2020-04-01, 02:07
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Bottom line of the story. Vi måste gå igenom helvetet för att vi ska lära oss. Det kommer kaosa och bli en katastrof vare sig vi vill det eller inte. Vi har aldrig varit med om detta modern tid. Vi är inte förberedda men nästa gång vet vi bättre. Vi skulle ha lyssnat på dem som gått igenom helvetet. (Svine flu/SARS/MERS)

-Anders Tegnell förtjänar döden.

-Den som insjuknar och blir frisk kan insjukna igen på tre röda. (Det är ingen vanlig influensa).

Tror jag har blivit smittad så nu ska jag bara vara hemma och ta det lugnt.

Godnatt. Ta hand om er.

Krya på dig.
Citera
2020-04-01, 02:09
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Problemet som folk inte förstår är att ingen blir immun mot viruset. Eftersom de har sett många fall när patienter (recovered) insjuknar igen. Vilket är det som gör COVID-19 creepy!

Undrar om det betyder att det heller inte är möjligt att skapa ett vaccin,
för ett vaccin ska ju just orsaka immunitet ?
Citera
2020-04-01, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Harvard University har släppt en rapport!

Enligt den gör Sverige rätt i sina åtgärder.

Källa, rapporten
https://dash.harvard.edu/handle/1/42638988

Jag har läst hela rapporten, var står det att Sverige gör något rätt, för mig verkar det vara tvärtom, att enligt rapporten gör Sverige allt fel ?

Det verkar som om rapporten egentligen säger att åtgärderna fungerar, desto tidigare, desto bättre, men när åtgärderna först tas bort kan "peak" vara lika hög som i ett samhälle där det inte finns några åtgärder, till exempel i Sverige.

Det blir inte bättre i Sverige av det skälet, men andra länder kan bli lika illa som Sverige om de inte håller åtgärderna länge, kanske år.

Rapporten antar också att viruset är säsongsbetonat, som influensan, så det är mest aktiv på vintern.

Vi vet redan att det sprids lika bra på varma platser och inte är säsongsbetonat, så rapporten verkar ha liten relevans.
Citera
2020-04-01, 02:11
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Vi fortsätter kasta pengar till WHO och andra för att hjälpa samtidigt som vårdpersonalen står utan skyddsutrustning. Visst är vi alla i det här tillsammans men jag tycker att vi ska kunna känna att staten prioriterar vårt eget land när det brinner.

Nej, nu är vi inte alla i det här tillsammans! Globalisering är död och nu gäller bara nationalism. Bara idiot Sverige som skickar pengar till WHO istället för att köpa skyddsutrustning till vår vårdpersonal.

För vem skall ta hand om de sjuka på sjukhusen när personalen ligger i sjuksängarna och dör? Kan lovaa er att det finns många 60 + läkare och SSK:are som inte kommer att klara sig.
Citera
2020-04-01, 02:11
Medlem
Dummaste människorna i Sverige? Inte konstigt att folk dör när man hör på dessa genier!

https://www.svtplay.se/video/26246310/lokala-nyheter-vasternorrland/svt-nyheter-vasternorrland-31-mars-21-39?position=190&start=auto
Citera
2020-04-01, 02:12
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/fortfarande-fa-coronafall-pa-skanska-sjukhus

Kan vi inte skicka ner våra stockholmare till Skåne då?
Citera
2020-04-01, 02:13
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca?fbclid=IwAR0pKNf8ZAlckiVKOl7SbtObHSnh pmz8eDGho SJjC7T6rmhLGiVvbfxwpDo

Utgår man ifrån denna artikel där antalet döda är det mest jämförbara talet, kan man bakvägen räkna ut hur många smittade det är utifrån R-talet och inkubationstid. Då blir antalet smittade i grov gissning 700 x antalet döda. Så vi är runt 110 000 smittade i Sverige just nu

