En tanke kring klorokinet. Jag diskuterade detta med SiamGnome (tror jag att det var?) för ett par dagar sedan. Han sa att det inte funkar som förebyggande medel, eftersom det krävs så stora doser. Men GÖR det verkligen det, om man tar det just preventivt? Det är ju små mängder virus som kommer in i kroppen när man smittas, och då behövs det väl inte så stora doser? Att de måste ge så stora doser på IVA, beror ju på att de patienterna är fullproppade med virus.
Man skulle ju kunna börja med det INNAN man smittas, och sedan fortsätter man så länge som risken för smitta finns. I små doser. Precis som när man ska resa till ett malariadrabbat område - om jag minns rätt nu, så började man med det en vecka innan man reste, och fortsatte med det en tid efter att man kommit hem också.
Citat:
Ursprungligen postat av
zirconium2020
Kort immunitet är inte sak samma som ingen immunitet.
Rätta mig om jag har fel, men om det bara blir en kort immunitet (eller ingen), så kan ju inget vaccin fungera heller..? I så fall blir det ju rena eländet - i så fall måste man fortsätta med alla försiktighetsåtgärder för evigt, och ändå antagligen trilla dit och bli sjuk med jämna eller ojämna mellanrum... (Om man inte inför stängda gränser för evigt och masskarantän så man utrotar det helt en gång för alla, men det kommer inte att gå i det här jävla landet.)