2020-03-31, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Nej. De använder skydd i alla fall. De vägrar utföra sitt jobb utan det och jobbet måste utföras.
Att stå och titta finns det ingen sjuksköterska eller läkare som gör.

Nej jag menar det. Men om det inte finns nåt skydd menade jag?
Citera
2020-03-31, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Kaffefilter indränkt i sprit. Kan vara något. Svårt för corona att ta sig igenom....
Hepafilter som man har i dammsugaren kanske?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Sverige har sämst siffror i norden och snart i Europa. Varför diskuterar du Ryssland?

Jag tar mig friheten att svara, pga att Ryssland har enligt uppgift haft få smittade, men verkar få ökning nu och detta går utmärkt att diskutera.

Frågor på det?
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
nej 60 miljoner. Vi följer oavsett inte deras kurva, vilket är glädjande.

Men fan inte långt ifrån....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Återigen fungerar det inte riktigt så.

Om jag är 30 år och blir smittad, så kan jag smitta 3 andra (om R0 = 3).
Jag träffar förmodligen mest andra som är ungefär 30 år, och smittar 3 andra.

Om det finns flockimmunitet på 70%, är över 2 av de människor jag träffar immun, så jag smittar mindre än 1 person.

Om varje smittat, igen smittar under 1 person, kommer smittan reduseras, och sjukdomen att dö av sig själv så småningom, det är flockimmunitet, rätt enkelt förklarat.

Om jag derimot är 70 år och smittas, då träffar jag antagligen många andra som är ungefär 70 år, till exempel i butiken eller på äldre-senteret.

Om ingen av dessa är immuna, så hjälper det inte att alla som är 30 år är immuna.

Jag kommer då att kunna smitta 3 personer, som smittar 3 nya personer, som smittar ...

och sedan sprids det bland den äldre befolkningen, eftersom de inte har tillräckligt med immunitet för att få flockimmunitet.
Det är ett genomsnitt.

Det är absolut inte så att flockimmunitet måste inkludera de äldsta i samhället. Det skulle oavsett vara enkelt för samhället att stoppa ett framtida utbrott som bara spreds bland äldre, eftersom R-värdet skulle vara mycket mindre än nu.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jo, rent statistiskt är de helt ovidkommande.
För de visar inte på någonting utöver att de data vi har att förhålla oss till faktiskt är stabila.
”Statistiskt”?!?
De såg nog inte själva som nåt ”statistikt”, och det gjorde nog inte deras föräldrar heller.
Märker du inte vilken sjuk syn du har på andra människor!

Säger din ”statistik” dig något om fler unga kommer att dö?
Eller säger din ”statistik” att inga fler unga kommet att dö?
Eller bryr du dig inte? De är ju ändå bara ”statistik” för dig.
Citera
Medlem
singularitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Som väntat, där kom rasismen i slutklämmen. Ni Flashbackare är så förutsägbara, alltid invandrarnas fel, till och med Corona

Beredskapslagren saknas därför att massinvandringen kostat enorma belopp. Politikerna har blivit invalda därför att dom kämpat för massinvandring. Pandemiberedskap har offrats för att skapa världens största obalanser i könsfördelningen i flera åldersgrupper istället.

Irene Svenonius, moderat och högst ansvarig för sjukvården i Stockholm, är inte insatt i vilken skyddsutrustning som behövs för att inte bli smittad och verkar inte veta att WHO och FHM säger olika saker om vilken utrustning som krävs. WHO anser att sjukvårdare ska ha andningsskydd, visir/skyddsglasögon, även hemtjänsten.

Vem som helst kan läsa WHO:s vägledning som publiceras på WHO.int. Det är märkligt att Sverige följer rekommendationerna som gäller för U-länder.

Här är vägledningen som WHO ger till alla länder som har avsatt adekvata medel till en effektiv pandemiberedskap:

Citat:
Guidance for health workers - 31 mars 2020

Rational use of personal protective equipment (PPE) for coronavirus disease (COVID-19) Interim guidance

Health care workers involved in the direct care of patients should use the following PPE: gowns, gloves, medical mask, and eye protection (goggles or face shield).

persons with respiratory symptoms or those caring for COVID-19 patients at home should receive medical masks.

