2020-04-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Så just dagens äldre har byggt upp landet, inte generationerna före eller efter utan dagens. Dagens gamlingar är 40-talisterna som fick allt, vet bäst och inte förstår varför de ska hålla dig inne. Blir det färre av dem pga det här är det ingen förlust för samhället.

Snacka om att generalisera...
Citera
2020-04-01, 11:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
25.000 per år får hjärtinfarkt. Det blir ganska många människor om man ser över en 10-års period.

Om man har haft en hjärtinfarkt för några år sedan men äter nu hjärtmedicin och allt med hjärtat fungerar optimalt, är man fortfarande i riskgrupp?

När det handlar om högt blodtryck så sa Johan Giesecke på TV4 att om man äter blodtrycksmedicin och nu har ett kontrollerat blodtryck så tillhör man INTE riskgrupp. Går det att applicera samma tänk gällande hjärtat? Någon som har koll?
Hollands premiärminister sa att de inte är säkra på vilka som ingår i riskgrupper, och det verkar vara en rimlig hållning i nuläget.

Jag följer hellre valfri västerländsk stats rekommendationer utom den svenska än Johan Gs. Svenskarna uttalar sig arrogant och nonchalant.
Citera
2020-04-01, 11:53
Medlem
Ingen som helst ångest av att handla. Folk sköter sig och tar hänsyn till varandra, så även jag. Övertygad om att vi alla blir smittade snart men försöker dra ut på det så gott det går.
Citera
2020-04-01, 11:53
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Byn är intressant att följa för att få
en aning om hur länge immuniteten kan tänkas vara.

Normalt sett är den åtminstone några månader vad jag läst. Man befarade att den kunde vara kortare för detta virus eftersom spridningen är så stor är risken för mutationer större och har redan skett.
Man har dessbättre ännu inte sett så stora mutationer att det skulle påverka eventuell immunitet eller sabba möjligheterna för ett framtaget vaccin att fungera, men att så sker är dessvärre ingen omöjlighet.
Citera
2020-04-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hollands premiärminister sa att de inte är säkra på vilka som ingår i riskgrupper, och det verkar vara en rimlig hållning i nuläget.

Jag följer hellre valfri västerländsk stats rekommendationer utom den svenska än Johan Gs. Svenskarna uttalar sig arrogant och nonchalant.

Akademiker arrogans är bland det vidrigaste som finns.
Citera
2020-04-01, 11:55
Medlem
Från idag är det besöksförbud på äldreboende.
Jag tycker det var alldeles för sent påkommit, det borde gjorts för flera veckor sedan.
Vad tycker ni andra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vad har övriga Europa med mitt påstående att göra?

Bara begränsningen till max 50 personer minskar naturligtvis spridningen.

Det verkar som du jämför med Sverige för några dagar sedan då 500 personer godkändes.

Övriga länder har valt 2 eller annat lågt värde för folksamlingar. Ger inte det lägre smittspridning

Ska man jämföra hur spridningen/antal döda utvecklas ska man givetvis göra det mot de länder där man har stängt ner samhället så mycket det går, såsom Spanien, Frankrike etc.

Sverige har ju en helt egen strategi som FHM genom som det verkar A.T. är "pappa" till.

Du kan väl inte på allvar anse att Sveriges regler ger lägre smittspridning än sydeuropas regler !?
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Så just dagens äldre har byggt upp landet, inte generationerna före eller efter utan dagens. Dagens gamlingar är 40-talisterna som fick allt, vet bäst och inte förstår varför de ska hålla dig inne. Blir det färre av dem pga det här är det ingen förlust för samhället.
Lever faktiskt fortfarande en del 20-talister och framför allt en hel del 30-talister också. De ligger ju rikitigt pyrt till nu. Primärt är det ju de som befolkar äldreboendena och som är "multisjuka".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
På grund av bostadsbristen finns det fler ungdomar som inte har flyttat hemifrån även om de ville. Det är ett fenomen som förekommer i Sverige på grund av bostadsbristen.
Visst, men även med bostadsbrist flyttar vi hemifrån nästan tio år tidigare än i Italien.

Nästan alla 70+ i Sverige har ett eget hushåll. Det gäller givetvis inte alla, men det finns bättre åtgärder för dessa än att stänga ner hela samhället. Exempelvis genom att erbjuda resten av hushållet tillfälligt boende på hotell.
Citera
2020-04-01, 11:56
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Ni som går till mataffären, hur känner ni inför det?
Hade ni använt mask om ni hade det?

Får ångest av att gå dit om jag ska va ärlig.

Jag skulle få ångest om jag inte hade mina FFP3-masker.

Jag besöker affären som vanligt, flera gånger i veckan, utan att hamstra. Men jag har min FFP3, tar på mig latexhandskar innan jag går in i affären och slänger dom när jag lämnar affären.

Väl hemma desinficerar jag alla matförpackningar innan jag bär in dom i köket.
Citera
2020-04-01, 11:57
Medlem
864 personer har dött till följd av coronaviruset i Spanien det senaste dygnet. Det är rekord för ett dygn och femte dagen i rad som landet har över 800 dödsfall.

Totalt har nu över 100 000 personer smittats i landet, och sammanlagt har 9 053 personer dött, enligt spanska tidningen El País.
Citera
2020-04-01, 11:57
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Ni som går till mataffären, hur känner ni inför det?
Hade ni använt mask om ni hade det?

Får ångest av att gå dit om jag ska va ärlig.

Jag följer väll ungefär samma hygienprinciper som innan coronaviruset, handskar när jag plockar mina få varor och trycker på kortläsaren och tvättar händerna när jag kommer hem.
Nu försöker jag också hålla lite extra distans i kassan men mask använder jag inte.
//Skalman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in