2020-03-31, 23:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag fick leta upp texten själv.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(11)61079-9/fulltext

Det handlade mest om självmord men det går ju att lösa med åtminstone några metoder som antidepressiva läkemedel, terapi och bättre skyddsnät i samhället. Bra sjukvård och samhälle helt enkelt och pengar för det tas från allt annat tok det nu släng på. Ett val att rädda liv precis som nu. Inte lika lätt att lösa problemet vi nu står inför då det gäller denna pandemi.

Som det ser ut vill du offra en grupp sjuka och gamla nu för att rädda en annan grupp svaga människor, dom som inte klarar av en försämrad ekonomi utan att bryta ihop. Låt oss rädda båda grupper utan att ekonomin går under, många andra länder klarar det. Arbetslöset och ekonomiska kriser kommer och går snabbt men förhoppningsvis kommer en sådan här pandemi en gång per århundrade. Jag tycker det är klokt att rädda liv nu och visa att vi är en god civilisation som inte enbart drivs av egoism och girighet. Jag tor det kommer att leda till mer optismism och livslust i världen samt en bra sund ekonomi efter ett tag.

Egoism och girighet? Folk dör när ekonomier kraschar. Inte i självmord. Utan för att välfärden raseras, sämre sjukvård leder till ökade dödsfall i vanliga sjukdomar.

Har länkat till the Lancet förut, hittar dock inte sidan nu.

https://www.google.com/amp/s/www.telegraph.co.uk/news/2016/05/25/financial-crisis-caused-500000-extra-cancer-death-according-to-l/amp/
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Kina och Iran kommer aldrig informera oss i väst om något, så släpp det spåret.

Inte ens när de sköt ner passsagerarplanet med två missiler inför ögonen på alla erkände de, tror du plötsligt man kommer agera annorlunda?

Jag inte bara tror, jag vet.
Går man förbi officiella källor, så hittar man infon.
Det är här folk vet var de finns.
Citera
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Åker hem från min fjällstuga där jag just nu befinner mig. (Sanning).
Hemma till helgen igen.
Jag har haft kontakt med 0 personer på väg upp, inte varit i närheten av någon här uppe och kommer träffa 0 personer på vägen ner. Behöver tanka, men har med plasthandskar för ändamålet.

Jag känner mig trygg i att varken jag är smittad eller att jag på något sätt skulle sprida till någon annan.

Låter bra det. Om du bor i Stockholm så kan jag glädja dig med att läget är under kontroll här.

Jag blev troligtvis smittad i Thailand och blev friskförklarad innan jag åkte hem för ca en månad sen. Jag kan bara tala för egen del, men om du är frisk och i god fysisk form så kommer du knappt känna av om du blir smittad.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Galet att man får vara med om detta.

Kommer skrivas böcker och göras filmer om detta. Något att berätta till barnbarnen för dig i framtiden förhoppningsvis!
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Afrika är väl en förhållandevis ung kontinent? Det borde vara ett plus? Bara en spekulation...
Ja kanske. Kan den extrema värmen påverka också? Men jag tror definitivt inte helt och fullt ut på att den här sjukdomen tar död mest på så kallade riskgrupper.
Man säger tex 80 % är riskgrupper men man undviker att prata om övriga 20 %
Jag har alltid riktat in mig på det man INTE pratar om.
Ibland tänker jag till och med. De vill inte säga sanningen fullt ut för då stannar alla hemma.
Ber alla som inte nyser eller hostar gå och jobba men det betyder också att du befinner dig bland eventuellt smittade.
Citera
2020-03-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Exakt dessa ord, har svårt att tolka det som annat än att IVA-platserna tar slut 7/4:

Men eftersom sjukhusplatserna är begränsade har Region Stockholm satt ett förväntat slutdatum för när intensivvårdsplatserna och slutenvårdsplatserna väntas ta slut i Region Stockholm.

Enligt prognosen som omskrivs i handlingarna tar platserna slut den 7 april.

Det innebär fortsatt inte att patienter fördelas till platser i närregionerna om de tar slut då. Det görs redan idag koordinerat via Socialstyrelsen. De platser som förbereds är nya vårdplatser enligt artikeln.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Danmark har 90 döda på 5 miljoner invånare och fick sitt första bekräftade fall 4 veckor efter oss. Norge som inte är lika tätbefolkat har mindre döda men även dom ligger 4 veckor bakom oss och har halva vår befolkning.

4 veckor bakom

Sverige fick sitt första fall i slutet av januari.
Detta var det enda fallet i Sverige fram till 26 februari.
Spridningen började med några dagar imellan i Sverige, Danmark och Norge.

Det är bara du som er efterbliven.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Pratar om hur Tegnell fullständigt sopar mattan med alla konspirationsteoretiker och fotöljexperter här inne. Hans metod visar vändning i Danmark och allt Flashback kan göra är att sura och länka till Fria Tider. Håhåjaja, inget nytt under solen på den här sidan inte

Danmark har lockdown, det är inte Tegnells metod, är du blind?
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Återigen. Färre än en nanopromille av alla smittade/döda är de här undantagen. De är linsom undantag som bekräftar reglerna.

Och vad hade de för genetiska fel? Ingen vet, men uppenbarligen blev de så sjuka och fick andra problem och dog, vilket är tragiskt i sig, men egentligen helt ovodkommande för hur farligt viruset är.
Jag vet inte vad jag har men ikväll är det tufft igen att andas. Ni tar lätt på något ni inte haft.
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Ska vi gissa på att 13-åringen hade fetma? Stillasittande livsstil. Dåliga matvanor? Sånt skriver de inte ut som bakomliggande hälsoproblem.

Jo fetms räknas som underliggande problem.
Det är ca 60% av fallen som hade det som underliggande problem i dödsfallen.
Citera
2020-03-31, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Undrar hur de gör när folk börjar storma akuten. För det tror jag många kommer att göra. Ska de skjuta ner folk, beställa sjuktransport hem åt folk som inte kan andas?

De som i så fall kommer storma akuten är garanterat de idioter som fram till idag har skitit i att begränsa spridningen. De kan gott dra ut på krogen igen, till skidbacken eller vart fan som helst. Det blir enkelt att veta vilka som ska skjutas på plats.
Citera
2020-03-31, 23:05
Medlem
Knuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Jesus..

Tror du jag litar på en myndighet som drivit fram lögner sedan slutet av början av Februari?
Kolla upp det själv för jag orkar inte dra upp hela listan.

Hahaha är du så nojig? Jag kände knappt av att jag hade skiten. Så mesigt var det.

Och nej, jag kommer inte att leta upp det åt dig. Jag läste det där iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in