2020-04-01, 23:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Inte innan , efter, standard för tex ebola. Man måste spraya ned om man
håller på med farlig smitta, funkar ej att ta av kläder, då sprider man smittan.
Binda och förstöra.

TEX. https://www.youtube.com/watch?v=Zo80nv39O1c

Jag pratar om CoV-2, tyckte att jag nämnde det, så varför blandar du in Ebola, jag ser inte relevansen.

Tvål och vatten syftar i första hand till att tvätta bort viruset, inte göra det inaktivt även om effekten av tvålen kan bli ett inaktivt virus.

Tvätta bort, inte inaktivera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kan du inte använda tvål och vatten? Det lär bita rätt bra på det här viruset.
Nej det behövs starkare också..
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du menar dessa citat från intervju, fortfarande inte samma sak som att barn inte kan smitta.

"– WHO har försökt titta på frågan lite närmare. Där bekräftas resultat från kinesiska studier om att det är en väldigt liten andel barn som bär sjukdomen, och man kunde inte få fram ett enda fall där barn har smittat vuxna. Det finns alltså inga belägg för att barn driver infektionen.
Det finns givetvis barn som är smittade, framhåller Karin Tegmark Wisell, men det finns inga uppgifter om att de skulle sprida smittan på samma sätt som vid en vanlig influensa."

Barnen i Kina var hemma o fick distansundervisning.. Över 200 miljoner barn stannade hemma. Är det då märkligt att de inte spred smittan? Den där Tengele förvränger allt för att kunna döda tiotusentals svenskar.

Finns ingen studie som visar att barn inte kan smitta!
Citera
2020-04-01, 23:01
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Du är för trångsynt för att lägga ihop 1+1 vilket du påvisar gång på gång. Några sådana studier kommer inte göras av humanitära skäl(man smittar ingen med flit med en dödlig sjukdom), men det finns flera bevis på att så redan skett vilket du vet ifrån de data som finns. Ta t.ex den konferensen i masachusetts där INGEN uppvisade symptom men där ändå 83 personer blev smittade bara genom att befinna sig i samma rum som en smittad person! Du har fått den länken flera gånger.

Sluta spela dummare än vad du är.

Finns det något att läsa om det tillfället?
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om man vårdar en patient hålls ett visst avstånd, sannolikt närmare än nära.

Du vet inte ens hur hygienrutinerna ser ut, trots det påstår du att klädombyte är lättare än att tvätta armarna.

Hånglar?

Jag ser ingen anledning att fortsätta en seriös diskussion med dig då du tycks gripa efter än det ena, än det andra, löjligaste argumentet efter det andra.

Du får sista ordet, jag har redan glömt bort dig.

Hej hej
Jag har pluggat basala hygienrutiner och orkar inte med dig men tack för ordet.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du menar dessa citat från intervju, fortfarande inte samma sak som att barn inte kan smitta.

"– WHO har försökt titta på frågan lite närmare. Där bekräftas resultat från kinesiska studier om att det är en väldigt liten andel barn som bär sjukdomen, och man kunde inte få fram ett enda fall där barn har smittat vuxna. Det finns alltså inga belägg för att barn driver infektionen.
Det finns givetvis barn som är smittade, framhåller Karin Tegmark Wisell, men det finns inga uppgifter om att de skulle sprida smittan på samma sätt som vid en vanlig influensa."

Du har ju fått det länkat tidigare...

"Barn sprider inte coronaviruset, hävdar Folkhälsomyndigheten"
https://www.expressen.se/tv/nyheter/darfor-smittas-inte-barn-av-coronaviruset/
Citat i slutet av intervjun om viruset i barn: "om viruset hade lyckats med det så hade det absolut kunnat smitta"

Nu släpper jag detta. Pinsamt att du inte bara kan erkänna att du hade tokfel.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Getinges respiratorer är säkert typ rolls royce fast rapporter antyder att hamnar man där är man rökt iallafall.

