2020-03-30, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Fetma är också ses som en sjukdom då den har en diagnosklassning.

http://icd.internetmedicin.se/diagnos/E669

Vad menar de då med riskfaktor? Rökning?
Citera
2020-03-30, 08:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Tycker snarare att Sverige framstår som ett av få länder som inte totalt tappat huvudet och låtit rädslan trigga igång irrationellt beteende.
... Än...
Citera
Medlem
Sthlm har alltid pressträff på måndag så inget konstigt
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
När går Coronakrisen över tror ni?

Hur länge ska riskgrupperna skyddas? Hur länge ska de om möjligt bo i glashus och undvika kontakter med andra? Tänker att det måste handla om tills det finns vaccin tillgängligt, men det kan ju ta 1 år eller flera år, eller aldrig...

Det är verkligen ett sjukt läge vi befinner oss i. Jag fattar inte hur folket, vården eller samhället ska klara det här. Det går att hålla sig undan ett tag, men det blir svårt att göra det under mycket lång tid.
Citera
2020-03-30, 08:51
Medlem
Tycker vi kan släppa alla restriktioner nu det kommer inte bli värre än vad det är nu.
Citera
2020-03-30, 08:52
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Ja undra om han röker på tegnell på helgerna.. Stockholm har pressträff idag 10.30..undra vad de har att säga då...

De kommer nog klappa sig själva på axeln och ta åt sig lite av äran mellan raderna. Som om de relativt plana kurvorna är tack vare dem. Så är det naturligtvis inte. Morgonens ökade fall på intensivvård kanske håller ner hybrisen lite iallafall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Tycker snarare att Sverige framstår som ett av få länder som inte totalt tappat huvudet och låtit rädslan trigga igång irrationellt beteende.

Så att sätta landet i karantän är detsamma som irrationellt beteende? Annars får du ju förklara vilka beslut i utlandet som har varit irrationella.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Dessa är ju sjukdomar.
Riskfaktor kan vara fetma.

Eller aneroxia? Unga tjejer med ätstörningar kan säkert vara i riskzonen.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Fråga inte mig för jag vet inte, Men han kan ha ljugit om det med och istället vill han ha en snabb spridning? Som sagt jag vet inte ett dugg om vad deras intention är.
Om du inte vet, varför skriver du då att FHM har som taktik att få en långsam spridning?

Det är mycket tveksamt att det skulle vara deras taktik Det sas mer eller mindre rakt ut att man satsade på flockimmunitet fram till det att storbrittanien ångrade sig. Förre chefsepidemiologen (tegnells företrädare bekräftade att man tydligen valt den strategin (men vad vet hon?)). Allt pekar på att prio ett har varit att undvika panik (en fullständig idiotisk strategi när precis alla har tillgång till utländsk media).

Samtidigt har man förberett sig i smyg för den totala katastrofen.

Man brukar säga att man skall titta på vad människor gör och inte vad dom säger.
* I Sverige håller man smitthärdar öppna t.ex. kollektivtrafiken. Omvärlden häpnar... ja experter på covid 19 alltså (emperiskt mätbart)
* Man går ut med rena falsarier som att masker inte hjälper (emperiskt mätbart)

Poängen är vi tar på oss ett väldigt stort ansvar när vi påstår att det förhåller sig si eller så. Vi vet inte och då kanske man skall vara försiktig med sina påståenden.

Jag är djävligt less på att höra om den fantastiska strategin som någon som är helt passiv har. Sjunga we shall overcome och hoppas att det går över är ingen strategi.
Citera
Medlem
Ifrån: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rasmus-ar-fast-i-peru-vi-ar-helt-fortvivlade

"För varje person som ska ta sig till flygplatsen, som för övrigt har stängt, krävs ett personligt intyg som utfärdas av ambassaden, säger hon."

Någon som är mer insatt i sådant här arbete? Min lekmannatolkning är bara att den svenska ambassaden är helt enkelt inte kapabel att utföra sitt jobb. Vilken arbetsinsats är det att "skriva ett personligt intyg"?
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Det står ju droppsmitta även i det du länkar till men att avståndet två meter inte räcker. Det är väl definitionen på droppsmitta som ställer till det då en droppsmitta faktiskt kan sväva runt länge i det lilla moln som bildas vid utandning/nysning. jag har haft det på kän hela tiden att denna smitta kan färdas länge i luften.
jag tror att det är så illa att denna smitta även infekterar de som sitter i karantän vis ventilation och kanske att folk står på balkonger osv. Helt galet.

Den är aerosol, små partiklar som inte påverkas av gravitationen kan stanna i luften och föra smittan vidare.
Citera
2020-03-30, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det beror på typ av mask.
Dom vanliga enkla maskerna släpper, som jag förstår det, in virus tillsammans med inandningsluften. Dom fångar däremot in droppar som kommer när man nyser och hostar.

Det finns bättre masker, som t.ex. används inom vården, som även skyddar bäraren.

Jag kan inte beteckningarna på dom olika maskerna.

Beskrivning av olika typer av maskar.
https://www.healthline.com/health/coronavirus-mask#types-of-masks
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in