2020-03-30, 09:22
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Att jag inte är nyliberal eller xenofobisk innebär inte att jag är "röd". Jag ger högern rätt när den förtjänar det och vänstern dito. När det gäller ödesfrågor som denna är det bra att lägga bort sitt AIK-Djurgårn-mindset.

Japp och jag röstar på VPK.

Jag tror nog en fotbollshulligan hade gjort mer och gett folket mer sanning än de tomtarna som leder oss nu. Vi är utskämda i hela världen. När det gäller ödesfrågor som denna, så är det bra att ha ledare som utför något, inte bara ljuger för att skydda sin egen röv,
Citera
2020-03-30, 09:22
Medlem
Hmm, jag svarar på detta:
Citat:
Ursprungligen postat av FashionMonster
Två avlidna med relativt låg ålder (30 & 26år) utan bakomliggande sjukdomar men däremot RISKFAKTOR?
Vad menar dom med det?
Med:
Citat:
Ursprungligen postat av SuntSense
Övervikt och/eller rökning.
Sen kommer du:
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det händer också att fullt friska unga dör i Corona. Det händer också att sådana dör i influensa. Men det är procentuellt sett mycket färre fall, mer av karaktären "undantagen som bekräftar regeln".

Så vad fan snackar du om?

Frågan är vad artiklarna menar med RISKFAKTOR i det här fallet.

Mitt svar är, övervikt och/eller rökning.

Förstår inte var ditt svar har en plats i detta?
Citera
2020-03-30, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vilka är "andra"?
Italien eller Finland?
Skulle nog säga med övriga norden.
Citera
2020-03-30, 09:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det stämmer troligtvis inte mer troligt att det var ca 2 veckor sedan de smittades.

Information från Kina antyder att sjukdomen tar ca 30 dagar att ta sig igenom (29 för yngre än 65 och 32 för de över)
Genomsnittlig tid till död är 5 (inkubationstid) + 7 dagar (sjukdomstid).

Skulle vara en fantastisk otur om alla som dör i Sverige skulle dö ungefär samma dag antal som de tusentals fall man statistiskt sett blivit friskförklarade i andra länder. Utöver det så behöver vi haft en markant spridning långt tidigare om så var fallet eftersom FHM sa att det inte förekom någon allmänsmitta vid den tidpunkten kan man bara anta att vi har världens mest aktiva pensionärer i annat fall eftersom majoriteten rapporterats vara 80+ av dödsfallen och Tegnell åtskilliga gånger sagt att de som ligger in korrelerar med de som var på skidsemester i alperna.
Det finns väl 4 olika förklaringar som jag kan se:
1. Tiden mellan smitta-död är kortare.
2. Dödligheten är högre än 1%.
3. Smittan har frodats en längre tid.
4. Det är mer smittsamt än vi tror.

Jag tror liksom du mest på punkt 1.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Tror att covid19 kommer att spöka runt ganska länge bland mänskligheten.
Ser det lite som virus och bakteriella åkommor som drabbar andra arter på jorden när beståndet blivit för stort och slår ut de svagaste.
Vaccination hm ja kanske med virus muterar och bakterier blir resistenta .
Tror säkert att det blir en riktig jävla spridning efter påsklovet, eftersom folk åker kors och tvärs i landet och kommer garanterat att FIRA med goda vänner, avlägsna släktingar, och annat löst folk som de träffat på i skidbackarna.

SARS härjade ju 2002-2003, men gick över. Låt oss hoppas på samma sak när det gäller det här viruset.

Andra alternativet var ju att det skulle stanna som någonsorts årlig influensavirus, men då läggs hoppet på vaccination om ca 1 år.

Hör Giesecke prata. Enl honom kommer liknande pandemier komma även i framtiden. Detta var lite överraskanden, men om man tänker på att Kina redan nu idag (igår) har öppnat dessa våtmarknader så borde vi inte bli överraskade om det kom ngt nytt skit därifrån de närmaste åren.

Den befolkningen och framför allt ledningen måste vara den sjukaste som finns på jordklotet.