Nån som har relevanta siffror?

Relevanta siffror för vad.
Citera
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fast samtidigt är de varit styrande i ca 6 år nu så mycket av ansvaret ligger ändå på dom.

Absolut, men om man ger en region en order om att hålla ett visst beredskapslager så måste man kunna förutsätta att ordern följs.
Citera
2020-04-01, 23:02
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Läs en gång till är du snäll, så ska du se att jag pratar om exakt motsatsen.

Jag pratar dels om enskilda orter som är först ut. Låt oss låtsas att lilla orten Åtvidaberg, med 7000 invånare i tätorten, har en omfattande lokal smittspridning - orten kan i vårt påhittade scenario nå flockimmunitet redan i april. Samtidigt skulle resten av Sverige inte ens märka vad som hände i en ort som Åtvidaberg.

Alltså, landet kommer ha en ganska flack kurva, men lokalt kommer den troligtvis alltid vara brantare. Det finns ingen motsättning där, då olika städer peakar vid olika tillfällen, helt enkelt.

Sverige kommer givetvis inte ha flockimmunitet om några veckor, men ett specifikt område skulle definitivt kunna ha det.

Varför pratar alla om flockimmunitet när det är bevisat att det inte hjälper?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Har länkat den tusen gånger.. kolla detta inlägg om 30 sek...

Edit: https://youtu.be/gAk7aX5hksU

You’re welcome.

Jag har lyssnat på denna förr. Ser heller inget nytt i denna och bevisar inte att en person som bara andas i ett rum sprider smitta till "rummet". Inte ett dyft.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Vissa säger att dagliga siffrorna är osäkra för att dom rapporteras i efterhand nu. Visst, det krånglar väl kanske lite till det. Fast det är ju egentligen inget problem, det går att enkelt få fram hur trenderna/utvecklingen ser ut genom att räkna på andra sätt... (En enda dag i sig är dessutom ingen tydlig ”trend” ändå)

Man kan exempelvis istället jämföra hur trenderna ser ut veckovis: (förutsatt att senast siffran jag sett inte justeras mer, 59 dödsfall)

Sju senaste dagarna: 177 dödsfall.
Sju dagar innan det: 70 dödsfall.
Sju dagar innan det: 11 dödsfall

Om inte det sättet att räkna duger kan man dela in det i fyra-dagarsperioder:

134 dödsfall (4 senaste fyra dagarna)
65
24
9
7
1

Om inte det heller duger så kan vi räkna på 14 dagar:

14 senaste dagarna: 223
14 dagar innan det: 16

Om inte det heller duger: Ja då finns nog tyvärr inte så många sätt kvar att räkna på och då är man nog också rätt ointresserad av att veta hur trenderna i verkligheten ser ut ändå.

I slutet av april kommer det alltså finns 2 000 dödsfall per dag i Sverige.
Reaktionerna kommer då vara väldigt starka:

A.T.: Det ser ut som att vi nu följer den flacka kurvan. Jag ser inte nåt riktigt orosmoment just nu. Siffrorna är bara för statistiker, som vi epidemiologer brukar säga.

S.L.: Jag vill än en gång vädja våra medborgare att ta ANSVAR.
Tänk till lite innan: måste jag verkligen gå på majbrasan? Är det inte bättre att vänta nästa års majbrasan? Det kommer ju fler majbrasor.

J.C.: Ähhh mmm jo nä men åtgärderna kommer troligtvis att ge något inom närmaste dagarna. Eller eventuellt veckor.

L.M.: Var stolt att vara svensk och bestämma själv om du ska gå på majbrasan eller inte. DET kallar jag för frihet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Socialstyrelsen misstänker jag! Och ja de lär dem uppskatta!
Ska försöka få de i kontakt med varandra, typ bara forwarda emailet till socialstyrelsens @ email som de visar på sin sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in