2020-03-31, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sverige riskerar att bli det värst drabbade landet i världen per capita. Nu kan vi snart bara hoppas att något annat land eller FN tar över. Svenska politiker och myndigheter klarar inte av den här situationen. Fullständigt handlingsförlamade. Senast idag säger stsministern på PK att ungarna skall låta bli att tigga påskgodis.
Verkligen! 180 skröpliga åldringar har gått till den eviga vilan. Sverige måste sättas under förmyndarskap!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det tror jag också. Och jag tror inte dödligheten ligger på mer än max 0,7%.
10000 i norrbotten menade han,..dödligheten kan nog bli hög, mycket hjärt/kärlsjukdomar osv.
Citera
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ryssland skickar 12 militärflygplan med sjukvårdsmaterial, åtta läkarteam till Italien. Man har börjat hala EU flaggan i Italien.

Moment 22 när det längre inte finns några starka länder i Europa, samtliga länder har gått med på att försvaga sig själva för ett större syfte. Funkar sådär i kristider när alla inser hur sårbara de är........
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Intressant synvinkel. Hur förklarar man dock dödsfall hos de människor som har burit ansiktsmask och annan skyddsutrustning? Bristande skydd? Skulle vara intressant att få se en studie kring det som Koreas epidemiolog hävdar. Jag kan tycka att Korea har agerat vettigt i övrigt.

Handhavandefel, slarv och bristande rutiner, samt undermåliga kinesiska masker tillverkade i Colombia är troliga förklaringar.
Citera
2020-03-31, 20:55
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Ursäkta? Du vet att man blir immun om man haft Corona och kan således INTE smitta andra under en och samma säsong? Eller hoppar du som vanligt till dina egna slutsatser som passar DIG?

Varför ska jag träna hemma? Mitt gym var stängt i två veckor och det var jobbigt nog!

Men sitt du inne med din årsförbrukning av toapapper och konserver. Hoppas du känner hur egoistiskt ditt beteende är för andra, gamla i riskzonen som kanske behöver gå fler gånger till affären för att varorna i butiken är slut. Det är ditt fel, inte mitt.

Skönt att du är immun och således odödlig.
Vad händer vid ev. virusmutation?

Jag har inte bunkrat någonting, inga konserver eller berg av toapapper.
Beställer hem den mat och det toapapper jag nyttjar. Har så jag klarar mig 1-2 veckor, Coronatid eller inte.

Vad jag till skillnad mot dig däremot gör är att jag tänker på andra.
Gymma, det är viktiga grejer det.
För ung för körkort antar jag? Eftersom buss till gymmet verkar rimligt i dessa tider?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
Runt 33.000 med dina siffror men det finns inget som tyder på så hög dödlighet, ska vi nu köra positiva siffror är 0,1-0,15 rimligt vilket innebär 5000-7500 döda.

Av denna anledning är det viktigt att isolera riskgrupperna så länge som möjligt tills flockimmunitet uppnås för att få ner siffrorna.

Smittas inte 100% utan exempelvis 75% innebär det mellan 3750-5700 döda.

Sen får vi såklart inte glömma sjuka med bestående skador.

Det som troligen kommer visa sig är att det kommer en andra våg till hösten då viruset varit i södra hemisfären och tränat och då gäller det vi har kommit så långt som möjligt i vår% av drabbade då dessa sannolikt kommer stå emot betydligt bättre.
Isolera riskgrupper? Men det har ju inte hänt i praktiken. Pensionärerna är inte rädda och springer runt på stan. Viruset sprids på äldreboenden där personalen saknar skydd. Dessutom har Sverige mycket högre dödlighet än andra jämförbara länder vilket visar att denna strategi är ett totalt fiasko.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Oj oj oj, var ska alla Stockholmare åka nu?

Vi stannar hemma. Ingenting fel med det. Snarare tvärtom.
Citera
2020-03-31, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag säger inte emot dig men Sverige har inte valt den "vägen" så det bör gå mycket värre när man handlar med eftertanke som det är nu.
Time will tell, men, som sagt, jag tror inte att de andra ländernas åtgärder hjälper så mycket som man kanske skulle kunna tänka sig.

De kommer inte heller kunna stoppa smittan helt, bara dra ut på förloppet.

Dessutom tror jag att drakoniska åtgärder ökar dödligheten väldigt mycket, utan att man får någon immunitet för sin insats. De analyser som publicerats i exempelvis Lancet har varit väldigt smala och bara fokuserat på att minimera dödligheten av viruset. Om man även tar hänsyn till att folk dör av att stängas in, och att kastas in i fattigdom, så skulle man få helt andra resultat. Då skulle man sannolikt komma fram till att någon gyllene medelväg, där man försöker bespara människor de åtgärder som orsakar mest lidande, är det som i slutändan sparar mest liv.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det tror jag inte på att det fungerar, av olika anledningar. Hur många som söker vård är en dålig mätmetod för redan nu finns det smittade som har andningsproblem men skickas hem och blir ännu sämre istället för att de skulle fått vård direkt och hamnar på IVA.
Stickprovstester kan fungerar men kom ihåg att vi bor i ett avlångt land och ska man städer vid E4an eller Riks90.

Ärligt så är enda lösningen är att man testar alla och med det får en klar bild på vilka som kan arbeta eller stanna hemma. Javisst det kostar men stillastående och lockdown utan tester kostar mycket mer.
Problemet med tester är att det bara ger en ögonblicksbild. De som testats negativa kan vara positiva nästa dag.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Sverige riskerar att bli det värst drabbade landet i världen per capita. Nu kan vi snart bara hoppas att något annat land eller FN tar över. Svenska politiker och myndigheter klarar inte av den här situationen. Fullständigt handlingsförlamade. Senast idag säger stsministern på PK att ungarna skall låta bli att tigga påskgodis.

Finns ett antal länder att omyndigförklara innan Sverige. "Sverige riskerar...". Bullshit. Mest extrem är inte per automatik bäst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Oj oj oj, var ska alla Stockholmare åka nu?
Göteborg! Massor med lediga hotellrum!
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Enligt den sydkoreanska överläkaren. (En riktig expert till skillnad från våra feministclowner):

1. Munskydd skyddar dig.
2. Upp till 20% av infekterade visar milda symptom eller inga symptom alls men är smittsamma.
3. Skolor är enorma smittohärdar.

Borde vara självklara saker.
Finns anledningar till att hela Östasien kör med munskydd sedan länge.
Vid de flesta virussjukdomar smittar man i det läget.
Alla som har ungar eller åtminstone har varit i kontakt med dem och skolor vet vilka smittspridare de är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in