2020-04-02, 03:02
Medlem
TheBusters avatar
Mer positiva nyheter

Italiens kruva börjar sakta att bli flackare, https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Citera
2020-04-02, 03:02
Medlem
Merwinnas avatar
En tanke kring klorokinet. Jag diskuterade detta med SiamGnome (tror jag att det var?) för ett par dagar sedan. Han sa att det inte funkar som förebyggande medel, eftersom det krävs så stora doser. Men GÖR det verkligen det, om man tar det just preventivt? Det är ju små mängder virus som kommer in i kroppen när man smittas, och då behövs det väl inte så stora doser? Att de måste ge så stora doser på IVA, beror ju på att de patienterna är fullproppade med virus.

Man skulle ju kunna börja med det INNAN man smittas, och sedan fortsätter man så länge som risken för smitta finns. I små doser. Precis som när man ska resa till ett malariadrabbat område - om jag minns rätt nu, så började man med det en vecka innan man reste, och fortsatte med det en tid efter att man kommit hem också.

Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Kort immunitet är inte sak samma som ingen immunitet.

Rätta mig om jag har fel, men om det bara blir en kort immunitet (eller ingen), så kan ju inget vaccin fungera heller..? I så fall blir det ju rena eländet - i så fall måste man fortsätta med alla försiktighetsåtgärder för evigt, och ändå antagligen trilla dit och bli sjuk med jämna eller ojämna mellanrum... (Om man inte inför stängda gränser för evigt och masskarantän så man utrotar det helt en gång för alla, men det kommer inte att gå i det här jävla landet.)
Citera
2020-04-02, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Tre veckor? Dom pratar ju minst 3-6 månader som absolut minimum.

Är man bara immun tre veckor så äter jag upp min känga och lägger upp på Youtube. Återkommer om detta om 6-12 månader. Då bör vi veta.

Riskfritt bet. Om det är tre veckor så finns vi inte kvar om 12 månader. ;-)

Och jag säger inte att det FAKTISKT ÄR så, utan att det finns en RISK för det och därför bör vi behandla sjukdomen som ytterst allvarlig. Och agera därefter.
Citera
2020-04-02, 03:06
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Åtta veckors obligatoriskt karantän?

Verkligen?

Funkar så klart inte. Kanske i Nordkorea men inte här. Alla som föreslår sånt kan inte mena allvar.

Eftersom vi verkar ha stor det asymptomatiska skulle man behövt sätta alla i landet i 8 veckors karantän. Oavsett symptom eller inte. Landet hade bokstavligen gått under.

Det verkar övergå mångas förstånd att vi troligen aldrig hade en chans att stoppa detta. Bara att bromsa ned takten.

Största problemet just nu är att vi fått in skiten på våra äldreboenden.
Citera
2020-04-02, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Om de som är asymptomatiska smittar till hög grad så hade vi ju aldrig en sportslig chans mot viruset ens. Vi har varit körda från början oavsett.

Och om våra "experter" varit ödmjuka och insett att de faktiskt inte vet och kan allt,

här sätter svenska Folkmyndigheten WHO på plats och talar om hur det fungerar att det minsann inte finns asymptomatisk smitta

"Folkhälsomyndigheten: Inga bevis för att coronaviruset sprids under inkubationstiden
UPPDATERAD 2020-02-01 PUBLICERAD 2020-02-01

Folkhälsomyndigheten riktar skarp kritik mot en vetenskaplig artikel som gör gällande att det nya coronaviruset kan smitta under inkubationstiden. Den fortsatta bedömningen, säger myndigheten, är att viruset inte smittar förrän man uppvisat symptom.

– Det är anmärkningsvärt att man publicerar den artikeln, säger epidemiologen Anders Tegnell."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-inga-bevis-for-att-coronaviruset-sprids-under-inkubationstiden/

Kolla datumet. FHM har ju nu tydligen tagit bort från sin hemsida att man enbart smittar efter när man uppvisar symptom

Minns ni? Det smittar inte i lokaltrafiken eller om man möter någon på gatan sas det -nu är det annat ljud i skällan...

Edit: "Håll avstånden inne och ute" -äntligen får vi rätt råd!
Varför får inte Tegnell sparken med omedelbar verkan? Varför får han hålla på med att sprida hemskickade halvsanningar, rena lögner, dupera och vilseleda och mörklägga fakta?
Senast redigerad av Schwedenland 2020-04-02 kl. 03:09.
Citera
2020-04-02, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
En tanke kring klorokinet. Jag diskuterade detta med SiamGnome (tror jag att det var?) för ett par dagar sedan. Han sa att det inte funkar som förebyggande medel, eftersom det krävs så stora doser. Men GÖR det verkligen det, om man tar det just preventivt? Det är ju små mängder virus som kommer in i kroppen när man smittas, och då behövs det väl inte så stora doser? Att de måste ge så stora doser på IVA, beror ju på att de patienterna är fullproppade med virus.

