2020-03-31, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Lena Hallengren om de 5 läkarna och sjuksköterskorna som ligger i respirator:

Jag tänker att vi inte vill ha de rubrikerna, vi vill inte ha de nyheterna. Vi vill inte att vår sjukvårdspersonal ska känna oro när de går till jobbet. Det är klart att vi inte vill ha de rubrikerna.

Sparka rubriksättaren? Uppenbarligen en väldigt dålig rubrik. Känns bra att Hallengren bryr sig om de drabbade och att arbetsgivaren har gjort sig skyldiga till arbetsskada (allvarlig!)
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Det finns en grym youtube av denna koreagigant. Se den den är riktigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=gAk7aX5hksU

Tack! Ska titta på denna. Förhoppningsvis klarnar det just kring ansiktsmask-debatten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Yep. Om det är 35 idag är det så klart en ökning. Men inte i närheten av 200 per dag som många här inne förutspådde en vecka bakåt. Vi har lyckats platta kurvan rätt bra hittills. Men ännu kan det spåra åt helvete så klart.
I Belgien dog 192 senaste dygnet. På en befolkning lika stor som Sveriges. Kan de, så kan vi. Bara vi tar i riktigt ordentligt och blundar för riskerna tillsammans, så att vi inte "sprider panik".
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Personerna i fråga: Stephen Kissler, Christine Tedijanto, Marc Lipsitch och Yonatan Grad

Här är rapporten: https://dash.harvard.edu/handle/1/42638988

De hävdar detta: De länder som trycker ner smittan hårt nu riskerar att få en enorm våg av sjukdomsfall i höst och vinter.
Så minst 1,5 miljoner döda i usa?? Herregud!!!
Citera
Medlem
Skandalfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag förstår varför du mest läser, med det humöret. Det var ett fullständigt neutralt svar från min sida.

Poängen var att det kommer inte dubblas var tredje dag så länge som 21 dagar.

Det motsvarar att 5,600 personer dör per dag, i lilla Sverige. Det kommer inte hända. Vi har inte tillräckligt med människor i vårt land.

Italien verkar stabiliseras runt 800 döda per dag, och de har sex gånger större befolkning än vi. Att vi skulle ha 5,600 döda per dag, dvs. 42 gånger värre än Italiens nuvarande dödlighet, är orimligt även i värsta tänkbara scenario.

Vi är på samma nivå som Italien vid 133 döda/dag. Förhoppningsvis stabiliseras det tidigare än så. Har vi otur blir det värre. Men inte 42 gånger värre.

Inte meningen att vara otrevlig. Sry. Jag hoppas du har rätt. Men poängen är att vi knappt gjort några begränsningar/insatser tills nu jämfört med andra länder. Så om ökningen minskar närmsta tiden så skulle det typ vara en effekt av att folk de senaste 3 veckorna verkligen tagit detta till sig med försiktighet och ansvar. Vad som annars bromsar ökningen redan nu har jag svårt att se. Jag tycker inte heller att 23.000 döda till 21/4 låter rimligt, men jag har svårt att se konkreta saker som bromsat senaste tiden tillsammans med faktumet att vården lär rädda en mindre andel vid ev överbelastning om ett tag.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Sverige skulle sannolikt hinna nå flockimmunitet långt innan dess.

Inte för att vi lär nå full flockimmunitet i första vågen av corona, men sett till vad corona verkar ha för dödlighet, medräknat mörkertal av smittade, så kan vi nog räkna med drygt sex tusen döda totalt i Sverige.

Jag säger inte emot dig men Sverige har inte valt den "vägen" så det bör gå mycket värre när man handlar med eftertanke som det är nu.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/31/dodligheten-i-coronaviruset-ar-ratt-lag-under-en-procent-enligt-en-farsk-studie

De hade inte läst artikeln innan de hävdade 0.66%. Eller så ville de ljuga!

In international Wuhan residents repatriated on six flights, we estimated a prevalence of infection of 0·87% (95% CI 0·32–1·9; six of 689). Adjusting for demography and under-ascertainment, we estimate an infection fatality ratio of 0·66% (95% CrI 0·39–1·33).