Lova mig heligt nu allihopa: jag ska ALDRIG mer köpa en pryl från dem. Aldrig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja när man ser det diagrammet så ser det ju väldigt bra ut. Antalet nyinskrivna minskar stadigt sedan en vecka tillbaka. Men kan man verkligen lita på detta? Om antalet som skrivs in på IVA minskar så borde ju även antalet nya smittade minska i samma grad, dock med ett par veckors förskjutning. Så för två veckor sedan borde vi ha sett motsvarande minskning av antalet nya fall. Men det har vi inte sett.
Alltså finns det ingen anledning att tro att detta diagram visar någon signifikant förbättring av läget. Att det minskar beror med stor sannolikhet på att IVA inte kan ta emot fler patienter. De som är svårt sjuka får tillfriskna någon annan stans, till exempel hemma i bostaden eller på ett äldreboende.

Det ser ut att vara helg-beroende. Få inskrivna förra helgen, sen många på måndag.

Fast givet att Tegnell uttalat sig positivt så borde det inte enbart vara en skenbar minskning.
Förhåller mig skeptisk tillsvidare.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag är rädd att vi går mot katastrof. Det känns närmast oundvikligt. Fattar inte hur vården ska kunna hantera det här om mer eller mindre hela befolkningen ska smittas ned. De är redan i taket med kanske några tiotusental smittade.

Om alla hade ansiktsmasker,

skulle vi kunna gå till jobbet, handla och va nästan helt som vanligt,

förr eller senare kommer de ledande på att det blir billigare att massproducera andningsmasker så de ekonomiska hjulen kan fortsätta snurra,

än att folk ska stanna hemma och ekonomin står still,
Citera
Medlem
GonerStoners avatar
Till påsk är båtarna fullbokad till Gotland .
Hur fan tänker Stockholmare? Vi vill inte ha er här. Självgoda jävlar. Bästa är att ni är inte prioriterad i vården.

Hoppas verkligen båtarna slutar att gå så snart som möjligt.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det är detta som är problemet. Bara man gör ngt - oavsett vad - då får man poäng hos dig/er för det verkar ändå att man vet vad man gör.

Titta på Finland exempelvis. Statsministern var emot vägspärrar och karantän av Nyland, men fick ge mig sig inför presidentens och de andra äldre gubbarnas påtryckningar via media och direkt.

Nu sitter folket i KILOMETER lång bilköer när de ska ta sig till jobbet. Där sitter alltså sjuksköterskor, läkare, undersköterskor etc. och får köa i timmar. De har redan ett ansträngt arbete med skyddsutrustning och långa dagar. Ska de utöver detta sitta resten av dagen i bilköer då tror jag att många tröttnar och sjukskriver sig.

Brottslingar har inte heller tagit semester så poliser som kollar leg på dessa sjukvårdspersonal på vägarna skulle behövas någon annanstans.

Att försöka och misslyckas är bättre än att skita i sin uppgift och peta navelludd. I detta fallet så är ju också vår censur i stil med Nordkoreas. Hade de istället försökt göra något, så hade de inte behövt ljuga så in i bänken. Då hade tomtar som ni inte heller behövt lägga er tid på säga att dr death gör ett bra jobb.
Citera
2020-03-30, 09:26
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
På IVA är 26,3% av de inskrivna kvinnor. Hur könsfördelningen ser ut totalt bland de smittade vet vi inte eftersom vi nästan bara diagnostiserar svårt sjuka.

https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Okej nej det var något resultat över prover på smittade, inte IVA jag läste. Tror inte det var svenska resultat heller.
Citera
2020-03-30, 09:26
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Lite som att systembolaget skulle stänga i Sverige, det upploppet med rosenrasande svenskar ur alla samhällsklasser som skulle löpa amok genom stockholm och plundra varenda bar. Aftonbladet publicerar artiklar på att klassamhället helt upphörde, SAS direktören och renhållningsarbetaren förenades över klassgränserna i sin jakt på sprit. Finnarna börjar tydligen bli rastlösa av brist på snus

Svenskarna löper inte amok. Inte etniska svenskar i alla fall. Vi är lydiga sedan Gustav Vasa slog ner Dacke-upproret och visade var skåpet ska stå.
Citera
2020-03-30, 09:27
Medlem
Masingas avatar
Väldigt nyttig intervju för er som inte sett.

https://youtu.be/LVBc7-Te_yA

6 53 - 7.00 Word!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in