2020-03-31, 18:01
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
De tjejer som jag pratat med som arbetar på äldreboende (där smittan är konstaterad) är upprörda över att dom har ingen skyddsutrustning (man tror det är ett skämt). Andra i tråden säger sig känna till äldreboenden som har.

Är ju brist överallt. Och istället för att se till att börja tillverka skyddsutrustning i Sverige, håller regeringen på med symbolpolitik.

Är det inte invandringen som sänker Sverige, så är det corona. Eller både och.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Jag tror absolut att covid19 har sitt ursprung i Wuhan.
Vad jag funderar över är om globala finansinstitut väntade ut en chans att organisera en börskrasch.
Mycket påminner om 30-talets depression. Under en tioårsperiod hade vanligt folk (framförallt i USA) skaffat sig ansenlig förmögenhet via fastighetsaffärer och genom att "spela" på börsen. Detta stack naturligtvis i ögonen på de verkligt kapitalstarka. Företrädare för affärsbanker och investmentbolag höll 1929 ett möte i NY med den inofficiella dagordningen "Hur i ska vi göra för att sno folk på sina besparingar? En bankir (jag ska avhålla mig från etnicitet på personen i fråga) kläckte då
förslaget " vi fixar en börskrasch". Sagt och gjort, finansinstituten bjöd ut miljontals aktier till underpris, allmänheten fick panik och sålde sina surt förvärvade aktier till en bråkdel av värdet. Fler amerikaner begick självmord än vad som hitills dött i covid19.
Företagens ägarstruktur ändrades totalt och övergick från allmänhet till investmentbolag. I Sverige tex blev Wallenberggruppen huvudägare i strtegiska företag som Electrolux, ASEA, SKF mfl.
Vad jag befarar är att finansinstitut med hjälp av en desperat mediebevakning skapar en paniksituation som saknar all relevens. Är det någon som fortfarande tror på alarmisternas profetier om 3,5% dödlighet?
Kanske inte det blir 2 milj. döda i USA som de första prognoserna talade om?
Nu försöker man skrämna med att när smittan på allvar når Afrika- då minsann! Visst, men varje år insjuknar ca 150 milj. i långt farligare shingella- och amöba-dysenteri. Det dör ungefär lika många varje vecka som hitills dött i hela världen i Covid19. Dysenteri skonar ingen, gamla som unga stryker med. Dom skulle varit jävligt glada om de haft en spik i foten, eller coronavirus.

Absolut

Så här stora rörelser ändrar världsordningen.

Kina står på sidlinjen och kommer försöka byta upp sig ekonomiskt.
-väst kommer sannolikt slå tillbaka.

MENA länder kommer försöka köpa in sig i krisande Europa.
-kommer nog regler snart om att inte sälja.

Svenska staten lyckades ju försäga sig att nu kan man snart köpa in sig i privata företag...

Vänstern står ju och verkligen hoppas att medelklassen skall dö i en bostadskrasch så vi får skifte även i majoritetssamhället.

Så självklart sitter finansinstituten nu och filar på hur dom skall kunna berika sig när i stort sett varenda jävla företag är på ruinens brant.

så visst ligger det i deras intresse att blåsa upp detta i ett halvår till...

epidemologerna är livrädda för viruset sprider sig snabbare än något annat dom sett och dom har alla läst om spanska sjukan
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
De genererade aerosoler med en apparat. Syftet var att mäta halveringstiden av RNA. Det är en annan sak att mäta smittsamhet från personer från utandningsluft.

Du menar att apparaten ger en så pass -icke tillförlitlig bild av hur breda spektrum av utandningsluft beter sig irl?

Källa på att "apparatens" skiljer sig och inte ger en motsvarande bild?

Ne. Tänkte väl det. Du letar efter fel i en studie av världens främsta forskare.

Publicerad på världens främsta sida för medicinska journaler.

Klart de har fel uttrustning.

Du är forskare själv förstår jag? Anställd inom mikrobiologi/forskningssektionen avdelning infektionssjukdomar på Karolinska institutet?

Sen är du tekniskt bevandrad med, till den grad att du per automatik kan avfärda medicinsk uttrustning.

På dig låter det som du tror att de krafsat ihop random fläktar av vaktmästaren och sen lött ihop det hur somhelst.

Något får mig att tro att detta forskarteam på 20+ personer har gjort detta förr.

Att deras utrustning mäter precis som de vill att den ska göra, att deras funding litar på att de har kunskapen/instrumenten att ge exakt de data de söker.

Utrustningen är byggd för ge en korrekt bild av ett brett kliniskt beprövat -perspektiv av distribution av aerosol.
Citera
2020-03-31, 18:02
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Just nu är 14e plats "bra" med tanke på hur lite åtgärder som gjorts, jag räknar dock med att vi kommer öka ett par platser inom ett par veckor.

På topp 40 listan över länder med flest antal insjuknade kontra dödstalen så ligger Sverige på niondeplats. Att räkna med pyttesmå länder där en dör känns väll rätt meningslöst.

Det är långt upp till en åttondeplats, vi kommer förmodligen stanna kvar en stund på niondeplatsen. UK har 381 döda idag och det är dom som har åttondeplatsen.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Sedan är det ju så att när en smitta är så omfattande och utbredd som i Italien, så kan ju folk inte hålla på och dö i mängder i all evighet, förr eller senare mattas det av. Det kanske är det som sker i Norra Italien nu.