Man skulle ju kunna börja med det INNAN man smittas, och sedan fortsätter man så länge som risken för smitta finns. I små doser. Precis som när man ska resa till ett malariadrabbat område - om jag minns rätt nu, så började man med det en vecka innan man reste, och fortsatte med det en tid efter att man kommit hem också.

Rätta mig om jag har fel, men om det bara blir en kort immunitet (eller ingen), så kan ju inget vaccin fungera heller..? I så fall blir det ju rena eländet - i så fall måste man fortsätta med alla försiktighetsåtgärder för evigt, och ändå antagligen trilla dit och bli sjuk med jämna eller ojämna mellanrum... (Om man inte inför stängda gränser för evigt och masskarantän så man utrotar det helt en gång för alla, men det kommer inte att gå i det här jävla landet.)
Klorokin griper in i RNA-replikationen som krävs för att virus ska föröka sig. Det är naturligtvis viktigt att komma igång med behandlingen innan viruskoncentrationen bli för hög i cellerna.
Citera
2020-04-02, 03:07
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
"Wuhan har sju större begravningskapell där runt 500 urnor per kapell, per dag, har lämnats ut till sörjande familjer – alltså sammanlagt 3 500 per dag – enligt Radio Free Asia som talat med boende i Wuhan."

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/urnorna-i-wuhan-kan-visa-det-verkliga-dodsantalet-/

Varsågod ding ding.

Då har du ju inte räknat in de 40 mobila krematorierna som beordrades dit!

https://www.dailystar.co.uk/news/world-news/china-deploys-40-incinerators-wuhan-21529067

Citat:
China deploys 40 incinerators to Wuhan amid fears of coronavirus death toll 'cover up'
Chinese media reports that the mobile furnaces – used for burning animal carcasses and medical waste – have been shipped to the centre of the Covid-19 outbreak

Jag tror vi ska vara ödmjuka inför det som händer nu, det sista vi vill ha nu är ww3! Kina måste sluta ljuga och vi måste ta oss kragen!
Citera
2020-04-02, 03:10
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då har du ju inte räknat in de 40 mobila krematorierna som beordrades dit!

https://www.dailystar.co.uk/news/world-news/china-deploys-40-incinerators-wuhan-21529067

Jag tror vi ska vara ödmjuka inför det som händer nu, det sista vi vill ha nu är ww3! Kina måste sluta ljuga och vi måste ta oss kragen!

Lika bra att köra WW3 samtidigt så får vi det överstökat också. Man kanske kan bomba bort viruset, jag menar, Trump skulle ju atombomba bort tornados där ett tag så det borde funka. Han är en smart man.

Nä nu ska jag sluta spamma tråden. Gonatt på er folks.
Citera
2020-04-02, 03:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Åtta veckors obligatoriskt karantän?

Verkligen?

Någonstans där ja, masstestning och alla friska och samhällskritiska släpps direkt. Det blir jävligt jobbigt för ett fåtal, men "the needs of the many outweighs the needs of the few!" Så är det bara. Jobbigt som fan, men: "Håll käften och gör som du blir tillsagd" Alternativet vill jag inte ens tänka på.
Citera
2020-04-02, 03:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Klorokin griper in i RNA-replikationen som krävs för att virus ska föröka sig. Det är naturligtvis viktigt att komma igång med behandlingen innan viruskoncentrationen bli för hög i cellerna.

Ja, det var det jag tänkte. För den jag diskuterade med, sa att man måste ta så höga doser att det blir farligt av andra skäl (är jag föreslog att man skulle kunna ta det förebyggande). Men hade man fått det förebyggande, så hade det inte behövts så stora doser. Det var himla synd att FHM inte fick tummen ur, och massdistribuerade det till alla som önskade! Jag lekte med tanken att gå till vaccinationskliniken här i stan och ljuga att jag skulle till Kenya eller något, för att få ett recept, men det blev inte av innan det blev för sent att resa... Dessutom hade de väl tvingat på mig flera vaccinationer (mot Gula febern t.ex.) också - det hade varit svårt att neka att ta dem...
Citera
2020-04-02, 03:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Nej. Virus försvinner inte för att alla håller sig inomhus i två veckor eftersom en del av dem som håller sig inomhus redan är infekterade och kan smitta även när de två veckorna gått . . . .

Dessutom kan viruset komma in i landet och dra igång en ny smittvåg.

Sedan är jag ingen man men det är ju av underordnad betydelse . . .

Jo det gör det om man förlänger karantänen. 2 veckor är alldeles för lite.

Om ingen kommer in i landet så kan ingen smitta heller!

Edit:
Jag kan ta på mig hundhuvudet om ingen annan gör det, jag gör i princip vad som helst för mina barn - gör du?
Senast redigerad av revodneb 2020-04-02 kl. 03:36.
Citera
2020-04-02, 03:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Om de kommer fram till att det inte finns immunitet så får man väl attackera symptomen istället men jag överlåter den diskussionen till folk som är kunnigare än jag är på det området.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in