2020-04-01, 09:21
Medlem
Haddock93s avatar
Man kan införa åtgärder mot hamstring av läkemedel men inte hårda åtgärder mot smittspridningen

Frågan är om folk verkligen hamstrar mediciner eller om man säger så från statligt håll för att man vill skylla på folket om medicinerna från Kina tar slut?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det beror helt på hur det ser ut.

Vi kan omöjligen nå 50% ens under det första utbrottet, med ett aktivt R på runt 1,2 just nu (en uppskattning) så kan vi inte få mer än runt 17% smittspridning totalt (antagandet är att med social distansering så får vi R=1,2 i en smittfri befolkning).

Om R0 är 2, då måste vi uppnå runt 50% spridning för att nå flockimmunitet. Om vi antar att vi har 17% efter våren och sedan återgår till ett R0 på 2, då kommer det initiala R till hösten att ligga på 1,67 innan vi inför social distansering igen. Och vi måste upp till 50% om vi inte har social distansering, dvs vi har 2/3 ogjort.

Hur mycket långsammare blir då smittspridningen om vi har uppnått 17% smittspridning? Ja, det är inte så svårt att räkna ut, den blir nämligen 17% långsammare (1,67) vilket fortfarande är snabbt. För att det skall bli lättare till hösten så måste vi därför ha precis lika mycket social distansering som nu, dvs begränsa folksamlingar till 50 personer, arbeta hemifrån så långt det går osv. Det skulle leda till att vårt nuvarande R på 1,2 skulle nå just under 1 nämligen.

Och rörande den anekdotiska bevisföringen, är inte flocken ett tvärsnitt av de kontakter som personerna har, då måste fler bli smittade för att man skall få ett skydd. Syftet med att nämna pensionärernas kontakter var just att visa på att de inte är ett tvärsnitt av befolkningen och att man därför behöver fler smittade för att skydda dem.
Det är återigen mycket antaganden i den här beräkningen, som alla drar åt samma håll.

Social distansering är ingen tillfällig åtgärd. Det kommer behöva fortsätta minst året ut. Det är bara friska människor med uppmätt immunitet som kan återgå till ett normalt liv.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ser du till figurerna så är 40 % reduktion av R0 och social distansering i 20 veckor att föredra. Alltså lagom distansering under 4-5 månader.

Men lagom är ju bara möjligt om man reagerat tidigt. Vet inte om det är något land som lyckats med det än.. England körde ju exakt som sverige och de var tillslut tvungen att bromsa tvärt. Vad är ens en lagom distansering? Att ex stänga alla restauranger men låta tunnelbanan och bussar gå är det en lagom distansering eller är det att folk jobbar skift så att det inte är för många på arbetsplatsen samtidigt eller vad menar de. Du måste utgå ifrån att det är en rapport som visar vad som är bäst vid en smitta och inte hur länder har agerat. De där förutsätter ju att alla företag och länder kanske ska ha en plan för framtiden och jag tror också att lagom är bäst men sen är frågan hur man löser det helt praktiskt.
Citera
Medlem
Uppdateras inte c19 idag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Kod:
"Alla patienter som är inlagda på intensivvårdsavdelningen på Akademiska sjukhuset är mycket svårt sjuka. Men hälften av dem har inte fyllt 50 år, och många saknar underliggande sjukdomar.

– De är inte alls alltid äldre och multisjuka. Tvärtom, de är betydligt yngre och friskare än vad som sägs i rapporteringen, säger hon

– Vem som helst, i vilken ålder som helst, förutom barn och ungdomar tack och lov, verkar kunna bli så svårt sjuka som våra patienter är."

SvD idag. Fyfan, Corona verkar vara värre än jag trodde. Hälften under 50

Tyvärr har framgått sedan dag 1 om man lyssnat på bland annat WHO, har flera ggr länkat till Dr Bruce Alyward som varnat om detta och att WHO upprepade gånger sagt man inte vet varför vissa yngre blir allvarligt sjuka och i bland hastigt avlider men vissa här inne har bara skrikit foliehatt och alarmism osv.

Hoppas FHM ändrar linje rejält nu i alla fall.
Citera
2020-04-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittfittan
Intressant.

The model is an adapted Susceptible-Exposed-Infectious-Recovered (SEIR) model with three tracks (Figure S1) to account for individuals who are asymptomatic or have mild symptoms (95.6%), individuals who are hospitalized but do not require critical care (3.08%), and individuals who are hospitalized and require critical care (1.32%)(7). The mean incubation period was 4.6 days, the infectious period/mean time to hospitalization was 4 days, the mean duration of non-critical hospital stay was 8 days for those not requiring critical care and 6 days for those requiring critical care, and the mean duration of critical care was 10 days(7).
1.3% behöver IVA? Känns mycket lägre än andra skattningar jag hört. Hittar heller ingen referens till var de får siffran ifrån.

