2020-04-01, 01:59
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Du verkar aggressiv. Jag bara förklarade. Varmt = Hög luftfuktighet = viruset faller till backen snabbare. Resultat, långsammare spridning.

Det är sen gammalt. Hur stort viruset är skiter jag i.

Jag har varit i tråden sedan början, men din information är inte länkad. Det är en trådsanning och saknar bekräftelse.
Storleken på viruset har väl en ganska avgörande roll hur fort det "faller till backen".
Men men det kanske blev för jobbigt nu.
Citera
2020-04-01, 02:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharadjan
När vårdplatserna tar slut säger du. Är det inte därför man byggt dessa provisoriska tältsjukhusen?

Tältsjukhuset har väl bara ett fåtal platser. Läs följande artikel:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka

"Om en vecka väntas platserna på Stockholms sjukhus vara fullbelagda.

Tidsgränsen framgår av nya interndokument från Region Stockholm – där vårdcentralerna förbereds på att börja ta över ansvaret för regionens coronapatienter.

Samtidigt ska läkare från primärvården snabbutbildas för att vårda döende patienter i deras egna hem."
Citera
2020-04-01, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle

Jag kommer gå igenom din länk.

Forskarna i artikeln vet inte än.

Citat:
“We are so early in this disease right now,” says C. Brandon Ogbunu, a computational epidemiologist at Brown University. “In many respects, we have no idea, and we won’t until we get a longitudinal look.”

Så jag undrade om du hade någon annan källa du baserade ditt uttalande på.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag har varit i tråden sedan början, men din information är inte länkad. Det är en trådsanning och saknar bekräftelse.
Storleken på viruset har väl en ganska avgörande roll hur fort det "faller till backen".
Men men det kanske blev för jobbigt nu.

Oavsett storlek på viruset så faller det snabbare till backen vid hög luftfuktighet, kontra kallt väder och låg funktighet. Det borde du väl förstå. Hur länge det hänger i luften var inte frågan, utan att värmen bromsar smittan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Harvard University har släppt en rapport!

Enligt den gör Sverige rätt i sina åtgärder.

Källa, rapporten
https://dash.harvard.edu/handle/1/42638988
du fattar kanske inte vad dom skriver men dom efterfrågar inte Sveriges strategi utan en strategi med återkommande åtgärder.
“Our findings agree with observational and modelling studies (2,7) that find that early implementation of strong social distancing is essential for controlling the spread of SARS-CoV-2 and that, in the absence of the development of new therapies or preventative measures, such as aggressive case finding and quarantining (13), intermittent distancing measures may be the only way to avoid overwhelming critical care capacity while building population immunity. The observation that strong social distancing can lead to especially large resurgences agrees with data from the 1918 influenza pandemic in the United States (14), in which the size of the autumn 1918 peak of infection was inversely associated with that of a subsequent winter peak after interventions were no longer in place.”
Citera
Medlem
Jag tycker (för att jag tror) att Sverige gör helt rätt. Det är bättre att vidta drakoniska åtgärder när vi närmar oss peaken på dödsfall för det är inte hållbart att helt stänga ner samhället i många månaders tid, och vi ser ju hur situationen i Italien och Spanien, men även Frankrike ser mycket kritisk ut trots att dom har varit betydligt strängare än oss när det gäller diverse restriktioner i medborgarnas liv.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
I Stockholm har det rapporterats att många av de svårt sjuka är svensksomalier, men inga liknande tendenser finns i Skåne.

– Det är inte någon speciell invandrargrupp som utmärker sig. Totalt sett dominerar de som varit på skidresor när det gäller sjukdomsfallen i Skåne, säger Per Hagstam.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/fortfarande-fa-coronafall-pa-skanska-sjukhus
Citera
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Varmare länder?
Ja dit räknar jag väl spanien... går inte så bra för dem...
I övrigt vet vi ingenting om smittoläget, eller hur många döda det finns.
Men för att förstå det så krävs det lite info om hur saker fungerar i sydamerika och afrika.
Det ser inte likadant ut där som i sverige vad gäller kontroll på folkmängd, sjukvård, testmöjligheter och så vidare.

Har du ens kollat på hur vädret har varit den senaste tiden i Madrid? Inget sommarväder direkt.
Citera
2020-04-01, 02:02
Medlem
Blir intressant att se om Trump blir omvald, när han först förnekade allvaret med covid-19, och nu förväntar upp till 240000 döda på en kort period. Det kommer snälla nu. Men, jag antar att amerikaner till stora delar inte är de mest logiska varelserna, då de valde honom från första början. Såg att massa plakat om ”älskar Tegnell” satts upp. Seriöst så bevisar det att folk är dumma i huvudet. Även här!
Citera
2020-04-01, 02:02
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
du fattar kanske inte vad dom skriver men dom efterfrågar inte Sveriges strategi utan en strategi med återkommande åtgärder.
“Our findings agree with observational and modelling studies (2,7) that find that early implementation of strong social distancing is essential for controlling the spread of SARS-CoV-2 and that, in the absence of the development of new therapies or preventative measures, such as aggressive case finding and quarantining (13), intermittent distancing measures may be the only way to avoid overwhelming critical care capacity while building population immunity. The observation that strong social distancing can lead to especially large resurgences agrees with data from the 1918 influenza pandemic in the United States (14), in which the size of the autumn 1918 peak of infection was inversely associated with that of a subsequent winter peak after interventions were no longer in place.”

Ja och det är ju precis det vi gör.
Citera
2020-04-01, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Tror påskveckan kommer avgöra mycket. Kommer den indolente självcentriske svensken ta sitt ansvar?

Tror det är KÖRT FÖR OSS, HOARD ALL MAT NI KAN.

Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/arga-vardsokande-kraver-coronatest-avvisas-av-vaktare-vid-akuten
Gissar på att det rör sig om sk nysvenskar. Snart kommer det inte räcka med enbart väktare runt sjukhusen utan det är bara en tidsfråga innan militär kallas in för att överta det ansvaret
Citera
2020-04-01, 02:05
Bannlyst
https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca?fbclid=IwAR0pKNf8ZAlckiVKOl7SbtObHSnh pmz8eDGho SJjC7T6rmhLGiVvbfxwpDo

Utgår man ifrån denna artikel där antalet döda är det mest jämförbara talet, kan man bakvägen räkna ut hur många smittade det är utifrån R-talet och inkubationstid. Då blir antalet smittade i grov gissning 700 x antalet döda. Så vi är runt 110 000 smittade i Sverige just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in