2020-04-01, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Har en fråga som någon insatt kanske kan svara på. I Sydkorea och till exempel Thailand satte man in olika typer av "antibiotika-cocktails". Bland annat lopinavar typ. Detta skulle helst ske inom 12 timmar då symptom på Covid19 visade sig, senast 24 timmar.

Problemet med det svenska systemet är ju att du endast får kontakt med sjukvård om du är allvarligt sjuk, riktigt allvarligt, men då har det ofta gått längre än några dagar, kanske till och med en vecka.

Hur tänker Sverige där? Finns det tillräckligt med mediciner att tillgå för den stora befolkningen eller är det endast ett få tal viktiga personer som får den hjälpen?

Citat:
Dagens medicinbrist och bantade beredskapslager beror på avregleringen av apoteksmonopolet 2009.

Marknaden skulle då ta över ansvaret. Men det hände aldrig.

Den ansvarige ministern, Göran Hägglund (KD) är självkritisk.

– Sett i backspegeln borde vi byggt upp ett ansvar för att den funktionen skulle upprätthållas, säger han.

DN

Bra de erkänner sin totala inkompetens i alla fall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Nu flyttar du målstolparna en bra bit.

Det du kommenterade från början handlade inte om vad som står på deras hemsida utan vad som hade sagts i en intervjuv.

Det som har sagts: "barn smittar inte", påstod du var en "forumsanning" som aldrig hade uttalats.

Du menar dessa citat från intervju, fortfarande inte samma sak som att barn inte kan smitta.

"– WHO har försökt titta på frågan lite närmare. Där bekräftas resultat från kinesiska studier om att det är en väldigt liten andel barn som bär sjukdomen, och man kunde inte få fram ett enda fall där barn har smittat vuxna. Det finns alltså inga belägg för att barn driver infektionen.
Det finns givetvis barn som är smittade, framhåller Karin Tegmark Wisell, men det finns inga uppgifter om att de skulle sprida smittan på samma sätt som vid en vanlig influensa."
Citera
Medlem
Oscaris avatar
4,98% dödlighet nu.
Citera
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Ja då kan vi nog uppnå flockimmunitet snabbare. BRA TÄNKT! 😉

Seriöst, jag skulle definitivt inte bli förvånad om det blir huvudnumret på pressträffen senast måndag.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Isåfall, tror du att du är den enda som känner så?

Dessutom, har du några peer-reviewed studier som bevisar att rasister är dummare än andra?

Det brukar annars vara en typisk egenskap hos idioter att tro sig själva smartare än andra. Här finns det dessutom studier.

Nu blev det väldigt OT.

Varför skulle jag tro att jag är den ende som känner så?

Det är såklart allmänt känt att rasister är dummare än andra.

Ca 70 procent tror att de är smartare än genomsnittet. Jag är en av dessa 70 procent.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Man behöver väl inte vara rasist för att vara emot sjalar som täcker ansiktet?

Jag trivs bra i forum med massa rasister. Då känner jag mig smart.
Exakt så där resonerar troende människor när de diskuterar med icketroende också. Fantastiskt sammanträffande.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Hur hygienrutinerna ser ut vet jag inte mer än att det definitivt är lättare att ha ordentligt tvättade kläder och sköta om människor än att behöva tvätta sig. Man hånglar inte med dem man vårdar. Eller kramar eller vad helst. Visst avstånd hålls.

Om man vårdar en patient hålls ett visst avstånd, sannolikt närmare än nära.

Du vet inte ens hur hygienrutinerna ser ut, trots det påstår du att klädombyte är lättare än att tvätta armarna.

Hånglar?

Jag ser ingen anledning att fortsätta en seriös diskussion med dig då du tycks gripa efter än det ena, än det andra, löjligaste argumentet efter det andra.

Du får sista ordet, jag har redan glömt bort dig.

Hej hej
Citera
2020-04-01, 22:56
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Bevis tack att det är via andningen. Kan lika väl vara kontaktsmitta.
https://youtu.be/gAk7aX5hksU
Stäng igen din käft och ta till dig av kunskap din dryga människa.

Nu är det end of diskussion på hur viruset sprids. Helvete vad man blir trött på er.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Flockimmunitet uppnås väl vid ca. 60% smittade?

Tror du 60% av Sverige är smittat om några veckor?

Det är 6.000.000 människor det. Jag tror inte 6 miljoner människor är smittade om några veckor.

OM det skulle bli så, så kan jag rekommendera dig att rusta för inbördeskrig. Så enkelt är det. 6.000.000 smittade på så kort tid raserar vården TOTALT. T-O-T-A-L-T. Det finns ingen vård kvar sen.
Mat kommer inte finnas i affärerna, polisen kommer inte räcka till, till något.

Anarki råder i ett sådant fall, följt av mer eller mindre inbördeskrig.

Så det får vi ju inte hoppas Och det tror jag inte på heller om några veckor.
Läs en gång till är du snäll, så ska du se att jag pratar om exakt motsatsen.

Jag pratar dels om enskilda orter som är först ut. Låt oss låtsas att lilla orten Åtvidaberg, med 7000 invånare i tätorten, har en omfattande lokal smittspridning - orten kan i vårt påhittade scenario nå flockimmunitet redan i april. Samtidigt skulle resten av Sverige inte ens märka vad som hände i en ort som Åtvidaberg.

Alltså, landet kommer ha en ganska flack kurva, men lokalt kommer den troligtvis alltid vara brantare. Det finns ingen motsättning där, då olika städer peakar vid olika tillfällen, helt enkelt.

Sverige kommer givetvis inte ha flockimmunitet om några veckor, men ett specifikt område skulle definitivt kunna ha det.
Senast redigerad av Olbars 2020-04-01 kl. 23:00.
Citera
Medlem
Gwildors avatar
Har inte hunnit se om denna blivit postad redan, men det är en mycket intressant intervju med Dr Peter Hotez hos Joe Rogan från tidigare idag.

https://youtu.be/Q9Q53KWZFMU

Han säger att han vill att folk mellan 20-40 år också är vaksamma på att vi kan få ”severe diseases, despite what you’ve heard”
Citera
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har för mig att "våra" styrande sagt att ladorna är fulla.

Fulla med skitsnack, inkompetens och ett överflöd av bidragstagande kulturfrämmande individer från tredje världen. Fyfan vilka motsättningar vi står inför.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Håller med. Ordentligt utspädd klorin som helst får verka en stund sägs vara bra för att desinficera ytor (som tål detta) mot corona, men för hud rekommenderas tvål.
Jag har blandat klorin med vatten och tar det på händerna, inte utorkad på nåt sätt än så länge, men slut på handdes. så har man inget val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in