Med tanke på hur illa svenska myndigheter skött detta så känns det som att enda vägen framåt är att sätta äldreboenden i bevakad karantän och låta personalen bo där inne. Det är den enda effektiva åtgärd jag kan komma på.

IVA-siffran:

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ursäkta men vart har WHO skrivet detta?
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Kurvan över antalet coronafall i Sverige fortsätter att stiga efter helgen. Men att mäta och jämföra den svenska kurvan med andra länder är inte lätt.

– Det är ganska svårt såhär tidigt att utläsa från kurvor, som baseras på ganska få dagar ändå, vad som väntar framöver, säger Lisa Brouwers, analyschef på Folkhälsomyndigheten.

För att mäta kurvan av coronasmitta för man statistik på antalet fall per dag, antingen antalet dödsfall, antalet som ligger inne för intensivvård eller antalet rapporterade smittofall.

– Det är inte relevant att jämföra med andra länder vad det gäller dödsfall, utan det är snarare formen på utvecklingen totalt. Framförallt för att se när det börjar plana ut i olika länder, säger Lisa Brouwers.

– Att dra slutsatser om vad olika interventioner egentligen leder till är nog för tidigt skulle jag vilja säga.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7443033, idag

Inte relevant att jämföra dödsfall påstår FHM. Hmm... Jag skulle vilja påstå att det enda relevanta och tillförlitliga att jämföra länder emellan är antalet dödsfall per capita och kurvan av dem.

Antalet konstaterat smittade (per capita) går ju inte att jämför eftersom Sverige gör få tester samt ej heller publicerar dagligen hur många tester som utförs.

Jag tycker det verkar råda mycket konsensus och samt stark kåranda på FHM. Ohölsosamt. Ofolkhälsosamt.
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-01 kl. 09:25.
Citera
2020-04-01, 09:23
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Ligger dödligheten inte högre än 1%?
1-4% verkar dom flesta experter överens om. Michael Österholm som var gäst hos Joe Rogan och jagat virus som ebola hela sitt liv och lusläst siffrorna från Wuhan gissade på knappt 2%.
Nu slänger sig folk med siffror hit och dit. Jag lämnar i alla fall källa som jag tycker är trovärdig.

Men det är rimligt att anta att siffran är något högre i Italen pga äldre befolkning. SIffrorna kan bli annorlunda i USA om fetma ökar risken tex.
Citera
Medlem
petnomis avatar
860827 smittade och 42202 döda globalt idag kl 09.21
Det betyder att antalet dödsfall inte är 1% utan närmare 5%.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Låt Sverige gå under. Jag fattar fortfarande inte hur folk är så jävla dumma i huvudet. Snälla kan någon förklara för mig hur dem tänker. Är det flockbeteendet? Får skallar?
Ser gamlingar sitta på krogen osvosv.
Jag är körd i botten pga jag jobbar inom sjukvården får ta hand om allt det här. Just nu i detta ögonblick kan fan hela jävla Sverige sprängas i luften.

Alla gamlingar som är ute och går förtjänar inte vård!!!! Inte unga heller som visar respekt,.......

Jaså, men så kul då. För bara nått år sedan höll du på med droger och låg hemma och gjorde ingenting (enligt dina inlägg här på flashback), men det är ju kul att du har tagit tag i ditt liv då.

Eller så är det så att du ljuger och du är ännu en av alla dessa arbetslösa hypokontriker här inne som vill piska upp en domedagsstämning så alla vi andra som jobbar (Och som har jobb än så länge) och betalar skatt ska få det lika jäkligt som ni har.
Citera
2020-04-01, 09:24
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Låt Sverige gå under. Jag fattar fortfarande inte hur folk är så jävla dumma i huvudet. Snälla kan någon förklara för mig hur dem tänker. Är det flockbeteendet? Får skallar?
Ser gamlingar sitta på krogen osvosv.
Jag är körd i botten pga jag jobbar inom sjukvården får ta hand om allt det här. Just nu i detta ögonblick kan fan hela jävla Sverige sprängas i luften.

Alla gamlingar som är ute och går förtjänar inte vård!!!! Inte unga heller som visar respekt,.......

Förstår verkligen din frustration. Tack för att du sliter i vården. Ni förtjänar allt det bästa och högre löner. Beklagar att både regeringen och en stor del av svenska folket sviker er. Ett ljus är om de kommer igång med testerna så fort som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in