2020-03-31, 21:55
Medlem
obscenitets avatar
På Facebook finns det en grupp, säkert flera iof, som stöttar Anders tegnell, 55000 medlemmar.
Vi är väldigt lustiga i kriser vi svenskar, måste ha nån expert som säger exakt vad som är sant. Alla som hävdar motsatsen är alarmistiska troll.
All kritik är som bortblåst och det är fascinerande faktiskt
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Finns det något test som kan verifiera covid19 ännu?

Eftersom ungefär halva befolkningen i världen redan har någon form av coronavirus i kroppen så är detta en viktig fråga.

Om någon kan länka till något institut eller liknande som är på väg att lyckas med ett sådant test skulle det göra mig mindre orolig. Just nu har ca 3 miljarder människor coronavirus i kroppen, jag vill verkligen veta vilka som har covid19!
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
DETTA ÄR SOLIDARITET!

https://youtu.be/rmeLI8bCkMM

Ryssland har skickat hjälp till USA nu också enligt DN.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Jag förstår vad du menar, men det fungerar inte riktigt så med flockimmunitet.

Flockimmunitet måste fördelas jämnt demografiskt och jämnt över hela Sverige.

Även om smittan sjunker till 50% bland äldre, och R0=3, betyder det att R0 kan vara kanske 1,5 i stället.

Detta innebär att varje smittat person fortfarande smittar mer än 1 person (1.5), och även om viruset sprids långsammare bland äldre, kommer det att spridas tills minst 70% är immuna och R0 kommer under 1.

Det här är liksom "epidemiologi för dummies"

Ta ett annat exempel :

Nästan alla söder om Östersund har blivit immuna, i storstäderna är 90% immuna.
Norr om Östersund är bara 10% immuna.

Ändå är totalt 70% av Sverige immun.

Har alla flockimmunitet?

I Stockholm, där 90% är immuna, har dom uppenbart flockimmunitet.

Men, jag är jordbrukare i Kiruna, där bara 10% är immuna.

De jag träffar är mina grannar og familj.

Jag blir smittad av SARS-CoV-2. Därefter smittar jag 2,7 av mina grannar, eftersom dom inte är immuna, som i sin tur infekterar 2,7 andra i Kiruna ... som infekterar 2,7 ..etc.

Det hjälper inte att Sverige som helhet har 70% immunitet, eller att Stockholm har flockimmunitet, om inte 70% i Kiruna också är immuna, då kommer sjukdomen att spridas i Kiruna, tills också 70% i Kiruna är immuna, och samhället har flockimmunitet.

Det samma gäller för åldersgrupper och alla andra demografiska avgränsningar.

Man kan inte ha enskilda grupper i samhället som är immuna, så tro att det ger flockimmunitet för andra grupper i samhället, det är inte så det fungerar.

Och stämmer med Folkhälsomyndighetens beräkning, vi får utbrott i kluster här och där över tid, geografiskt och inom grupper, smittan blir inte lika utbredd över hela landet samtidigt, Stockholm är en indikation på att beräkningen håller måttet.

Just därför är planen att man ska kunna omfördela patienter mellan regionerna vid behov.

Når man flockimmunitet i Stockholm minskar stockholmarnas sjukvårdbehov med anledning av Covid-19, och man kan således stötta andra delar av landet med kvalificerad vård.

Färre stockholmare sprider smittan i Sverige när flockimmunitet närmar sig, längre tid innan kluster finns överallt, därför uppmanas vi också att inte genomföra icke nödvändiga resor, platta ut kurvan.

Du känner sannolikt till de flesta bitarna i pusslet, dock har du fortfarande svårt att se vad bilden ska föreställa.
Citera
Medlem
Kvantskallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Om en vecka är sjukhusen i Sthlm fulla, enligt dom själva.

Läkare förbereds för att vårda döende patienter i hemmen.

Källa
Så ska Stockholm hantera överfulla sjukhus – om en vecka
https://www.aftonbladet.se/a/BRK34E

Skrämmande utveckling. I Spanien så söver man ner äldre patienter tills de avlider därför att det inte finns nog med respiratorer.

https://www.youtube.com/watch?v=LKwNpYI_iN0
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Finns det något som tyder på att storskalig produktion av munskydd, förkläden, visir, plastrockar med mera har kommit igång? Jag menar alltså inte folk som klipper och klistrar OH-plast eller bygger om gamla regnrockar.