För ungefär två veckor sen trodde Tom Britton (professor i matematik) att 100.000 var smittade. I tråden länkas senare till en forskningsrapport där man skattar att 3% av Sveriges befolkning är smittad. Det skulle innebära ca 300.000
Citera
2020-04-01, 02:14
Avslutad
” Totalt antal fall
4525
En vecka sen: 2536
Totalt tillfrisknade
93

På sjukhus
1217
varav IVA: 292

Totalt dödsfall
198
Nya igår: 33

Nya fall igår
410

Stockholms län
Fall: 1979
Frisk: 0
Död: 104”

Vad gör man egentligen i Östergötlandslän? Antalet friska sticker då ut där... Fast samtidigt rätt många döda jämfört med många

Östergötlands län
Fall: 418
Frisk: 75 (tvåan ligger på 13)
Död: 13

https://platz.se/coronavirus/?
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Blir intressant att se om Trump blir omvald, när han först förnekade allvaret med covid-19, och nu förväntar upp till 240000 döda på en kort period. Det kommer snälla nu. Men, jag antar att amerikaner till stora delar inte är de mest logiska varelserna, då de valde honom från första början. Såg att massa plakat om ”älskar Tegnell” satts upp. Seriöst så bevisar det att folk är dumma i huvudet. Även här!

Till skillnad då från oss svenskar som är så översmarta eller?

Så smarta att vi fortsätter svälja all skit som idioten Tegnell matar oss med TROTS att han har haft fel hela vägen

Först sa han att viruset inte kunde nå sverige
Sen sa han att det inte kunde få fäste, när det väl nådde sverige
Sen sa han att det inte kommer få spridning inom landet
Sedan sa han att spridningen kommer avta efter typ 5dagar
Sen sa han att man inte ska stänga flyg från de drabbade områdena, eller ens införa några restriktioner

Gång på gång har muppen haft fel, och Trump har haft fel 1 gång ! Och du sitter och hackar på både honom och amerikaner?

Nu är jag kanske inte en trump supporter, men du kanske ska sopa undan skit framför din egna dörr Innan du börjar tracka ner andra?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Jag har läst hela rapporten, var står det att Sverige gör något rätt, för mig verkar det vara tvärtom, att enligt rapporten gör Sverige allt fel ?

Det verkar som om rapporten egentligen säger att åtgärderna fungerar, desto tidigare, desto bättre, men när åtgärderna först tas bort kan "peak" vara lika hög som i ett samhälle där det inte finns några åtgärder, till exempel i Sverige.

Det blir inte bättre i Sverige av det skälet, men andra länder kan bli lika illa som Sverige om de inte håller åtgärderna länge, kanske år.

Rapporten antar också att viruset är säsongsbetonat, som influensan, så det är mest aktiv på vintern.

Vi vet redan att det sprids lika bra på varma platser och inte är säsongsbetonat, så rapporten verkar ha liten relevans.

Du menar alltså att Harvard har fel? Intressant. Ja mycket möjligt att man ska lyssna på Kurten istället för Harvard.
Citera
2020-04-01, 02:16
Medlem
samtron12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Blir intressant att se om Trump blir omvald, när han först förnekade allvaret med covid-19, och nu förväntar upp till 240000 döda på en kort period. Det kommer snälla nu. Men, jag antar att amerikaner till stora delar inte är de mest logiska varelserna, då de valde honom från första början. Såg att massa plakat om ”älskar Tegnell” satts upp. Seriöst så bevisar det att folk är dumma i huvudet. Även här!
Självklart blir han omvald, tror du den senile Biden har någon chans eller? Demokraternas enda chans mot Trump var Bernie Sanders.

Säga vad man vill om Trump men han stängde ner alla flyg från Kina till USA ganska snabbt. Vilket bra många fler länder borde ha gjort.
Citera
2020-04-01, 02:17
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Jag misstänker att detta redan lagts upp i tråden men jag vet ju inte. Mycket skrämmande läsning. Detta handlar om en rapport som region Stockholm tagit fram vilken ska ge stöd åt sjukvården den 7 april då deras iva-platser beräknas ta slut. Förväntad peak är 27 april.

Källa svt.se samt aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in