2020-03-31, 18:54
Medlem
Max3xs avatar
Är detta ett ärligt försök att få in kompetens i organisationen, eller vill myndigheten assimilera opponenter och tysta dem.

Källa: AB.
Citat:
Folkhälsomyndigheten startar nu en expertgrupp som ska stödja myndigheten.

Gruppen ska, enligt ett pressmeddelande, bestå av experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin.

– Det är av största vikt att vi som expertmyndighet har snabb tillgång till råd från personer som är väl förankrade i det kliniska och vetenskapliga fältet, säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör.
Citera
2020-03-31, 18:54
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det är lite märkligt att Sverige går sin egna väg och ignorerar den övriga världen. Det handlar ändå om liv och död och det är modigt att äventyra så många människors liv. Hade Sverige följt efter andras exempel så hade ingen kunnat skuldbelägga dem.

Jag blev besviken på mina medmänniskor, men det är sista gången jag blev det. Hur många tog nyheten på allvar i Januari? Denna kris bevisar att många är tondöva och låter andra tänka åt dem. Hoppas detta får bli en läxa de sent kommer att glömma.

Det är ju lite olika situationer och därför olika beslut. Sveriges väg är dock mindre avvikande från flera länders egna epidemiologers rekommendationer än samma länders politikers beslut.
Citera
2020-03-31, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Det känns så dåligt att behöva leva i tider som dessa. Att läkare och sjuksköterskor och annan vårdpersonal blir sjuka, att deras skyddsutrustning kanske inte räcker till. Inkompetenta idioter till politiker har inte sett till att skyddsutrusningen finns.
Det är sorgligt. Det väcker ilska och hjälplöshet vad som pågår. Att offra människor och leda dem in i döden.
Tegnell har öppet ljugit för folket och lurat dem in i en falsk trygghet. Människor har tagit risker i onödan. Allt är så fel. Så skamligt.
Det blir ju inte bättre av att dom direkt ansvariga står på PK och säger att sjukvårdspersonal som kämpar för sina liv på intensiven har gjort fel och få skylla sig själva.
Citera
2020-03-31, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Sant med dålig beredskap, men det kan inte appliceras på test kit på samma sätt, för det hade ingen ens kunnat ha nån direkt beredskap för. Och nej, det är inte särskilt många länder som testat markant mycket mer än Sverige egentligen, och i princip alla har haft samma bekymmer, brist på test.
Jo de handlar om dålig beredskap av Sverige. Varför tror du Tyskland har så mycket test? Tyskland och Sverige drabbades ungefär samtidigt.
Finns inget land i europa som testar mindre än Folkhälsomyndigheten som har det problemet Sverige har nu.
Citera
2020-03-31, 18:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Här redovisas 15 fall som friskförklarats i Sverige.

https://www.expressen.se/nyheter/flera-smittade-med-viruset-ar-nu-friska/

Om det du säger stämmer att man inte friskförklarar är det ytterligare en sak Sverige ligger efter på.

Nja. De som är symtomfria uppmanas inte att komma tillbaka för att ta ett nytt prov. Tycker det är en vettig prioritering, vården har fullt upp med de sjuka. Inte ens de som symtom som inte är allvarliga uppmanas ju komma och testa sig, men hellre isolera sig hemma.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Trodde Tegnell var experten?
experten på att ha fel?
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Absolut. Det är dock förnedrade för vår art att det tog så lång tid. Det borde ha varit klart för två månader sedan.

Var viktigt få stängt backarna innan vallfärdningen i påsk, det är absoluta huvudsaken i just den åtgärden.

Äldrevården håller jag med om. Borde hänt för en månad sen, ungefär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag har reagerat på att Afrika har väldigt, få smittade och få dödsfall. Elfenbenskusten en död på en vecka enligt wordometer. Fler utav länderna har en eller ingen. Kan ju hända att det inte kört igång riktigt ännu.
De har inte så mycket resenärer från EU och de som kommer kontrolleras noggrant vid gränsen. Även fattiga u-länder klarar att kolla de anländande, för att se om de har feber eller andra symptom, och sätta alla folk i karantän. Av någon anledning så har inte Sverige de resurserna, eller ens viljan.

https://www.youtube.com/watch?v=-gsPLke9zFA
Citera
2020-03-31, 18:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag har skrivit det innan men jag skriver det igen. Vad gäller Italiens siffror under den tidpunkten så kom väl åtminstone 90% av dödstalen från Lombardiet med samma antal invånare som hela Sverige? Känns skevt att räkna på hela Italiens antal invånare då.

Men i Sverige är om inte 90 procent så väl iaf 70 procent av dödsfallen i Stockholm.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Fördröjningen är djävulen i dramat!
Skulle flockimmunitet göra skillnad? Om jag förstår det hela rätt så är svaret ja om miljoner svenskar blir smittade.

Fördröjningen är ju målet. Då hålls kurvan plattare och vården kan hantera vårdbehoven bättre. Antalet, ytans areal, kommer över tid bli i stort sett detsamma oavsett. Om vi inte får ett vaccin först.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag har skrivit det innan men jag skriver det igen. Vad gäller Italiens siffror under den tidpunkten så kom väl åtminstone 90% av dödstalen från Lombardiet med samma antal invånare som hela Sverige? Känns skevt att räkna på hela Italiens antal invånare då.

+1

Håller helt med. Sveriges siffror är inte speciellt uppmuntrande, men man måste jämföra med likvärdigt material.
Man bör helt klart jämföra med lombardiet plus lite till.
Citera
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Precis- detta smittar exponentiellt till 60-80% är smittade av hela befolkningen, det finns inget vaccin och har dödat 50 läkare på en månad i Italien.
Din lilla Förintelseförnekare.
Det borde definitivt göras olagligt att jämföra detta med vanlig influensa- inte ens Tegnell gör det.

Ja och där kom invektiven. Snacka om att det här blivit en ny religion för foliehattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in