2020-03-31, 22:32
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Ja fast kan du beskylla dem? Tror du budskapet "det är kört" hade gått bra hem i stugorna?

Fast det är inte i stugorna det ska gå hem. FHM måste ge politiker och sjukvård korrekta uppskattningar utan att skönmåla. Jag har en känsla av att de ansvariga har fått samma besked som allmänheten från Tegnell och FHM. Det finns liksom ingen annan logisk förklaring till varför man drog igång hela apparaten så sent annars. Vi ska ju komma ihåg att FHM så sent som för fem-sex veckor sen yrade om att risken för allmän smittspridning i Sverige var obefintlig.

Nu sitter vi i skiten och mängder av svenskar kommer att dö pga Tegnells och FHM:s missbedömningar.
Helt i onödan dessutom!
Citera
2020-03-31, 22:33
Medlem
504umMadLads avatar
Sverige får kritik i The Lancet.

"The initial slow response in countries such as the UK, the USA, and Sweden now looks increasingly poorly judged. As leaders scramble to acquire diagnostic tests, personal protective equipment, and ventilators for overwhelmed hospitals, there is a growing sense of anger. The patchwork of harmful initial reactions from many leaders, from denial and misplaced optimism, to passive acceptance of large-scale deaths, was justified by words such as unprecedented."

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30686-3/fulltext#coronavirus-linkback-header

Sverige är ju ett stort skämt och vi kan med all säkerhet se att Sverigedemokraterna kommer gå framåt i kaoset som sossarna har skapat. Glädjande!
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Ja fast kan du beskylla dem? Tror du budskapet "det är kört" hade gått bra hem i stugorna?

Naturligtvis går inte budkapet "det är kört" hem speciellt bra. Däremot tror jag att en mycket högre grad av krismedvetenhet hade varit bra.

Statsministern kunde ha gått ut med ett tal: "Enligt några av de värsta beräkningarna, så skulle upp emot 40000 svenskar kunna dö i denna pandemi. Jag vill understryka att detta är våra värsta beräkningar, men det skulle då kunna innebära att detta är värre än den Spanska sjukan. Medborgare, och Sverigevänner, nu måste vi kämpa oss igenom detta tillsammans".

Frankrike håller nu atomubåtar vid Anarktis, där personalen hålls helt omedvetande om att det finns en Corona-pandemi i världen
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Det är såklart jättetrött att de dött, men, vi talar om covid19, inte personliga tragedier.

De här barnen kan ske hade oupptäckta sjukdomar som ändå tagit dem av daga allt för tidigt. Detta är det mest troliga, eftersom de inte ens utgör en nanaopromille av alla smittade/döda, så är de inte relevanta för hur farligt det här kan vars för barn.

Precis. Och ingen skriker om att stänga av alla vägar för att barn dör i trafiken.
Citera
2020-03-31, 22:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jo du missar att vaccin förhoppningsvis kommer snabbare än om flera år. Man får lunka på tills dess. Och förhoppningsvis kommer studier på läkemedel som stoppar spridningen samtidigt som sjukvården hinner utöka kapaciteten...

Flockimmunitet upp till 69 år med många döda även om de får en chans till IVA. Från 70+ och uppåt finns det drygt 2 miljoner i Sverige och dom får ingen IVA ingen respirator om de blir sjuka.

Antingen håller de sig undan och överlever sjukdomen de år det tar att göra vaccin tillgängligt för dem. Eller dör i väntan på vaccinet. Det är helt enkelt jävligt vidrig politik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Dom lett till den ekonomiska kraschen? Den har vi inte sett än. Det blir värre.

Och det kommer leda till dödsfall i vanliga sjukdomar.

Hade man stängt ner stenhårt så hade krisen redan varit värre

Det tror inte jag. Bättre att dra av plåstret snabbt än långsamt.

Tur för dig då att FHM styrs av ekonomiska analytiker i bakgrunden. Its all about the money, om du frågar FHM.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Nu en 13-åring. Innan en 12-åring.

Jag har sagt det hela tiden. Håll era barn ifrån viruset tills vi vet mer om vad det är. Hoppas verkligen att det här är undantagen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Hur håller man barnen borta från viruset då? Det skulle väl kräva att man isolerar sig totalt minst året ut?
Men vi kan naturligtvis försöka hålla undan folk med förkylnings/Coronasympton undan våra barn.

Tyvärr tror jag resten handlar om Riskminimering, vi måste ändå leva livet då Wuhanviruset kommer vara med oss under en lång tid.
Citera
2020-03-31, 22:35
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Dagen när Danmark fick sitt första bekräftade fall hade vi redan 25 bekräftade fall i Sverige. Vi ligger flera veckor före dom fas. Och redan idag har dom lika många döda som oss tätbefolkade? Visst. Men det räcker inte som förklaring. Deras strikta åtgärder var sannolikt onödiga och ineffektiva jämfört med våra.

Förklara detta nedan:

Finland: Första fallet: (28:e Jan)
Idag 17 döda.

Sverige: Första fallet: (30:e Jan)
Idag 180 döda
Citera
Medlem
Soterns avatar
"En 13-årig tonårsojke i London har dött till följd av coronaviruset, skriver Sky News. Det är landets yngsta dödsoffer.

Enligt tidningen hade pojken inga kända underliggande sjukdomar."

Tycker det är alltfler fall av yngre. Har viruset muterat?

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Kina har lurat på Norge skyddsmasker som går av på mitten.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awQ7J5/oslo-universitetssykehus-trekker-aandedrettsvern-usikkerhet-rundt-kvaliteten

Tidigare har de levererat tester som visade fel resultat. Trevliga de där Kineserna

Jösses. Jag antar att det var masker av den typen som Spanien "reklamerade" och skicka i retur.
Citera
2020-03-31, 22:36
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Nu en 13-åring. Innan en 12-åring.

Jag har sagt det hela tiden. Håll era barn ifrån viruset tills vi vet mer om vad det är. Hoppas verkligen att det här är undantagen.

Kom igen med lite verklighetsförankring, jag förstår oron men det ger inte Sverige en enda anledning att stänga skolor så länge vi hanterar smittan som vi gör.
Jag var tidigare för att stängning är rätt men nu när jag ser ute i världen hur illa det fungerar utan några egentliga bättre resultat så tror jag mer på våran version.
Citera
2020-03-31, 22:37
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vad har du för belägg för det.., att man forskar/testar ?

Vad för garanti har du att man lyckas..?

Nä, precis.., man hoppas.

Jag börjar tveka på om du läser inlägg innan du svarar. Kolla igen. Jag skriver "förhoppningsvis". Vad tror du det betyder? Jo precis. Precis det du skriker om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in