2020-03-31, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men du vet att de är dumma i huvet bara för att de är lika dumma som dig.
Hur vet du att de använt sin egen dator? Vad jag vet, och det är rätt mycket, så
hör IP-adressen till abonnemnget. Normalt har man en router hemma där flera datorer kan vara inkopplade samtidigt men alla datorerna använder samma IP-adress.

En IP-adress säger inte vem som knappar på datorn.

Exempel:
När man jagade folk för piratkopiering var det folk som var för piratkopiering som lät sitt trådlösa nät vara öppet så vem som helst kunde ladda ner via dem. Samtidigt kunde man ju själv passa på att piratkopiera därför att vem som helst kan ha gjort det. Det gick inte att bevisa vem.

Även om man kommer in på BOs internetbank så vad ska man gör där?
Kommer ju inga pengar ur datorn.
De kan ju flytta pengar till sitt eget konto men då syns det ju till vilket konto pengarna har flyttats och det kan ju banken kolla.

Vad jag menar är bara att det inte räcker som bevis att bara ha IP-adressen.
Jag är bara intresserad av tekniken men jag avvaktar tills jag ser FUP:en.
Nej IP adress räcker ju naturligtvis inte som bevis men i ett indiciemål är den ju en bra tillgång, och som det förmodligen är i detta fall, den ger ett riktigt bra spaningsuppslag. Hur de hade tänkt få ut pengarna vore intressant att få veta då det även med en målvakt verkar rätt knepigt. Troligtvis trodde de inte att offren skulle hittas så snabbt de hade väl räknat med att kunna ta pengarna och försvinna till något bra land.
Citera
2020-03-31, 19:06
Medlem
Citat:
Men du vet att de är dumma i huvet bara för att de är lika dumma som dig.
Hur vet du att de använt sin egen dator? Vad jag vet, och det är rätt mycket, så
hör IP-adressen till abonnemnget. Normalt har man en router hemma där flera datorer kan vara inkopplade samtidigt men alla datorerna använder samma IP-adress.

En IP-adress säger inte vem som knappar på datorn.

Exempel:
När man jagade folk för piratkopiering var det folk som var för piratkopiering som lät sitt trådlösa nät vara öppet så vem som helst kunde ladda ner via dem. Samtidigt kunde man ju själv passa på att piratkopiera därför att vem som helst kan ha gjort det. Det gick inte att bevisa vem.

Även om man kommer in på BOs internetbank så vad ska man gör där?
Kommer ju inga pengar ur datorn.
De kan ju flytta pengar till sitt eget konto men då syns det ju till vilket konto pengarna har flyttats och det kan ju banken kolla.

Vad jag menar är bara att det inte räcker som bevis att bara ha IP-adressen.
Jag är bara intresserad av tekniken men jag avvaktar tills jag ser FUP:en.
Här har du mycket att lära. Man spårar ända fram till mac-dressen som datorn har. GM har tagit utrustning och koder från BO och använt dessa på en viss dator som befinner sig på en plats. Hur skall GM förklara detta de är rökta båda två.
Citera
2020-03-31, 19:19
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Hur kommer man säkert över pengarna?

Skickar till målvaktkonto utomlands => kryptovaluta. Ser inte problemet. Som tur är så inser brottslingar som tänker att man inte behöver mörda även om bedrägerier svider.
Citera
2020-03-31, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Vad då Opelen?
Okej,,en SEAT då, mindre modell...
Citera
2020-03-31, 20:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Här har du mycket att lära. Man spårar ända fram till mac-dressen som datorn har. GM har tagit utrustning och koder från BO och använt dessa på en viss dator som befinner sig på en plats. Hur skall GM förklara detta de är rökta båda två.

MAC-adressen är ju routerns. Gå en kurs!
Citera
2020-03-31, 20:25
Medlem
sdkennets avatar
Personer runt Lars närhet som babblat runt.
Citera
2020-03-31, 20:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Skickar till målvaktkonto utomlands => kryptovaluta. Ser inte problemet. Som tur är så inser brottslingar som tänker att man inte behöver mörda även om bedrägerier svider.

...och på kontoutdraget från banken kan man inte se vart pengarna tagit vägen?
...och banken är inte intresserad av att 14 miljoner försvinner från ett konto hos dem?
Citera
2020-03-31, 20:28
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi diskuterade det i början. Flera sa att de nog fört över pengar, vilket jag protesterade emot. Sååå korkade kunde de inte vara med tanke på elektroniska spår. Men jo, det var dom.
Även jag var övertygad om att det hade varit för enkelt.
Citera
2020-03-31, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Jag är inte i IT-branschen, men tar för givet att bankerna noterar om jag loggar in med min bankdosa på min egen hemmadator eller på en annan dator med annan IP.

I det här fallet verkar det som att banken upplyst polisen om att bankdosan användes efter morden. Sen har polisen genom internetbankens noteringar om IP-nummer och transaktioner relativt lätt kunna spåra gärningsmännen. Lite grand som fotografering vid uttag med kort i bankomat. En del människor använder sina egna internetuppkopplingar och har stabila IP:n. Andra använder uppkopplingar som de fått access till genom sin arbetsgivare eller någon organisation eller verksamhet. Alla elever på en skola har skolans IP, men de måste logga in och identifiera sig för den som är ansvarig för IP-adressen.
Inloggningsuppgifter har dom väl tillskansat sig genom dödshot eller fått reda på var i huset dessa uppgifter fanns. Låg väl i något kuvert i någon låda. Koder och sådant.
Trodde väl dom kanske skulle klara livhanken om dom lämnade ifrån sig detta. Men så lätt gick det inte tyvärr.
Citera
2020-03-31, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi diskuterade det i början. Flera sa att de nog fört över pengar, vilket jag protesterade emot. Sååå korkade kunde de inte vara med tanke på elektroniska spår. Men jo, det var dom.
Man undrar lite om mördarnas liv vid den här tidpunkten. Var dom så besvärliga att dom var tvungna att ta risken at göra det här? Hade dom stora skulder eller var arbetslösa eller arbetsskygga?
Stackars deras flickvänner också för att inte tala om deras föräldrar.
Hur ska dom kunna bo kvar i Vallentuna?
Citera
2020-03-31, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Man undrar lite om mördarnas liv vid den här tidpunkten. Var dom så besvärliga att dom var tvungna att ta risken at göra det här? Hade dom stora skulder eller var arbetslösa eller arbetsskygga?
Stackars deras flickvänner också för att inte tala om deras föräldrar.
Hur ska dom kunna bo kvar i Vallentuna?
En hade en skitskuld på ett par tusenlappar hos fogden. Den andre hade ett betalningsföreläggande på väg in. Så ekonomiskt var de inte i fällan....
Citera
2020-03-31, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vlarin
Han ska ha ljugit för att han fick benzo av läkarna varje gång han kom med ”erkännanden”.
Ja han var inte dum han heller. Ingen som någon gång har trott det. Fick sitta och gulla med psykologerna och böga i bastun. Inte illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in