Health care workers involved in the direct care of patients should use the following PPE: gowns, gloves, medical mask, and eye protection (goggles or face shield). Specifically, for aerosol-generating procedures (e.g. tracheal intubation, non-invasive ventilation, tracheostomy, cardiopulmonary resuscitation, manual ventilation before intubation, bronchoscopy) health care workers should use respirators, eye protection, gloves and gowns; aprons should also be used if gowns are not fluid resistant.1Respirators (e.g. N95, FFP2 or equivalent standard) have been used for an extended time during previous public health emergencies involving acute respiratory illness when PPE was in short supply.3 This refers to wearing the same respirator while caring for multiple patients who have the same diagnosis without removing it, and evidence indicates that respirators maintain their protection when used for extended periods. However, using one respirator for longer than 4 hours can lead to discomfort and should be avoided.4-6

Consider using telemedicine to evaluate suspected cases of COVID-19

Use physical barriers to reduce exposure to the COVID-19 virus, such as glass or plastic windows.

For persons without symptoms, wearing a mask of any type is not recommended. Wearing medical masks when they are not indicated may cause unnecessary cost and a procurement burden and create a false sense of security that can lead to the neglect of other essential preventive measures

WHO 31 MARS 2020

Källa:

SVT aktuellt 31 mars 2020 klockan 21:00

WHO Guidance for health workers,31 mars 2020, https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/technical-guidance/health-workers

Göteborgposten, "Abnorma antalet unga män ett problem för Sverige", https://www.gp.se/debatt/abnorma-antalet-unga-m%C3%A4n-ett-problem-f%C3%B6r-sverige-1.15076 19 januari 2016
Citera
2020-03-31, 22:08
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
det dör inte fler nu än tidigare år.

så du kanske kan förklara varför sjukvården går maxar sitt arbete?

en teori är denna masspsykos ni verkar ha skaffat kollektivt, som går ut över sjukvården.

en annan är att gamla som dog av influensa dog i sina hem åren innan detta och inte belastade sjukvården på samma sätt?

Kan det vara medias skeva vinkling av denna SARS variant som skrämmer folk till sjukhusen när dom inte behöver?

Kan det vara trycket från politiker och får som gör att sjukvårdspersonalen känner sig tvingade att ta in varenda människa för att dom inte ska smitta andra?

men berätta du, du verkar ju ha stenkoll på läget.

Ok, tror du att IVA är något som man behöver när någon patient är bara lite sjuk? Tror du att när gamla personer närmar sig döden när de är över låt oss säga över 80-90 år och ska naturligt somna in av olika sjukdomar att de får IVA så har du fel, sedan om de rapporteras som Covid-10 dödsfall tror vet jag inte men varför testa död när det är viktiga att testa inom sjukvården.

Förstår du nu?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Skönt, beräknad födsel för kvinnan min är lite mer än drygt en vecka. Hur ansträngt kommer inte läget vara även på förlossningen - med all sjukfrånvarande personal? Är lika orolig över det som jag är att utveckla en liten snuva och bli nekad i dörren att vara med på födseln.

Som tur är är jag inte särskilt orolig över mitt jobb än. Ge det några veckor till så får man se.

Inga prob, nån här från tråden kan komma med finsk sugklocka och hjälpa till.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Det står i Aftonbladet att Harvard tycker Sverige gör rätt, i deras rapport.

Men det är en plus-artikel :/
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Det är kul att Flashback helt plötsligt litar på Aftonbladet och Expressen I vanliga fall handlar det om fake news och propaganda för att tjäna pengar
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Så en läkare skall vara hemma hos en patient 24/7 ?
(döendet tar nog lite tid också)

Svaret på det är ju nej. Sådana resurser har aldrig funnits.

Det är "fake news", och folk kommer att dö ensamma, i plågor !

Men det står ju “sänkt kvalitet kan behöva accepteras, kan inte längre sträva efter bibehållen kvalitet”. Känns ju väldigt tryggt.

Menar de att när vårdplatserna är slut tänker de helt enkelt skita i att ordna fler? Sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in