2020-03-31, 19:39
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det handlar om beredskap. Den hade inte Sverige.

Vissa saker handlar om beredskap som jag sa. Inte testen i sig dock. Den beredskapen hade ingen kunnat ha. Vi kunde däremot ha haft mycket bättre beredskapslager med skyddsutrustning osv. Men inget land kunde liksom ha eller hade tillräcklig testkapacitet. Fortfarande ser vi ju otillförlitliga test kit dessutom. Och Sverige har inte alls testat minst i Europa som du påstår. Självklart tycker jag också att vi ska testa mer, så mycket det bara går, men där kan man ju begripa att det är svårare. Annan berdskap borde vi haft.
Citera
2020-03-31, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Det jag menar är att många äldre lever helt ensamma utan besök eller hemtjänst, Det tror att det är en enklare influensa..kanske rent av har vaccinerat sig för den vanliga influensan..Blir sjuka och då covid-19 går fort på slutet kommer de inte in för vård då de själva måste kalla/ringa på hjälp vilket är väldigt svårt om man är äldre..De flesta kanske inte ens klarar av telefonköerna på 1177 eller 112 dör hemma och så dröjer det länge innan de hittas.

Min mamma är sjukpensionär i högriskzonen, helt isolerad, och har hemtjänst. Det enda hemtjänsten gör är att lämna lådor med mat utanför hennes dörr en gång i veckan. Hon hade reagerat över att hemtjänst kommit dit i sina vanliga kläder utan t.ex. munskydd och praktiskt taget hostat rakt ner i översta lådan. Tjejen från hemstjänsten bar två bananlådor, precis som man bär lådor med en hand på varje sida och lådorna mot magen/bröstet, så ingenstans att göra av trynet när hon från hemtjänsten hostade och det blev rakt ner i den översta lådan. Sedan satte hon ner lådorna, knackade på dörren för att signalera att maten var där, och gick tillbaka till bilen. Det var min mammas beskrivning av ett hemtjänstbesök hos henne.
Citera
2020-03-31, 19:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det saknas inte lab i Sverige utan material.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/darfor-saknar-sverige-mojlighet-att-testa-fler/
Grundproblemet är att FMH inte haft ambitionen att testa mer. De har varit mycket motsträviga till detta och är nog fortfarande det.

Motsträviga till att testa mycket mer! Trots att WHO basunerat ut att det är extremt viktigt. Trots att Sydkorea tidigt visat att detta har varit mycket framgångsrikt för att hålla ner antalet dödsfall. Och trots att även Tyskland och Norge nu visar det samma.
Citera
2020-03-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hur många döda personer tror ni att svenskarna "accepterar", innan det blir krav på regeringens avgång?

Nog för att i kristider brukar tendensen vara att vilja hålla fast vid sittande regeringar, samt att svenskar ofta uppfattas som "knyta-näven-i-fickan-personer"...men ändå?

Finns det någon "gräns", när tillräckligt många förlorat sina vänner/kollegor/anhöriga och man på en mer allmän folklig nivå utkräver ansvar?

Vad tror ni.. Håll er och omgivningen säkra. 🌹

Om 10 000 dör så tror jag att socialdemokraterna tappar en procentenhet.
Citera
2020-03-31, 19:42
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mibetha
Detta medför att SkiStars svenska alpindestinationer SkiStar Sälen, Vemdalen och Åre kommer att vara stängda från och med den 6 april 2020”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8LE1Q/skistar-stanger-alla-anlaggningar
Bra beslut enligt mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tittar man på antalet döda, så är de starkt koncentrerade till ett pärlband av tre sammanhängande regioner: Stockholm , Sörmland och Östergötland.

https://c19.se/

Så större delen av regionerna har inte drabbat av stormen än. Vi har alltså än så länge en begränsad del av landet där de flesta dödsfallen sker. På så vis är jämförelsen inte helt tokig. När smittan och dödsfallen tagit fart i hela landet får vi se hur vi matchar hela Italien och Spanien.
Är lika över hela världen. Det är städerna som drabbas. Kanske inte bara Stocholm som har en majoritet av bögar och negrer som invånare?
Mindre orter kommer klara sig bättre.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tittar man på antalet döda, så är de starkt koncentrerade till ett pärlband av tre sammanhängande regioner: Stockholm , Sörmland och Östergötland.

https://c19.se/

Så större delen av regionerna har inte drabbat av stormen än. Vi har alltså än så länge en begränsad del av landet där de flesta dödsfallen sker. På så vis är jämförelsen inte helt tokig. När smittan och dödsfallen tagit fart i hela landet får vi se hur vi matchar hela Italien och Spanien.
Därför är det viktigt att dessa ex stockholmare inte åker utanför tullarna.
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CliviaMiniata
Där har du rätt. Den där typen håller på att döda oss. Somalier, svenskar, alla lika. Bor en somalisk familj i min trappa. De kan smitta mig,eller jag kan smitta dem eller eritreanerna smittar alla och tanten som har hemtjänst. Vi är alla offer för maktmänniskor utan samvete.
Jag har träffat en del psykopater. Känner igen sådana. Nu har de släppt lös apokalypsens riddare över oss alla.
Alla som inte har stor villa att bo i och privat sjukvård. Kanske en egen ö eller en stor båt. Vi som inte har ligger jävligt illa till.

somalier som kommer från england är smittade .
Citera
2020-03-31, 19:43
Medlem
Att testa vårdpersonal är en sak. Det behövs för att sjukvården ska kunna bemannas.

De flesta andra som vill testa sig vill ju det för att kunna röra sig friare i samhället. Lite snuvig men går tillbaks till jobbet efter ett negativt svar. Går på festen till helgen eftersom provet var negativt osv. Skulle inte detta öka smittspridningen? Att man invaggas i en falsk trygghet?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Igår på presskonferensen sa FHM att dem fått nya direktiv för skyddsutrustning av vårdpersonal utifrån rekommendationer från WHO. Hur menade han egentligen?

WHO skrev följande igår:

Those who are sick. WHO officials recommended those infected with the COVID-19 coronavirus to wear masks to prevent spreading it to someone else.

The shortage is not the primary reason the WHO does not recommend mass mask wearing. But Ryan said: “The thought of [health care workers] not having masks is horrific.”

Masks should be worn by those with the disease or those in close contact with those infected.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gova

Byråkratins överrationalisering

Skrev länken i ett annat inlägg. Enjoy (^_^)

Citat:
Ursprungligen postat av brokeNCYDE
Din var småkul att läsa.. Det verkar vara typ samma sörja? Det var följande jag hade läst tydligen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/demonstration-med-over-80-personer-i-goteborg-trots-forbudet
Citera
2020-03-31, 19:44
Medlem
aina08s avatar
De här va ju inte en dag för tidigt.

Skistar stänger alla sina skidanläggningar från och med måndag nästa vecka.

”SkiStar har från Folkhälsomyndigheten fått rådet att stänga skidanläggningarna i Sverige på grund av risken för överbelastning i sjukvården i de berörda regionerna. Detta medför att SkiStars svenska alpindestinationer SkiStar Sälen, Vemdalen och Åre kommer att vara stängda från och med den 6 april 2020”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in