Citat:
Nej IP adress räcker ju naturligtvis inte som bevis men i ett indiciemål är den ju en bra tillgång, och som det förmodligen är i detta fall, den ger ett riktigt bra spaningsuppslag. Hur de hade tänkt få ut pengarna vore intressant att få veta då det även med en målvakt verkar rätt knepigt. Troligtvis trodde de inte att offren skulle hittas så snabbt de hade väl räknat med att kunna ta pengarna och försvinna till något bra land.
Men du vet att de är dumma i huvet bara för att de är lika dumma som dig.
Hur vet du att de använt sin egen dator? Vad jag vet, och det är rätt mycket, så
hör IP-adressen till abonnemnget. Normalt har man en router hemma där flera datorer kan vara inkopplade samtidigt men alla datorerna använder samma IP-adress.
En IP-adress säger inte vem som knappar på datorn.
Exempel:
När man jagade folk för piratkopiering var det folk som var för piratkopiering som lät sitt trådlösa nät vara öppet så vem som helst kunde ladda ner via dem. Samtidigt kunde man ju själv passa på att piratkopiera därför att vem som helst kan ha gjort det. Det gick inte att bevisa vem.
Även om man kommer in på BOs internetbank så vad ska man gör där?
Kommer ju inga pengar ur datorn.
De kan ju flytta pengar till sitt eget konto men då syns det ju till vilket konto pengarna har flyttats och det kan ju banken kolla.
Vad jag menar är bara att det inte räcker som bevis att bara ha IP-adressen.
Jag är bara intresserad av tekniken men jag avvaktar tills jag ser FUP:en.
Hur vet du att de använt sin egen dator? Vad jag vet, och det är rätt mycket, så
hör IP-adressen till abonnemnget. Normalt har man en router hemma där flera datorer kan vara inkopplade samtidigt men alla datorerna använder samma IP-adress.
En IP-adress säger inte vem som knappar på datorn.
Exempel:
När man jagade folk för piratkopiering var det folk som var för piratkopiering som lät sitt trådlösa nät vara öppet så vem som helst kunde ladda ner via dem. Samtidigt kunde man ju själv passa på att piratkopiera därför att vem som helst kan ha gjort det. Det gick inte att bevisa vem.
Även om man kommer in på BOs internetbank så vad ska man gör där?
Kommer ju inga pengar ur datorn.
De kan ju flytta pengar till sitt eget konto men då syns det ju till vilket konto pengarna har flyttats och det kan ju banken kolla.
Vad jag menar är bara att det inte räcker som bevis att bara ha IP-adressen.
Jag är bara intresserad av tekniken men jag avvaktar tills jag ser FUP:en.