2020-04-01, 23:07
Medlem
[quote=Gammaray68|71004998]
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip

Jag förstår att du är skitskraj för att dö, och att du just nu befinner dig i förnekandefasen. Du måste släppa taget och gå vidare, döden är något av det mest naturliga vi har här på våran jord.
Trodde det var du som var rädd att dö.
Haha
Citera
2020-04-01, 23:08
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Bevis tack att det är via andningen. Kan lika väl vara kontaktsmitta.

Accepterar du att mässlingen smittar via luften trots att inga sådana studier finns där heller mer än liknande som i detta fall, samt att den är luftburen på samma sätt som det finns studier på att detta virus är luftburet? T.om med liknande halveringstid!

Mässlingens virion är dessutom något större i partikelstorlek (100-200 nm vs 70-90 nm)

Allt man behöver kunna är att lägga ihop 1+1.

Men du kanske vill påstå att mässlingen inte heller är luftburen? Det går alltid att hävda att det kan ha varit kontaktsmitta när man inte vet bättre och saknar logikcenter i hjärnan. Dvs man är lämplig som bokmal, men inte som forskare. När det gäller nya saker (som detta virus) så är det forskarna som behövs, inte bokmalarna som inte kan tro på något de inte först läst i en bok!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du har ju fått det länkat tidigare...

"Barn sprider inte coronaviruset, hävdar Folkhälsomyndigheten"
https://www.expressen.se/tv/nyheter/darfor-smittas-inte-barn-av-coronaviruset/
Citat i slutet av intervjun om viruset i barn: "om viruset hade lyckats med det så hade det absolut kunnat smitta"

Nu släpper jag detta. Pinsamt att du inte bara kan erkänna att du hade tokfel.

Vad länkar du till, Björn Olsen?
Citera
Medlem
LGDs avatar
Fan, folk verkar närmast ha en väldigt religiös hållning till covid-19. Det är osäkert kring huruvida immunitet uppnås efter en infektion. Men såhär säger hälsovårdsexperter om saken.
Q:*Can people who recover from COVID-19 be re-infected with SARS-CoV-2?

A: The immune response, including duration of immunity, to SARS-CoV-2 infection is not yet understood. Patients with MERS-CoV are unlikely to be re-infected shortly after they recover, but it is not yet known whether similar immune protection will be observed for patients with COVID-19.
Källa

Varför då stensäkert påstå att man inte kan uppnå immunitet? Och varför stensäkert påstå motsatsen?
Det är inte klokt alls. Det är vansinnigt att återge egna spekulationer och antaganden som stenhård fakta. Allt vi kan göra är att vänta och se.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Vet man inte när man jobbar med okända patogener utgår man väl inte ifrån att jobba i speedos?

Både du och TAD2 har något väldigt konstigt bakvänd argumentation som ni försöker få låta vetenskapligt grundad och ni vet båda två att om det funnits skyddsutrustning hade inte FHM gjort om några jäkla riktlinjer, det är pga det är brist på denna och för att förhindra att skyddsombud ska kunna sätta stopp i verksamheterna som man uppdaterar riktlinjerna och det förstår vem som helst som inte är tappad bakom en vagn.

CoV-2 är inte en okänd patogen, vi vet att det är ett coronavirus som sätter sig i luftvägarna, således är argumentet trams, fyllt 20 år än?

Kan inte du eller WHO på vetenskaplig grund visa att långärmat är säkrare än att tvätta armarna med tvål och vatten förbehåller jag mig rätten att betrakta rekommendationen om långärmat som taget ur luften, det är ett faktum att det är ett tyckande om ni inte kan stödja rekommendationen på vetenskap hur mycket du än kverrulerar.

Det där med tappad bakom en vagn var riktigt kul, bravo.
Citera
2020-04-01, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Resultatet av att 1/3 av äldreboenden i Sthlm har fått in covid19 kommer slå extremt hårt. Plus att man gör ett corona-center i samma hus som ett äldreboende i GBG(tror jag).

