2020-03-31, 23:43
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det går åt helvete just nu.

Om du säger vilken skola du ha gått igenom så kommer jag tro dig.
Citera
2020-03-31, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
USA har inte gjort tillräckligt, de kommer få ett stålbad som inte något land har upplevt. Deras smitta går inte att stoppa innan det blir vad smittforskare kallar för flockimunitet och det kostar många liv.

Stackars USA.
Ja, jag vet, men dom kämpar nu på i alla fall, försöker att bromsa smittspridning. Kanske mycket för syns skull men jag tror inte makten i USA hade blivit förlåten annars. I vårt land verkar dom underligt nog bli det men jag hoppas inte, att skyldiga ställs till svars på något vis och främst för bristande beredskap och ett icke fungerande FHM.

Det blir som du säger synd och tufft för USA men dom är ett land av kämpar så jag hoppas dom reder upp det. Jag har en känsla att naturlig "flockimunitet" inte är så lockande för USA, vaccin blir.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Fortfarande!!!

Coronavirus och H1N1 (svininfluensan och spanska sjukan) är helt olika virus. Den förstnämnda muterar inte på det viset (vad vi vet) men H1N1 gör det.

Här kan du se några av de mutationer av viruset som vi idag känner till

https://nextstrain.org/ncov

Ju fler värdar ju oftare muterar ett virus. Varje mutation har potentialen att bli mer smittsam eller mer dödlig.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Experterna i Spanien och Italien kan omöjligt veta hur många som är smittade nu oavsett. Inget jag säger för att förringa allvaret i Sveriges situation.

Nej och det kan ingen veta idag. Men jag ville ändå kontra med det för att skapa lite motvikt i diskussionen.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
I Dalarna är det Borlänge som är klart värst drabbat.

Vilken invandrargrupp är stor i Borlänge?

Jo, *trumvirvel* somalier.

I Borlänge bor man inte länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Det beror på att man testar i mycket större utsträckning i Tyskland. Var det inte 500.000 tester om dagen tror jag?

Klart siffrorna ser bättre ut då.
Ja Tyskarna har bättre koll än Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Vem har förväntat sig att det redan ska gå åt rätt håll? Det är en lång match som enligt amerikanernas värsta prognoser kan vara i 18 månader.

Dödligheten har rent numeriskt gått upp ordentligt men någon mer matematiskt kunnig får förklara om det står i relation till ökade fall eller ej.
Citera
2020-03-31, 23:45
Medlem
Här är förresten Harvard-artikeln som troligen länkas till i Aftonbladet.

https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/42638988/Social%20distancing%20strategies%20for%20curbing%2 0the%20COVID-19%20epidemic.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Då mellan 200 000 och 400 000 har smittats fram tills idag så är karantän verkningslöst och försent. Ska man göra det så måste det ske direkt.

Först va det för tidigt- och nu försent...

"Everything we do before a pandemic will seem alarmist, everything we do after will seem inadequate"
Citera
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Jag kan säga så här, som en relativt kylig snubbe. Jag har mer respekt för detta idag än jag hade för två veckor sedan. Och detta helt oberoende av Sverige.

Jag är fortfarande inte särskilt rädd men ändå. Det ser verkligen inte ut att gå åt rätt håll på någon front alls.

Jag kan säga såhär, som en relativt neurotisk snubbe så såg jag detta komma i slutet av jan när man fick "rapporter" från Wuhan. Nu är jag inte längre orolig. Det faktum att ekonomin har totalhavererat trumfar allt vad virus kan åstakomma och riktigt riktigt tuffa tider är att vänta.
Citera
2020-03-31, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
I Tyskland dör få

https://www.hbl.fi/artikel/tyskland-foljer-sydkorea-och-har-laga-dodstal/

Har för mig de är striktare än andra länder med att rapportera COVID-19 som dödsorsak, vilket gör deras statistik ganska ojämförlig.

Har dessvärre ingen källa att styrka det med.
Citera
2020-03-31, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Av de som hittills gått igenom sjukdomen har dock närmare 20% dött enligt worldometer. Denna siffra går bara att få ner om man räknar med något stort mörkertal, vilket man inte bör göra efterssom många länder testar väldigt brett och därför fångar upp detta mörkertal i siffrorna som används. Tyskland och Sydkorea t.ex, men nu oxå USA och UK som återinfört drive-thru testning.

Sverige är dock ett av länderna som testar väldigt lite och här har vi sannolikt ett enormt mörkertal, i likhet med afrika och andra länder ifrån tredje världen.

Det kan vara en anledning till de höga dödstal som Sverige har i jämfört med andra länder. Den verkliga siffran över smittade är egentligen mycket högre än den officiella.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in