Nej, jag menar alltså svenska innovativa industriföretag som skapar nya produktionsverktyg och jobbar dag och natt för att få igång en rejäl produktion.

Jag har inte hört ett skvatt om sådana initiativ. Har nån annan gjort det?

Intressant inlägg. Jag har inte heller läst någonting om detta. Undrar varför det inte görs? ABB (bland många fler) skulle väldigt enkelt kunna ställa om produktionen till dylikt.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Du måste bottna i statistiken.

Av alla smittade, vilket är många miljoner amkttade står vi här med tre fall dör yngre barn dött.

Det är betydligt fler i hela världen i det pkdersspannet som dött , inte pga corona, som varit tillsynes helt friska. Hjärnblödning, kroppspulsådern, hjärtfel, andra okända sjukdomar.

De har tre fallen är ingenting, helt ovidkommande.
Nej, de är inte ovidkommande. Det är tre mycket unga människor som hade livet framför sig. Kontakta deras föräldrar och säg att deras barna var ”ovidkommande”.
Vad är du för en otäck person?!?
Skäms på dig!!!
Citera
2020-03-31, 21:56
Avslutad
Kina har lurat på Norge skyddsmasker som går av på mitten.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awQ7J5/oslo-universitetssykehus-trekker-aandedrettsvern-usikkerhet-rundt-kvaliteten

Tidigare har de levererat tester som visade fel resultat. Trevliga de där Kineserna
Citera
Medlem
Soterns avatar
Kan man inte använda kaffefilter som munskydd?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja, och när det slår till så kan vi inte heller hoppas på hjälp av andra länder. De har nog med sitt och har antagligen inte heller lust att hjälpa oss när de vet hur vi i blindo helt utan restriktioner har gått rakt mot avgrunden.

Ja, och då undrar jag om den där kossan kommer fortsätta säga att hon är stolt över att vara svensk.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det inte uppenbart? För att man inte vill döda hela ekonomin. Arbetslöshetssiffrorna har redan rusat till extrema nivåer.

Man tror rekommendationerna räcker just nu, blir siffrorna sämre kanske man börjar tvinga. Att stänga ner samhället till corona är dött i Europa är inte en hållbar strategi.

Så du menar att regeringen tycker det är bra att vissa medborgare håller igång ekonomin, genom att göra saker som regeringen har rekommenderat medborgarna att inte göra?
Ungefär som om regeringen skulle rekommendera medborgarna att inte missbruka alkohol, men ändå tycka att alkoholmissbruket är bra för ekonomin.

Alkoholmissbruk drabbar inte bara alkoholmissbrukarna, det drabbar även människor som tex blir ihjälkörda och misshandlade av alkoholmissbrukarna.
Och att sprida Coronaviruset drabbar inte bara smittspridarna, utan det drabbar även andra människor, i värsta fall drabbar det alla människor i Sverige på ett mycket hemskt sätt.

Om Coronakrisen ändå slutar bra för Sverige, då är det troligen inte så mycket pga regeringens rekommendationer, utan mest pga att människor gör mycket mer för att minska smittspridningen, än vad regeringen rekommenderar.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och stämmer med Folkhälsomyndighetens beräkning, vi får utbrott i kluster här och där över tid, geografiskt och inom grupper, smittan blir inte lika utbredd över hela landet samtidigt, Stockholm är en indikation på att beräkningen håller måttet.

Just därför är planen att man ska kunna omfördela patienter mellan regionerna vid behov.

Når man flockimmunitet i Stockholm minskar stockholmarnas sjukvårdbehov med anledning av Covid-19, och man kan således stötts andra delar av landet med kvalificerad vård.

Färre stockholmare sprider smittan i Sverige när flockimmunitet närmar sig, längre tid innan kluster finns överallt, därför uppmanas vi också att inte genomföra icke nödvändiga resor, platta ut kurvan.

Du känner sannolikt till de flesta bitarna i pusslet, dock har du fortfarande svårt att se vad bilden ska föreställa.
Vad drömde du sen?
Du är väl medveten om att det finns en verklighet som lever ett eget liv.
Den där skrivbordsprodukten kan du lägga inrunda arkivet. Kör den för säkerhets skull i papperstuggen ett par vändor.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-03-31 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in