Vad är det för sneknullad jävel som beslutat att det är en lämplig plats?!?

Iréne Svenonius brukar ligga bakom de värsta katastroferna i Stockholm i alla fall. GBG vet jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Han kom till makten i början av 2019. Det året var inte ett höjdarår för Brasilien ekonomiskt. Landet hade en medioker ökning under 2019 och nu lär 2020 förstöras även Brasilien klarar sig bra från viruset. Då ekonomin sjunka som en sten i världen. Hur som helst jag skulle inte säga bu eller bä om någon som har suttit cirka ett år vid makten. Man får sitt slutbetyg efter man har avgått.

I mina verkar han vara lite halvknäpp men det betyder inte att han kan vara bra. Vi har många normala ledare som är usla.
Gammal militär och vill se att saker händer, förra året eldade de kriminella upp en jäkla massa bussar i ren protest så han är inte så populär i dessa kretsar. Det han har på agendan ville han ha verkställt igår så det är handlingskraft på hög nivå.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ja naturligtvis, men så jävla stort är inte mörkertalet. Hittills säger de ju 10-12% och även om mörkertalet är omöjligt att veta ännu, så borde det väl ha kommit rapporter om mycket mindre andelar IVA fall ifall det vore någon större skillnad?
Du är övertygad om att mörkertalet inte kan vara så jävla stort.
Jag för min del är varken övertygad om det ena eller det andra.
Men du bemöter alltså Olbars, som tydligt skriver "tror," med att du har rätt och han tror fel.
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
I ett tätbebyggt område går det rätt fort. Jag skulle tro att vissa områden i bla Stockholm, även mindre orter här och var i landet, kan komma att uppnå flockimmunitet redan om några veckor.

Däremot kommer kurvan för Sverige vid det laget börja fluktuera, alternativt stabiliseras. För vissa städer, kommuner, regioner kommer det ta längre tid än några veckor.

Det finns ju trots allt ytterligare en och annan som tror ungefär detsamma:
April är den månad då smittspridningen av coronaviruset kommer att vara som allra intensivast. Detta enligt Tom Britton, professor i matematisk statistik vid Stockholms universitet, som till vardags arbetar med att göra modeller över hur smittsamma sjukdomar uppför sig i en befolkning.

– Det här är en så pass smittsam sjukdom att över hälften av Sveriges befolkning kommer att bli smittade innan april månads utgång. Därefter kommer smittspridningen inte att upphöra, men den kommer att gå något långsammare så att cirka två tredjedelar kommer att vara smittade i slutet av maj månad, säger han.

Inte samma risk
Beräkningarna bygger på att mellan en halv miljon och en miljon svenskar är smittade i dagsläget.

– Det är en rimlighetsbedömning som jag inte skulle pantsätta mitt hus för. Men om jag fick säga mellan 250 000 och en och en halv miljon, i stället. Då skulle jag nog våga sätta huset i pant, säger Tom Britton.

Det innebär, säger han, att om äldre och riskgrupper vill hålla sig hemma och undvika sociala kontakter endast under en begränsad tid, så är april månaden att satsa på.

– Om du går ut i april kanske en av tio personer är smittsam. Det innebär att du bara behöver träffa tio personer för att du ska löpa en hyfsat stor risk för att bli smittad. Om du gör samma sak i slutet av maj eller i juni, däremot, löper du inte alls samma risk, säger Tom Britton.

Dämpad ökningstakt
Grunden för beräkningarna är hur smittsam coronaviruset är, en smittsamhet som har uppskattats till 2,5. Det innebär att en smittad person i genomsnitt smittar 2,5 andra personer. Och det är denna smittspridningstakt som Folkhälsomyndigheten försöker att bromsa.

De åtgärder vi gör nu, hur har det påverkat smittspridningen?

