2020-04-01, 22:58
Medlem
[quote=Gammaray68|71004932]Ja vi säger väl så, experterna har TROLIGEN rätt.[/QUOTE
Och du har HELT fel
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Jag har blandat klorin med vatten och tar det på händerna, inte utorkad på nåt sätt än så länge, men slut på handdes. så har man inget val.
Kan du inte använda tvål och vatten? Det lär bita rätt bra på det här viruset.
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
En bra beskrivning, det är exakt det jag också ser. Folk har fortfarande noll krisinsikt. Jag blir ibland rent ut sagt hånad när jag uttrycker en oro för att corona ska fortsätta spridas i Sverige.

För någon vecka sa jag att Sverige kunde få 1000 döda. Då blev jag helt utskrattad. Nu är det snarare extremt osannolikt att det bara skulle stanna på den siffran.

Jag har ingen panik för fem öre, men jag är orolig och medveten över situationen och försöker inte försvåra läget utan snarare tvärtom, och eftersom det handlar om min arbetsplats och mina kunder anser jag att man måste ta ansvar.
Så håller absolut med dig om att man bör ha en krisinsikt och ha beredskap på något jävla sätt, så gott det går.

Att det kommer bli 1000 döda totalt i dagsläget är nog att räkna jävligt lågt...

Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Hennes föräldrar gör uppenbarligen ett dåligt jobb. Synd att du inte gav henne en smäll.

Hahahaha okej, då behöver jag inte vara orolig för att den lilla "incidenten" om man nu ens kan kalla det för det, var mitt fel
Citera
2020-04-01, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Med pengar.....därför att de, både borgare och sossar bl a har sparat på beredskapen .

Och tvingat befolkningen att skuldsätta sig istället för staten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I normala fall finns en demokratisk process för att instifta nya lagar. Det här man inte tid för här. Det går inte riktigt att jämföra.

Är det så? Är Sverige enda landet i europa som inte har möjlighet att begränsa befolkningens rörlighet under en pandemi? Verkar ju komma allt eftersom men alldeles för sent.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Jag satte upp stora runda klistermärken på golvet vid kassan och utmed där kön alltid är så alla kan stå 2 meter ifrån varandra.

Var 2 tjejer och 2 killar som stod som sardiner bredvid varandra i kassan så jag bad dem vänligen hålla ett bättre avstånd där jag markerat ut på golvet väldigt tydligt.

Såhär gick konversationen efter det:

" Ungdoms tjejen: - Men vafan är ni rädda för att få corona eller?!?!?
Jag: - Rädd om mina kunder...
Ungdoms tjejen: - Ett paket LM menthol, men du, jag tar paketet själv så behöver du inte vara så jävla rädd för att bli smittad!!
Jag: ..... tack tack ha en bra dag! "

Skulle jag ha bett ungdomstjejen om ursäkt, fattar inte vad jag gjorde för fel riktigt.

Du borde ha sagt åt henne att lämna affären omedelbart!

Nu måste regeringen förbjuda både barn och ungdomar att handla och att vara i mataffärer!
Jag har märkt liknande tendenser även när jag är ute, att små barn kommer mot en.
Så utegångsförbud för barn och ungdomar kanske också behövs.

Och sen behöver mataffärerna anställa väktare som tar ut alla som inte sköter sig, även vuxna som är sjuka men ändå går och handlar.
Och kanske äldre och andra riskgrupper borde förbjudas också i affärerna. Annars kommer de gå till affärerna och riskera att bli smittade.
Senast redigerad av vemsa 2020-04-01 kl. 23:09.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Exakt så där resonerar troende människor när de diskuterar med icketroende också. Fantastiskt sammanträffande.

Och om det är några jag är riktigt avis på så är det troende. Fan ta min ickereligiösa uppväxt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
De vill inte ens spela med öppna kort. Fortsätta med den oetiska massmord strategin där 50000 kan dö är fruktansvärt! Sjukt att befinna sig i detta Jim Jones samhälle. Ta emot Corona med öppna armar utan skydd!

Håller med. Det känns som att de accepterar ett stort antal döda.

Business as usual för epidemiologer. Fel expertgrupp som styr oss i krisen. Löfven botde lyssna till verksamma infektionsläkare istället!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mormormaja
Får Sverige någon hjälp från Finland?

Sverige hjälpte Finland oerhört mycket under kriget och det är väldigt många finska invandrare som bor i Sverige.
Det skulle vara mycket bra om Finland nu kunde hjälpa Sverige.

Hjälpa Sverige? Sverige är den där arroganta småkukade mobbaren som till slut står utan vänner. Har svårt tänak mig något land vill hjälpa Sverige dessutom efter allt skryt om hur bra Sverige har det, resurser mm.
Citera
2020-04-01, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I normala fall finns en demokratisk process för att instifta nya lagar. Det här man inte tid för här. Det går inte riktigt att jämföra.

Det är därför regeringar brukar utlysa undantagstillstånd. Men inte i Sverige...
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brstd
När man trodde att det inte kunde bli mer idiotiskt. TV4 Nyheterna rapporterar nu att man beslutat att lägga in corona-drabbade åldringar för vård på ett ÄLDREBOENDE i Göteborg.
"Det finns ingen risk för de övriga åldringarna så länge alla håller avstånd"

- Kan man istället skapa plats på ett boende för "ensamkommande flyktingbarn"?

Vi har ju fått lära oss att Covid-19 är harmlöst för barn. Annars hade skolorna inte förblivit öppna. Därför är det rimligt att dom "ensamkommande flyktingbarnen" får tränga ihop sig lite på barnhemmen, så att man kan frigöra utrymme till corona-patienter.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Läs en gång till är du snäll, så ska du se att jag pratar om exakt motsatsen.

Jag pratar dels om enskilda orter som är först ut. Låt oss låtsas att lilla orten Åtvidaberg, med 7000 invånare i tätorten, har en omfattande lokal smittspridning - orten kan i vårt påhittade scenario nå flockimmunitet redan i april. Samtidigt skulle resten av Sverige inte ens märka vad som hände i en ort som Åtvidaberg.

Alltså, landet kommer ha en ganska flack kurva, men lokalt kommer den troligtvis alltid vara brantare. Det finns ingen motsättning där, då olika städer peakar vid olika tillfällen, helt enkelt.

Sverige kommer givetvis inte ha flockimmunitet om några veckor, men ett begränsat område skulle definitivt kunna ha det.

Jo men hur skall det begränsade området hantera den anstormningen av intensivfall? Så många på så kort tid? Det brakar ju ihop totalt då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in