Som du kan se så pratar de om 0.87% av 689 återbördade Wuhan invånare.
6 smittade.

Snacka om att ta ut något ur sammanhanget för att ljuga. Inte ens kreativt.
Bara billigt av artikelförfattaren.
Citera
2020-03-31, 20:41
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Helst skulle Italien ha stoppat inflödet av smittbärare från Kina. Smittbärare som redan hade kommit till Italien borde ha identifierats, och misstänkta smittbärare satts i karantän.

Skribenten "VarmaDrycker" har beskrivit Rysslands respons mot Covid-19:

- Det som anses vara omöjligt i Europeiska Unionen, har Ryssland redan lyckats genomföra.

Ryssland har senare fått viss spridning på Covid-19, men det beror inte på smittbärare från Kina. Det förefaller snarare som att Covid-19 har nått Ryssland, som en konsekvens av att Europeiska Unionen har gett Covid-19 utrymme att frodas och växa. Ryssland hade kunnat kväsa Covid-19, såvida dom inte hade fått påfyllning av smittbärare västerifrån.

- Ryssarna lyckades att vara efterkloka i förväg. Västeuropeiska smittskyddsmyndigheter borde ha kunnat göra som ryska myndigheter.

- Irina Sannikova's misstag var mindre grovt än Anders Tegnells misstag. Irina kan se fram emot ett åtal för sin fadäs.

Regeringen har ett ansvar. Men det ligger i djupare beståndsdelar, ngt som redan skedde när de ex. bantade ner krisberedskapen och försvaret. Sedan kan vi diskutera beståndsdelar ytterligare men då krävs mer än några rader här. T.e.x. är de vidskepliga kineserna skyldiga till detta då de tror sig att genom att slurpa i sig icke hygieniska smittbärande djur bli fria från sjukdom och den ekonomiska industri som följer med den. Där kan vi börja. Men kom inte och säg att regeringen har skött detta väl preventivt el inledningsvis. De har chans att bättra sig om de vill vinna valet igen men jag vill se andra.
Senast redigerad av .Dostoj. 2020-03-31 kl. 20:44.
Citera
Medlem
Citat:
Dödligheten beror då även på ifall ”flocken” består av mestadels yngre, eller ett tvärsnitt av befolkningen. Om man kunde skapa en flock bara av folk under 50 år, genom att isolera äldre, så skulle 40 gånger färre människor dö. Så det är ett ganska stort spann av osäkerhet här.

Flockimmunitet fungerar inte riktigt så, det är baserat på det faktum att en smittat person inte kommer i kontakt med andra som kan smittas eftersom de är immuna.

Om bara yngre är immuna, och inga äldre, kommer sjukdomen fortfarande att kunna spridas som eld i torrt gräs bland äldre.

Flockimmunitet fungerar inte så bra om den är demografiskt avgränsad.
Citera
Medlem
Bouchets avatar
Turkiet håller på att ta över ledningen, det kommer balla ut fullständigt där. Första fallet rapporterat 9 mars. Nu 214 döda.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Nope, 0.66% är aggregerad från flera källor, inklusive Kina, kryssningsfartygen med mera.

Det är också det lägsta talet hittills, de flesta har antagit cirka 1%, även mer, så om det "endast" blir 0,66% är det goda nyheter.

Det kan också vara siffrorna från Kina inte stämmer, det finns några indikationer på att de har underrapporterat dödsfall.

Ingen vet exakt vad det kommer att bli, men om det blir mindre än 20 000 avlidna efter att ha infekterat 70% av Sverige, måste det vara tidernas sensation.
Ja det är de siffrorna alla kommer ha när det är klart, om man klarar det inom sjukvårdens kapacitet.
Citera
2020-03-31, 20:42
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Jag gör affärer med kineser och jag kan intyga att det verkligen är hit n´miss när det kommer till kvalité och leverans. Ibland är det toppen, ibland är det ren skit. Alltid lika oförutsägbart, frustrerande....

Undrar vad det beror på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in