2020-04-01, 15:04
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det skiter vi i nu, det är för många som dör!
Tegnell lovade Sverige tidigt att detta inte skulle hända, och se nu!
Du sprider sådan desinformation, han har klart o tydligt sagt vår kurva kommer gå upp o vi kommer få dödsfall o smittade. Men i din värld skulle ingen drabbas enligt din taktik..seriöst..professor baltazar
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Dödsfall kommer ske, vare sig i din eller min eller andras närhet, det är en pandemi. Tegnell sköter sitt jobb utmärkt o har hindrat en än värre katastrof. Vi har en mkt duktig experpanel hos myndigheten o du tror väl inte ngn är osårbar i en pandemi.

Sammanhållning, avstånd o kunskap blir landets räddning.
Tegnell och hans chef Johan Carlsson är mästare på svammel och låg stringens. Hela tiden denna osäkerhet, senfärdighet och otydlighet lovar inte gott.

Dessutom det ledande personer gjort innan i form av usel beredskap inför kommande kriser gör inte saken bättre.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Det här kommer att sluta illa.
Vem säger att om ens föräldrar dör i detta viruset vid 60 års ålder och att sonen blir förbannad för han tänker att dom hade kunnat leva 20-30 år till och att tegnell och company hade denna ställning, vem säger mig att sonen inte sätter en kula i pannan på honom?

Nu är det ju inte bara Tegnell eller ens hela FHM. Över dem står regeringen och den s.k. oppositionen. Därifrån får de sina order.
Vi ska inte skylla på en enskild person eller bara FHM.

Fast du har rätt.
Jag har också tänkt på risken för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildand
Reportern undrar varför det ser ut som att det dör fler per capita i Sverige än resten av norden.

Anders Tegnell svarar:
– Ja, vi ligger nära Danmark, men Finland och Norge har lägre siffror. Vi vet inte, vi får se, vi ligger i olika faser i utvecklingen. Det finns förklaringar till varför det ser ut som det gör just nu, vi får se hur det ser ut i slutet, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Alltså jag får panik av att han aldrig svarar på frågorna. Det finns inga belägg för att lock down fungerar, det finns inga belägg för att det hjälper att stänga skolor men vilka belägg har dom för att det dom gör fungerar? Jag blir rädd när de som ska styra upp allting står och försöker få oss att tro att det här inte är så farligt. Vi hör och ser ju hur det går i andra länder. Vill skrika i deras öron ”GÖR NÅGOT”! Hade känt mig betydligt lugnare om de åtminstone berättade vad de grundar sina beslut på. Fram med någon som inte har attityden ”Jag har rätt för jag är expert”!

Saxat från en insändarskribent:

Citat:
Som ”ansvarsfull förälder” tycker jag att det är Tegnells skyldighet att svara på frågan hur det kommer sig att alla andra länder respektive kritiska forskare har missat denna ”tunga” forskning och varför den forskningen som han förlitar sig på väger tyngre än annan forskning som talar emot hans strategi.

Citat:
Tegnells brist i förståelsen för folkets oro i kombination av uteblivna förklaringar leder onekligen till ökad misstro och rädsla hos folket. Detta i sin tur kan leda till att den enskilde individen väljer att skapa egna lösningar på problemet med risk för att Sverige till slut inte har någon enhetlig hantering av coronaviruset.