– Förhoppningsvis dämpas takten. De flesta åtgärderna introducerades för cirka två veckor sedan. Det var då man stängde universiteten och gymnasierna och uppmanade äldre att isolera sig och de med symtom att stanna hemma. Men de åtgärderna har vi inte sett någon effekt av ännu på hur många som dör, eftersom de som dör i dag smittades för cirka tre veckor sedan. Däremot borde man snart kunna se det på de som får intensivvård, eftersom det tar cirka två veckor från smittotillfället till dess att man blir så pass sjuk att man behöver intensivvård. Det kommer att fortsätta att öka, men det som avgör är om det ökar i samma takt eller inte, säger Tom Britton.

Nästan normalt
Om vi hade vidtagit hårdare åtgärder, skulle smittspridningen minskat ännu mer?

– I så fall hade vi kanske kunnat smeta ut kurvan ännu mer, men i samma vågskål ligger också åtgärder som hade påverkat samhället mer drastiskt. Jag tycker nog att man hittat en ganska rimlig nivå.

Än så länge, säger han, visar beräkningar utifrån hur många som har dött hittills, att smittspridningen i Sverige troligtvis inte får samma dramatiska förlopp som i Spanien eller i Italien.

– I Italien dör det fortfarande många människor, men det dör lika många varje dag. Där har ökningstakten avstannat. Min gissning är att smittspridningen i Sverige kommer att klinga av rejält i juni och att det, i slutet av sommaren, kommer att vara nästintill normalt.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
[quote=nitlip|71005074]
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Trodde det var du som var rädd att dö.
Haha

Jag, nej inte alls. Allt har sin tid, även döden.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Nu blev det väldigt OT.

Varför skulle jag tro att jag är den ende som känner så?

Det är såklart allmänt känt att rasister är dummare än andra.

Ca 70 procent tror att de är smartare än genomsnittet. Jag är en av dessa 70 procent.

Det var allmänt känt att jorden var platt på 1600-talet oxå.

Sen kom forskningen. Du har alltså ingen forskning att luta dig på, bara fördomar?
Citera
2020-04-01, 23:10
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Sverige 17 dagar efter att vi har minst ett dödsfall varje dag: 239 dödsfall.

Italien räknat på samma sätt låg på den nivån först efter 15 dagar. Likaså England. I USA tog det 20 dagar, i Frankrike runt en månad.

Men visst, Sveriges kurvor var ju flacka första veckorna. Precis som varendaste land i världen som har gått helt åt helvete! Det har därför sagt absolut nada fram till senaste veckan, nu när vi har kommit till den punkten som man måste avvakta på för att VETA om vi går en annan väg eller inte.

Ni som fortfarande pratar om att allt är lugnt har fortfarande ingen som helst aning baserat på senaste veckorna. Ni kan nämligen omöjligt veta vad senaste veckans rekordmånga smittade fall betyder just för att det tar i snitt åtta dagar innan svårt sjuka behöver intensivvård! (Källa: Folkhälsomyndigheten).

Eventuella konsekvenser av dagens rekord på 500+ smittade ser vi då alltså först om i snitt ytterligare åtta dagar, kanske framåt nästa vecka/nästa helg...

Jag vet inte heller till 100 % vad det resulterar i antal intensivårdsfall eller dödsfall. Men det rimliga när något ökar väldigt kraftigt och fler och fler dör är att inte chansa! Chansa på att det betyder raka motsatsen. Motsatsen till vad fler smittade har resulterat i hittills...

Men det är ju fortfarande lugnt? Sjukvården klarar av det de ska. Samhället håller ihop. Folk ligger inte och dör på gatorna. Netflix funkar.

Visst detta kan ändras på några dar. Men JUST nu är läget faktiskt lugnt. Njut lite av det i stället för att panika. Det hinner vi nog alla göra sen.
Citera
2020-04-01, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Sinnesslö much?
Vet du vad. Ge mig en källa.

Din egen video 33 minuter in som jag redan sagt tre gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in