2020-04-01, 07:16
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Det är en riskgrupp. Det innebär att man ökar risken att bli dålig eller dö. Men inga garantier.
Garantier? Det är väl ingen som vill bli svårt sjuk eller dö?
Citera
2020-04-01, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Den kommer, vi har Tegnell vid rodret. Han tillåter inte att viruset stoppar vare sig dans, sill eller snaps. Tror tom vi har bekämpat det mesta innan dess o kanske, kanske ett vaccin på g. Hoppet får ej överge oss. Tack Tegnell.

Du var mig en märklig skapelse, en gammal FB räv som i inlägg efter inlägg hyllar.. Anders Tegnell.
Citera
2020-04-01, 07:18
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I slutändan så kommer det att visa sig att Sverige är ett av de länder som hanterade SARS-cov2 pandemin bäst.

OK.Vi får se hur det uttalandet åldras. Jag ställer ett larm, så ska jag återkomma om nåt halvår och bemöta ditt inlägg.
Citera
2020-04-01, 07:18
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Jag tror inte att diabetesen i sig är en riskfaktor. Förmodligen är det en samsjuklighet med fetma som istället är en riskfaktor.
Diabetes är en riskfaktor. Punkt.
Citera
2020-04-01, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frantik
Jättebra information att veta, ska ha det i åtanke varje dag nu.

igår meddelade min 70 plussiga mor att alla henne väninnor skiter i corona och går ut precis som vanligt.

Jag visste inte ens vad jag skulle säga, min familj är i karantän sedan första veckan i mars pga. vår höggravida dotter, hur i hela helskotta kan högsta riskgruppen köra på som om inget hänt?
Citera
2020-04-01, 07:20
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Du var mig en märklig skapelse, en gammal FB räv som i inlägg efter inlägg hyllar.. Anders Tegnell.
Varför inte?

Han står fast som en solid svensk granitklippa medans ni andra vacklar i hopp o förtvivlan. Denne landsfader, hjälte o beskyddare kommer ta oss ur en pandemi, vem ska vi annars hylla? Jonas gardell? Carola? Babsen?

Ni kommer tacka Tegnell efteråt, glöm inte dom orden.
Citera
2020-04-01, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
OK.Vi får se hur det uttalandet åldras. Jag ställer ett larm, så ska jag återkomma om nåt halvår och bemöta ditt inlägg.

Problemet är att du glömt bort det då och skulle du komma ihåg det skakar användaren av sig din syrliga kritik och peddlar med sina talpunkter.

Det är oponionsbildning.
Citera
2020-04-01, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
denna typ av hälsosortering har aldrig skett för. Om man har 60+ en eller flera underliggande sjukdomar, måttligt till kraftigt överviktig, rökare men är invandrare från Syrien. Tror du man nekas vård då?
Eller gäller det bara blekfeta vitingar?

Den här typ av sortering inom vården pågår absolut 100 % hela tiden.

Det är såna faktorer som avgör hur snabbt du får cancervård. Hur snabbt du får ta bort en besvärlig galla, hur snabbt du får hjälp på akuten. Listan kan göras lång.

Att folk tror nå annat är häpnadsväckande i min värld
Citera
2020-04-01, 07:22
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
...
När man ändå håller på bränner man upp de 2,2 miljoner andningsskydd som fortfarande är funktionsdugliga.

Varför hade vi alla dessa miljoner andningsskydd i lager runt landet? Jo, därför att just andningsskydd är en sådan produkt som kan vara svår att få tag på under kriser och krig, står det i en utredning Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, publicerade förra året...

Intressant. Skrämmande. Men inget förvånar.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Så IVA platserna är snart slut i Stockholm så dom skall vårdas och dö hemma med sk hemsjukvård.
Det heter säkert hemsjukvård men är vårdcentralspersonal som skall ge dom sista vården innan dom avlider . Region Stockholm är extremt nära katastrof och nu räknas platserna noga. För min del kan dom dra åt helvete som den mest misskötta regionen i hela Sverige. Allt är utsålt och tokhögern har röstat ner varenda tillskott som varit på tal till sjukvården. Packet där som är ansvariga kan köpa sig en vårdplats anser jag.

Om en vecka väntas platserna på Stockholms sjukhus vara fullbelagda.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka

Det hela är väldigt väldigt sorgligt, ingenting man trodde skulle bli verklighet. Inte så här illa iaf.

Jag är glad att jag är i Skåne.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Hur kom du fram till siffran 15,000?

Enkelt, en stannade hemma istället för att sätta sig på flygplanet pga allt va inställt , en annan åkte ej på konferens för den Skype’de istället, en gick inte ut för den visste om världsläget och dödligheten i detta virus, en elev fick sin skola nedslängd.
Ja anledningarna är många och orsakerna till smittspridningen har stannat av rejält !!

Dvs vi kan inte applicera R0 2,6 här i Sverige utan här går det segare.

Det är bara i Stockholm vi har siffror på mer påbörjad allmän spridning men inte tillräckligt.... 850.000 bekräftade fall i hela världen ... så KNAPPAST att Sverige skulle matcha halva den sifffran i det dolda, nej

Idioten Tom kan inte räkna alls, likväl troligt som om jag skulle påstå att Sverige är en stormakt så är det ett påstående från mig och inte allmänt känt.

Så mina belägg och grunder för ca 15.000 smittade ligger till grund i studier som gjorts i bla Kina:
http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate

Där är 14% i behov av läkarhjälp
5% i akut behov av intensivvård.

Så har vi 350 på intensivvård idag innebär det att totala summan bör ligga på 20 x 350 = 7000 totalt smittade

Eller 14% som behöver andningshjälp innebär de totalt smittade dvs inte alla smittspårade... det smittspårades som fasen i början så räkna inte med dessa!!
Vad är rimlig siffra då... ja hur många ligger på sjukhus idag? Inte 4000 iaf utan snarare 1000 st eller kanske 1500 st
1000 x 7 = 7000 st är ca 14%

Så mina siffror på 15.000 är redan högt räknade. Jag vet att Sverige stoppat och bromsat in smittan då alla tvättar händerna sjuttioelva gg om dagen!

Att säga flera hundra tusen smittade är lögn!
Varför bevisar inget land att de redan har 100 gånger så många fler smittade än vad de hittat genom prover ?!!
För det finns inte så många smittade.

Återigen jäkla skock får ni är bää bäää 🐑
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Jag vet inte hur jag skall förklara mer tydligt så att du förstår.

Mortaliteten i covid-19 i SIG, som sjukdom, VID erforderlig vård, är 3,4% enligt WHO såvida de inte har uppdaterat inom det närmsta.

Behovet av intensivvård vid en covid-19-smitta har beräknats till ca. 10-12%. Dvs. att 10-12% behöver intensivvård.

Av dessa intensivvårdspatienter klarar sig alltså ca. 7-9%.

MEN

Om inte dessa patienter får erforderlig intensivvård, vilket ju krävs för att de skall överleva, så DÖR dessa patienter.

Och med en kollapsad vård, så har du där automatiskt 10-12% döda av vilken given antal smittade som helst, förutsatt att den siffran stämmer.

Men eftersom siffran kommer från experter, så har jag ingen anledning att försöka eller fantisera fram egna siffror, just eftersom det kommer från så många källor. Det är ju mer eller mindre allmän känt numera.

Ok, siffrorna kommer från experter. Vill du berätta vilka experter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in