Sofia Åkerlund Leg. psykolog, Lund

https://www.sydsvenskan.se/2020-03-21/lasartext-tegnells-beteende-bidrar-till-att-skapa-oro-och-radsla-hos-en-del
Citera
2020-04-01, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av failgubbe
59 är fortfarande inte senaste dygnet, det är bara att det kommit in under senaste dygnet. Det kan lika gärna vara 20 senaste 24 timmar och 39 som tillkommit under andra dagar. Lär er lyssna

Låt oss vila med den diskussionen och i stället vara överens om att på 8 dygn har vi gått från 10 till 239 döda !
Detta ger en dubblering som är snabbare än. Italien och Spanien som låg på strax under dubblering på 3 dygn innan kurvan planade ut någorlunda.
Jag hoppas vår kurva planar ut snabbt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Sitter och lyssnar på gårdagens presskonferens från USA och där kläcker Dr. Brix ur sig lite småchockat:

"Vi oroar oss för grupper runt hela jordklotet. Jag menar, jag vet inte om ni hört rapporterna från imorse men det finns 8000 respiratorer i UK. Om du översätter det till USA så är det som om USA skulle ha mindre än 40000 respiratorer. Vi har fem gånger så många..."

Sverige har 600 med 200 på ingång.

Läste i Aftonbladets Peter kadhammar att Sverige tydligen ska ha eldat upp vårat enda lager av ansiktsmasker också. Fullt dugliga, över 2 miljoner, dom ska ha tuttats eld på tidigt 2000 tal.

Detta i kombination med ett avvecklat försvar (där man blev av med massor av respiratorer), alltså om Coronan leder till att hundratusentals svenskar dör så kommer ju Sverige vara i så extremt dålig dager. All den där ”humanismen” man skrutit om när man avvecklat försvaret kommer ses som direkt landsförräderi av dom flesta andra länder. Total skandal. Alla kommer se det humanistiska sverige som världens mest korrupta skitland. Staten måste ha infiltrerad av främmande krigsmakt för att vara så Korkad att man eldar upp lager med skyddsutrustning och avvecklar försvar.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ja eller låt oss återkomma nästa vecka..då vet vi mer.
Förmodligen vet vi också mer veckan efter den veckan. Och veckan efter den andra veckan...
Citera
Medlem
Jag tycker det är en jävla hets på Tegnell här.

Visa med era röstkort nästa gång i stället för att uttala hot och insinuera saker, det är många involverade och ansvariga i den här härvan och gå på enskilda personer medför inget positivt för någon.
Och ännu har vi inget facit på OM det kommer gå så illa som mycket pekar på, vi vet heller inte hur mycket värre det hade kunnat gå även om jag håller med och inte tror att FHMs insatser gjort en markant skillnad på utvecklingen hittills. Men det största problemet är den totala avsaknad av utrustning och beredskap i landet och den är ingen annan än politikernas fel.
Citera
2020-04-01, 15:06
Medlem
Det bästa vore om man kunde skicka hem alla gamlingar som inte fattar att dom ska stanna hemma fastän dom blivit tillsagda att ge fan i att ränna bland folk.

Och dom som trots allt väljer att ränna runt på offentliga platser med mycket folk kan väl klara sig bäst fan dom vill. Så kan resten av oss fortsätta leva på som vanligt.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Kurvan ser fortfarande flack ut..

https://i.imgur.com/9XFmu9S.png

detta är exakt hur Tegnell skulle plotta kurvan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Har för mig de är striktare än andra länder med att rapportera COVID-19 som dödsorsak, vilket gör deras statistik ganska ojämförlig.

Har dessvärre ingen källa att styrka det med.

Tyskland låga dödstal
Citat:
Storskaligt testande, effektiv smittspårning och skydd av åldringar tros ligga bakom.
https://www.hbl.fi/artikel/tyskland-foljer-sydkorea-och-har-laga-dodstal/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality
Tegnell är den nya Bagdad Bob

Verkligen. Mn Bagdad Bob kändes mer uppriktig och trovärdig i sina högtravande och tydligt påhittade tal att den irakiska 70-tals armé var på väg att besegra jänkarna fast man kunde höra artillerielden i bakgrunden. Det känns fan mer troligt att det hade hänt än att våra myndigheter kan hantera en pandemi och samhällskaos.

Anders har tagit över tronen från den gamle gode Bagdad Bob. Alltid en fjäder i hatten och en väg in i historieböckerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in