2020-04-01, 06:47
Medlem
Har journalister ställt frågan varför vi har ett sånt förmyndarskap när det gäller precis ALLT i Sverige, men när det kommer till något som handlar om liv och död som denna pandemi så är vi det mest libertariska landet i världen?

Staten ska skydda oss från att supa, knarka, spela, boxas men nu när hela världen anser att restriktioner är viktiga ska vi slå ifrån oss och snacka om eget ansvar?
Citera
2020-04-01, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Nedan kommer en lista på vad dom borde ha gjort.
Anders Tegnell och FHM ville ha snabb spridning för tidig flockimmunitet så därför eldade man på spridningen.
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker
Jo men precis och det borde dem gjort från första början men verkar som alla länder underskattade viruset.
Tycker personligen att vi ska fortsätta leva på som vanligt men bara lite försiktigare och alla som är i riskzonen borde stanna hemma och självklart få pengar av staten.
Citera
2020-04-01, 06:50
Medlem
"Man skrattar ihjäl sig varje gång någon komiker säger what we in Sweden kallar lagom.

Jag skrattar så att tårarna rinner bara jag skriver det här. What we in Sweden kallar... Var får de allt ifrån.

I själva verket är vi ett extremistiskt land.
Bara tjatet om Lagom visar hur extremistiska vi är. När vi gått in på ett spår kan vi inte lämna det förrän vi plötsligt slungas in på ett annat.

Extremismen går igen i det stora. Ett tag hade vi världens fjärde största flygvapen. Det var en del av vår beredskap. Om ryssen kom skulle vi skjuta honom i bitar.

Vi hade beredskapslager utspridda över hela landet. Alla kriser skulle vi klara. Krig. Avspärrning. Missväxt. Farsoter.

Sedan föll Berlinmuren.

Europa trädde in i en ny fas: fredens, hälsans och rikedomens.

Då behövde vi ingen beredskap. Alltså slopade vi värnplikten, monterade ner försvaret och skrotade beredskapslagren med mat, mediciner, medicinsk utrustning och olja.

Vi är ju inte dumma. Våra framgångar bygger på att vi ser framåt och vem som helst fattar ju att vi inte behöver någon beredskap när det alltid ska råda fred och vi alla är friska.

Destruktionen av beredskapen skedde utan debatt. Den bara skedde. Alla var med.

Men att något bara sker betyder inte att det saknas ansträngningar.

Sverige var till exempel strösslat med andningsskydd. Det låg andningsskydd i lager över hela landet, 7,3 miljoner av olika modeller, så många som 250 000 i samma lager. Det kan man läsa på Armémuseums hemsida.

Dessa andningsskydd hade inköpts åren 1969 till 1994 för att skydda Sveriges befolkning. Skydden kostade 75 kronor styck. Nu var de i vägen för den nya tiden. Vad skulle man ta sig till med dessa onödiga prylar?

Man brände upp dem. Detta skedde i början av 2000-talet. ”Materielen ansågs överflödig och uttjänt”, står det på Armémuseums hemsida. Fast minst 30 procent av skyddsmaskerna var fortfarande funktionsdugliga.

Även i förstörelsens stund visar Sverige en vilja att investera. Varje andningsskydd kostade 1,50 till 2 kronor att destruera."

Kadhammars
Senast redigerad av nitlip 2020-04-01 kl. 06:53. Anledning: Kolumnist Kadhammar
Citera
2020-04-01, 06:51
Medlem
Inte bara kryssningsfartyg. Nu är det amerikanska hangarfartyget coronaförpestat.

David B. Larter
@DavidLarter
I've never seen anything like this.

Captain of Theodore Roosevelt pens a four-page letter pleading for resources, says the situation is rapidly spinning out of control as nearly 200 sailors test positive:

https://twitter.com/DavidLarter/status/1244975396619198465
Citera
2020-04-01, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
P1 nu på morgonen. Det visar sig efter analys av smittspårningen att den stora majoriteten smittas i nära relationer, där man delar hushåll. Försvinnande få på sina arbetsplatser.

Vår kultur i Sverige, att vi inte står och hånglar i varje gathörn, samt att vi är glest befolkade, kommer ha en mycket gynnsam inverkan på denna utveckling, i Sverige!

Denna analys är en bekräftelse på det jag hela tiden hävdat. Sverige är ett special case. Den utveckling man sett i Italien, Spanien etc, kommer inte ske här!

Så, släng er i väggen, "Dr" Jeff, med anhang!

Man behöver alltså inte stänga ner landet, om befolkningen nitisk följer de förhållningsregler som myndigheterna gått ut med!

Spoiler: Du glömmer alla invandrare.
Citera
2020-04-01, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
P1 nu på morgonen. Det visar sig efter analys av smittspårningen att den stora majoriteten smittas i nära relationer, där man delar hushåll. Försvinnande få på sina arbetsplatser.

Vår kultur i Sverige, att vi inte står och hånglar i varje gathörn, samt att vi är glest befolkade, kommer ha en mycket gynnsam inverkan på denna utveckling, i Sverige!

Denna analys är en bekräftelse på det jag hela tiden hävdat. Sverige är ett special case. Den utveckling man sett i Italien, Spanien etc, kommer inte ske här!

Så, släng er i väggen, "Dr" Jeff, med anhang!

Man behöver alltså inte stänga ner landet, om befolkningen nitisk följer de förhållningsregler som myndigheterna gått ut med!

