska vårda alla gamla och sjuka? Vilka ska sköta elproduktion och vattedistrubution?

Vem ska gripa de som inte respekterar karantän . . . . mm mm mm
Citera
2020-04-02, 03:15
Medlem
ZNUTENs avatar
Lite intressant statistik:

Sverige har 5 009 bekräftade fall och 259 dödsfall
Norge har 4 877 bekräftade fall och 44 dödsfall
Tyskland 77 981 bekräftade fall och 931 dödsfall

Siffrorna talar för sig själva!
Inget högt betyg för svensk sjukvård.

Källa: Googles karta över pandemin kl 03.10.2020-04-02. Uppdaterad för 9 minuter sedan.
Citera
2020-04-02, 03:16
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Om de som är asymptomatiska smittar till hög grad så hade vi ju aldrig en sportslig chans mot viruset ens. Vi har varit körda från början oavsett.

Och om våra "experter" varit ödmjuka och insett att de faktiskt inte vet och kan allt,

här sätter svenska Folkmyndigheten WHO på plats och talar om hur det fungerar att det minsann inte finns asymptomatisk smitta

"Folkhälsomyndigheten: Inga bevis för att coronaviruset sprids under inkubationstiden
UPPDATERAD 2020-02-01 PUBLICERAD 2020-02-01

Folkhälsomyndigheten riktar skarp kritik mot en vetenskaplig artikel som gör gällande att det nya coronaviruset kan smitta under inkubationstiden. Den fortsatta bedömningen, säger myndigheten, är att viruset inte smittar förrän man uppvisat symptom.

– Det är anmärkningsvärt att man publicerar den artikeln, säger epidemiologen Anders Tegnell."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-inga-bevis-for-att-coronaviruset-sprids-under-inkubationstiden/

Kolla datumet. FHM har ju nu tydligen tagit bort från sin hemsida att man enbart smittar efter när man uppvisar symptom

Minns ni? Det smittar inte i lokaltrafiken eller om man möter någon på gatan sas det -nu är det annat ljud i skällan...

Edit: "Håll avstånden inne och ute" -äntligen får vi rätt råd!

Carlson vred sig som en mask på kroken och hänvisade till inhemsk "expertis" igår i Aktuellt 21 1/4 när reportern var påläst och ställde rätt frågor om skyddsutrustning.
Citera
2020-04-02, 03:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Om de kommer fram till att det inte finns immunitet så får man väl attackera symptomen istället men jag överlåter den diskussionen till folk som är kunnigare än jag är på det området.

Ja, i så fall blir det som för vita som bor i malarieområden. Man får gå på antivirus-medel jämt. Om man som sagt inte stänger/vaktar gränserna för all framtid, och genomför en masskarantän så att viruset svälts ut här en gång för alla.
Citera
2020-04-02, 03:17
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Lika bra att köra WW3 samtidigt så får vi det överstökat också. Man kanske kan bomba bort viruset, jag menar, Trump skulle ju atombomba bort tornados där ett tag så det borde funka. Han är en smart man.

Nä nu ska jag sluta spamma tråden. Gonatt på er folks.

Att ta till kärnvapen är ju att gå lite väl långt, även om jag förespråkat det på Stockholm, det var ju självklart ett skämt, förstår man inte det ska man inte läsa den här tråden. Det här är på riktigt, det är inte en övning - WHO:s ord!
Citera
2020-04-02, 03:19
Medlem
Bus-i-mitt-huss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vem ska vårda alla gamla och sjuka? Vilka ska sköta elproduktion och vattedistrubution?

Vem ska gripa de som inte respekterar karantän . . . . mm mm mm

Verkar ändå fungera hyfsat i andra länder. Varför ska Sverige inte kunna klara det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Någonstans där ja, masstestning och alla friska och samhällskritiska släpps direkt. Det blir jävligt jobbigt för ett fåtal, men "the needs of the many outweighs the needs of the few!" Så är det bara. Jobbigt som fan, men: "Håll käften och gör som du blir tillsagd" Alternativet vill jag inte ens tänka på.
Ok så vi lämnar tanken om total karantän?

Jag misstänker att vi i vården och andra samhällsbärande funktioner inte får gå ikarantän. . . . och därmed är det hela obsolet . . . Även vi vårdpersonal kan ju bli smittade och smitta andra.

Ogenomtänkt alltså.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattlangarN
Någon mer som knarkar under detta virus?

Nej, och det skulle jag inte rekommendera någon att göra heller. Kroppen har nog med att avvärja viruset (som finns överallt nu).
Citera
2020-04-02, 03:20
Medlem
Dickassos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattlangarN
Någon mer som knarkar under detta virus?

Nej. 6 years sober. Däremot skulle det börja klia i fingrarna om man hamnar i karantän. Speciellt om man skulle ha sprit hemma. Fyfan.
Citera
2020-04-02, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det var det jag tänkte. För den jag diskuterade med, sa att man måste ta så höga doser att det blir farligt av andra skäl (är jag föreslog att man skulle kunna ta det förebyggande). Men hade man fått det förebyggande, så hade det inte behövts så stora doser. Det var himla synd att FHM inte fick tummen ur, och massdistribuerade det till alla som önskade! Jag lekte med tanken att gå till vaccinationskliniken här i stan och ljuga att jag skulle till Kenya eller något, för att få ett recept, men det blev inte av innan det blev för sent att resa... Dessutom hade de väl tvingat på mig flera vaccinationer (mot Gula febern t.ex.) också - det hade varit svårt att neka att ta dem...
Klorokin är ett rävgift. Kolla gärna biverkan i FASS.
Citera
2020-04-02, 03:22
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ok så vi lämnar tanken om total karantän?

Jag misstänker att vi i vården och andra samhällsbärande funktioner inte får gå ikarantän. . . . och därmed är det hela obsolet . . . Även vi vårdpersonal kan ju bli smittade och smitta andra.

Ogenomtänkt alltså.
Du får kolla på Spanien och Italien helt enkelt.
Italiens Kurva börjar bli flackare och Spaniens är för tidig att prata om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in