Citat:
Ursprungligen postat av
Milldue
Det jag menar är att många äldre lever helt ensamma utan besök eller hemtjänst, Det tror att det är en enklare influensa..kanske rent av har vaccinerat sig för den vanliga influensan..Blir sjuka och då covid-19 går fort på slutet kommer de inte in för vård då de själva måste kalla/ringa på hjälp vilket är väldigt svårt om man är äldre..De flesta kanske inte ens klarar av telefonköerna på 1177 eller 112 dör hemma och så dröjer det länge innan de hittas.
Min mamma är sjukpensionär i högriskzonen, helt isolerad, och har hemtjänst. Det enda hemtjänsten gör är att lämna lådor med mat utanför hennes dörr en gång i veckan. Hon hade reagerat över att hemtjänst kommit dit i sina vanliga kläder utan t.ex. munskydd och praktiskt taget
hostat rakt ner i översta lådan. Tjejen från hemstjänsten bar två bananlådor, precis som man bär lådor med en hand på varje sida och lådorna mot magen/bröstet, så ingenstans att göra av trynet när hon från hemtjänsten hostade och det blev rakt ner i den översta lådan. Sedan satte hon ner lådorna, knackade på dörren för att signalera att maten var där, och gick tillbaka till bilen. Det var min mammas beskrivning av ett hemtjänstbesök hos henne.