Man skulle kunna tro att detta inlägg var skrivet 1974

Spoiler: Du glömmer alla invandrare.
Citera
2020-04-01, 06:55
Medlem
Merwinnas avatar
https://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Coronavirus--annu-ett-skal-till-rokfrihet/

Den här artikeln om rökning och corona har säkert varit länkad här förr, men jag länkar den ändå. Rökare har 14 (fjorton!) gånger så hög risk att bli allvarligt sjuka och dö i corona, som icke-rökare! Ur ett rent egoistiskt perspektiv, blev jag lättad av att läsa det där... För då är det mest rökare som hamnar på intensiven, och varken jag eller mina närmaste har någonsin rökt!

...och för att vara cynisk: rökning har ofta samband med diverse psykosocial problematik, så... Ja. Det sker tydligen en liten upprensning i samhället!
Citera
2020-04-01, 06:58
Medlem
Kopierat från kolumnisten Kadhammar
Den logiska kedjan såg ut så här.

Staten köper andningsskydd till varenda människa i landet, barn som åldring, sjuk som frisk.

Dessa andningsskydd får utan tillsyn ligga i förråd tills 70 procent av filtren är så gamla att de inte fungerar.

Man bestämmer sig för att bränna både masker och filter.

När man ändå håller på bränner man upp de 2,2 miljoner andningsskydd som fortfarande är funktionsdugliga.

Varför hade vi alla dessa miljoner andningsskydd i lager runt landet? Jo, därför att just andningsskydd är en sådan produkt som kan vara svår att få tag på under kriser och krig, står det i en utredning Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, publicerade förra året. Därför måste man i förväg säkra tillgången.

Jag säger inte att dessa andningsskydd skulle ha räddat oss från coronaviruset. Men en del kunde kanske kommit till nytta i sjukvården.

Framför allt är jättebrasan med 7,3 miljoner skyddsmasker en illustration av att landet är långt ifrån lagom.

Även om skydden skulle fungera finns det helt enkelt inget användningsområde, konstaterade tidningen Tjugofyra7 som ges ut av Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap.

Ingen visste ju att det skulle bli en global coronakatastrof.

Tillägg Anders Tegnell förutspådde Coronan 2007 men då var ju det försent...allt kasserat
Senast redigerad av nitlip 2020-04-01 kl. 07:00. Anledning: Skrev fel
Citera
2020-04-01, 06:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Inte bara kryssningsfartyg. Nu är det amerikanska hangarfartyget coronaförpestat.

David B. Larter
@DavidLarter
I've never seen anything like this.

Captain of Theodore Roosevelt pens a four-page letter pleading for resources, says the situation is rapidly spinning out of control as nearly 200 sailors test positive:

https://twitter.com/DavidLarter/status/1244975396619198465
Nu får USA hjälp från ovan. Gud griper in och räddar nationen (video):

https://gofile.io/?c=WMQp4N
Citera
2020-04-01, 07:00
Medlem
Citat:
I april månad kommer flest svenskar att smittas, visar beräkningar. Innan månaden är slut kommer runt hälften av befolkningen att vara smittad, enligt professor Tom Britton. – Om det är någon månad som man ska göra sig själv och andra en tjänst genom att stanna hemma så är det nu i april, säger han.

Citat:
– I Italien dör det fortfarande många människor, men det dör lika många varje dag. Där har ökningstakten avstannat. Min gissning är att smittspridningen i Sverige kommer att klinga av rejält i juni och att det, i slutet av sommaren, kommer att vara nästintill normalt.

https://www.sydsvenskan.se/2020-04-01/halva-sveriges-befolkning-smittad-i-april
Citera
2020-04-01, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Det är nog väldigt många fler än 4500 iallafall

Har någon forskare ännu haft rätt i något..?
Svar nej
De uppskattar..... smaka på det ordet ett tag!

Varken den där Tom eller någon annan såkallad expert har mer rätt än dig eller mig när vi också kan uppskatta antalet smittade!

Nu uppskattar jag det enbart till maximalt 15.000 st sammanlagt smittade. Varför då.. jo för Sverige har hela tiden vetat om smittan så bättre att vara försiktig och utgå ifrån att de flesta av oss INTE har haft smittan än att säga det motsatta. försiktighetsprincipen bör råda.

Visst testar vi så är det garanterat fler än de 4000 konstaterade men knappast flera hundra tusen nej.. motbevisa mig eller de som på står ena sidan eller andra .. nej går inte för Sverige vägrar testa alla av okänd anledning..,

Kanske skall ställa oss den frågan istället: varför vill inte Sveriges regering testa ALLA som vill testas!?
Citera
2020-04-01, 07:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Ja, men det växer ju exponentiellt. Inte alls särskilt kul om det landar på 50 miljoner innan året är slut. Då är det ju mer än allt annat tillsammans. Kan vi rädda 10% av dom 50 miljonerna genom olika åtgärder så är det ju fantastiskt och i paritet med summan av övriga (bortsett från aborter)...
Jag säger inte att det kommer att landa på 50 miljoner. Jag vet inte. Men 50 miljoner är ingen orealistisk siffra.

Men handen på hjärtat, dom där siffrorna sitter mellan öronen, finns inte i verkligheten just nu, och kommer inte göra det heller! Växer det exponentiellt i Kina, Japan, Sydkorea?

Ja eller nej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in