Att det skulle vända i Italien är dock helt fel iakttagelse. Antalet nya bekräftade fall har pendlat mellan 4000-5000 dom senaste 7 dagarna, och det totala dödsfall har varit runt 600-800/dygn.
Nej. Inte riktigt peak än. Men ej heller ökande trend vilket det var för några dagar sedan. Nu kommer strax de italienska siffrorna.
Citera
Medlem
Paladins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Haha, en klockren analys

Regeringen kallar till extra presskonferens, där det viktigaste som kommer fram är att Löfven uppmanar oss att ”inte låta våra barn gå omkring och be om godis i påsk”.

Endast i dårhuset Sverige

Ja. Det känns både som ett korkat och naivt uttalande. Är det den nivån vi skall lägga oss på i en pandemi? "Låt nu inte barnen knacka dörr i påsk"? På riktigt? Om nu Löfven verkligen arbetar med svenska folkets "eget ansvar" i detta och litar på vårat omdöme i detta med pandemin säger det mycket om hans egentliga tillit till oss med det uttalandet.
Då borde han redan nu bygga murar av stål runt varje stad och by i riket.
Senast redigerad av Paladin 2020-03-31 kl. 18:05.
Citera
Medlem
Pethuglins avatar
Hittade detta på Ilta-Sanomat. is.fi
https://www.iltalehti.fi/flunssa/a/7f805aba-ece5-4597-9d5a-68f87e3c0ad1

En lista som är ra att ha om man blir svårt sjuk och måste tas in på sjukhus.

Gör en aktuell lista över läkemedel som du regelbundet använder. Registrera milligram, dosering och vad är syftet med medicinen.

Ange ditt namn och personnummer.

Lista de smärtstillande medel som du vet är bäst för dig. I krisstider finns det ingen tid att prova vad som fungerar för dig.

Skriv upp möjliga läkemedelsallergier.

Om du inte råkar vara "grundläggande frisk", skriv kort om dina kroniska sjukdomar.

Du kan också skriva upp din närmaste släkting och dennes kontaktuppgifter.

Spara hela listan på din telefon, men gör också en papperskopia av den. Om du är riktigt sjuk kan du inte använda din telefon, men du kan fortfarande sträcka ut papperet till vårdpersonalen.
Citera
2020-03-31, 18:03
Medlem
DoktorTengeles avatar
Italien registrerar idag sin LÄGSTA infektionssiffra på två veckor. Mycket lovande.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Är det någon annans blatteradar som piper ilsket ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb814l/varnar-for-ungdomar-som-hostar-vid-aldre
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Det går inte att förhindra att smitta äldre, det är bara något man säger för att lugna massorna. Det saknas kapacitet, resurser och förmåga att göra detta på stor skala och desto längre epidemin fortsätter (fler blir smittade) desto fler äldre kommer smittas i förlängningen.

Antingen stoppar man spridningen med alla medel tillbuds eller så gör man det inte, det finns inte en gyllene mellanväg.

Jo det verkar vara maktens väg i Sverige åtminstone. Finns ingen chans så ingen idé att försöka ens. Vi får se om ett par år vilka som valde rätt väg här. Kanske blir det som Tegnell säger att karantän är meningslöst och riskerar att innebära än fler offer. Om man fortsatt lever får man se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu har jag justerat modellen något baserat på följande intressanta artikel från Expressen:
https://www.expressen.se/nyheter/professorn-nara-en-miljon-svenskar-kan-ha-smittats/

Min modell tar sedan tidigare hänsyn till:
- Genomsnitt 19 dagar från smitta till död, varav de första 5 innan symptom kan uppvisas
- Ca 20-40% är asymtomatiska, dvs smittar men visar inga symtom alls
- Dödlighet är enligt senaste data 0.66% av alla som smittas (ca 1% av alla som insjuknar)
- Spridningshastigheten i teorin 23% utan några åtgärder men tar hänsyn till att denna kan gå ner till mellan 10-15% med olika nivåer av åtgärder.
- Flockimmunitet uppnås vid 60% av befolkningen smittad, men givetvis börjar spridningstakten avta redan tidigare, derivatan i antalet nysmittade är som störst ungefär då 30% är smittade.

Ur artikeln:

Jag skulle tro att det är mellan en halv och en miljon som är smittade. Men jag blir glad om det är två miljoner, säger matematikprofessorn Tom Britton.
Samtidigt visar en ny brittisk studie att omkring 322 000 svenskar kan ha varit smittade den 28 mars.

Min modell visar att det idag är 617000 personer i Sverige smittade, och den 28/3 var det 418000. Båda ligger ganska nära professor Britton och den engelska studien. Desstom uppvisar kurvan över antalet döda en nästan skrämmande likhet med verkligheten per datum.

Vad blir du utfallet:
- Peak dödlighet inträffar 2020-05-05, då 1529 personer avlider
- Totalt avlider 40785 personer i Sverige
- Dödligheten är tillbaka på dagens nivå ungefär första/andra veckan i juni
Jag tror att bristen på vård gör att det avlider väldigt mycket mer människor.
Citera
2020-03-31, 18:04
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Aftonbladet i ett nötskal:
"Coronaviruset: Här är de senaste siffrorna

Så många bekräftade fall och antal döda har Sverige och världen just nu.

Johan EkmanViktor BergehallPatrick WojdaDaniel KozlowskiJohn CarehagMattias SandbergRichard Aschberg

Publicerad: 15 mars
Uppdaterad: Mindre än 2 tim sedan"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y3rdeA/coronaviruset-har-ar-de-senaste-siffrorna

"Bekräftade fall i världen
782 365
37 582 döda"

Verkligheten som bäst uppdaterat:

Coronavirus Cases:
819,038
view by country
Deaths:
39,794

Skiljer "BARA" 36.673 på antalet smittade, och 2.212 på antalet döda
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera