2020-03-31, 23:50
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Här kan du se några av de mutationer av viruset som vi idag känner till

https://nextstrain.org/ncov

Ju fler värdar ju oftare muterar ett virus. Varje mutation har potentialen att bli mer smittsam eller mer dödlig.

Kolla bara hur det ser ut i Sverige på nextstrain! Haha, märks att man är så jävla hemlighetsfull med data här.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Experterna har till och med sagt högre procentandelar än så. Och då pratar vi om experter från Italien och Spanien.

Sen att de kanske röker mer där och har fler underliggande sjukdomar har ju en betydelse.

Vilka experter har talat om högre dödlighet (mortalitet, ej CFR) än 10 procent? Var kan man läsa mer om det?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
I Dalarna är det Borlänge som är klart värst drabbat.

Vilken invandrargrupp är stor i Borlänge?

Jo, *trumvirvel* somalier.

Problemet med dessa grupper är att de istället för att lyssna på vad som sägs, försiktighetsåtgärder och övrigt så är de fast i att deras religion (islam) ska hålla de friska. De menar alltså att be räcker sen lever de på som vanligt. Vad som gör denna gruppen dräglig är att de inte alls har överseende med övriga människor som riskeras att smittas pga deras försumbarhet. Sen har de tendens att vara mongolida men det är en annan diskussion.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Fast notera att Tyskland nu trots ung medelålder på de smittade och stor mängd resurser och massiv testning sakta har krupit upp från 0,3 procent döda till över 1 procent. Samma utveckling som i Sydkorea. För två veckor sedan var folk glada över deras 0,6 procent. Nu snarast 1,6 procent och det här är golvet för dödligheten.
Jämfört döda per capita istället. Finns lista på worldometers.
Citera
2020-03-31, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kan du inte be om en utredning? Man kan t.ex. göra ett metakolintest som ger en lätt retning och jämföra PEF-värdet före och innan. Sjunker det 20 % så har man astma. Det går alltså detektera även när du inte har astmabesvär. Astma tas nog på allvar så det borde inte vara så svårt att få bli utredd. Sen är ju frågan hur länge du får vänta. Tills coronakrisen är över i värsta fall.

Jag fick svaret att det inte ens var lönt att boka tid nu vilket jag inte begriper. Varför skulle astmaläkare har mer att göra nu än innan? Är det coronafall som sållas där numera?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Jag vet inte vad jag har men ikväll är det tufft igen att andas. Ni tar lätt på något ni inte haft.

Jag har haft corona. Finns dokumenterat för flera veckor sedan i tråden.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det har kommit nya riktlinjer efter det där. Lite konstigt om du missat det. Men inget förvånar mig längre här inne.

- Jag får fråga dig samma sak som jag frågade Troian. Gav Anders Tegnell nya råd till skidturisterna innan dom reste till Alperna? Gav Anders Tegnell direktiv som innebar att skidturisterna kunde avboka sina resor utan att förlora pengarna?

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vet ej.

- En artikel i Kvartal beskriver att Folkhälsomyndigheten ändrade sina rekommendationer 2:mars, alltså när skidturisterna redan hade varit i Alperna.

Folkhälsomyndigheten kanske började varsla om ändrade rekommendationer redan innan 2:a mars. Skribenten "Haloumi" kanske kan ge mer vägledning om förloppet kring detta. Ifall ingenting sades före 2:a mars, så var Folkhälsomyndighetens råd värdelösa för dom flesta skidturister.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Fast någon liknande kurva över dödstal osv lär väl inte vi få se på FHM´s PK?

Nej. Vad visade den kurvan, hur många dödsfall enligt den? Jag ser bara damens ansikte på FOX, Dom visade bara första sliden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vilka experter har talat om högre dödlighet (mortalitet, ej CFR) än 10 procent? Var kan man läsa mer om det?

10%? Är du galen? Det är fantasisiffror sett till virusets nuvarande utformning.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ja, jag vet, men dom kämpar nu på i alla fall, försöker att bromsa smittspridning. Kanske mycket för syns skull men jag tror inte makten i USA hade blivit förlåten annars. I vårt land verkar dom underligt nog bli det men jag hoppas inte, att skyldiga ställs till svars på något vis och främst för bristande beredskap och ett icke fungerande FHM.

Det blir som du säger synd och tufft för USA men dom är ett land av kämpar så jag hoppas dom reder upp det. Jag har en känsla att naturlig "flockimunitet" inte är så lockande för USA, vaccin blir.

USA är ett land av en massa personer som vill försvara sitt land, med det menar jag att det kommer en massa grupper som just nu är redo att försvara just deras del av friheten, jag såg nyss en video där en polisstyrka på säkert 30 män gick framåt för att avbryta ett barnkalas med 30 personer.

Jag är glad att vi inte är där än, för folk förstår inte hur svårt det kommer att bli om vi begränsar friheten.
Om vi stänger folkets rörelsefrihet så stänger vi även allt.
De folket har inget kvar, de kan handla en gång i veckan och barnen sitter hemma, på golvet.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-03-31 kl. 23:56.
Citera
2020-03-31, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jag har haft corona. Finns dokumenterat för flera veckor sedan i tråden.

Du fick det inte bekräftat om jag minns rätt.
Citera
2020-03-31, 23:52
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
USA visar nu en exakt likadan PowerPoint som FHM gör. Att platta till kurvan.

Man tackar Harvard för att ha fått hjälp med en sån fin presentation. Haha. Något Sverige har visat i flera veckor nu!!

Jo..
Problemet är bara att viruset skiter i Tegnellkurvan.
Precis som det har gjort i Spanien, Kina, Italien och Iran. Sannolikt i fler länder som vi inte vet om där folkräkning och insyn saknas.
Men jag antar att vi är jävligt originella här i Sverige, då kanske viruset har en särskild respekt för vår folkhälsomyndighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in