Citat:
Jag ber nästan om ursäkt för min sarkasm i det förra inlägget....
Jag förstår din poäng här... Jag tycker detta sköts värdelöst på statlig nivå.. Du vill bara vårda dina döttrars mentala hälsa på ett så kärleksfullt sätt som möjligt. All respekt för det. Men hade jag varit i din sits så hade jag kanske pratat med döttrarna och frågat om vi kanske kunde göra det senare i år när vi vet mer om det som händer just nu i världen. Finns det kanske något annat sätt för familjen att kunna fylla på med livsglädje så länge?
Hade jag varit Biggedy, Bengt och Lena så hade jag gärna velat veta lite mer om hur covid, landet och världen ser ut de närmsta veckorna innan jag åkte iväg med de jag älskar som mest. Av ren kärlek och omtanke då jag vet för lite om hur situationen på jorden ser ut den närmsta tiden, och hur farligt viruset faktiskt är i värsta fall..
Men jag är 30+ och har bara en levande släkting så jag kanske är feg.
Jag förstår din poäng här... Jag tycker detta sköts värdelöst på statlig nivå.. Du vill bara vårda dina döttrars mentala hälsa på ett så kärleksfullt sätt som möjligt. All respekt för det. Men hade jag varit i din sits så hade jag kanske pratat med döttrarna och frågat om vi kanske kunde göra det senare i år när vi vet mer om det som händer just nu i världen. Finns det kanske något annat sätt för familjen att kunna fylla på med livsglädje så länge?
Hade jag varit Biggedy, Bengt och Lena så hade jag gärna velat veta lite mer om hur covid, landet och världen ser ut de närmsta veckorna innan jag åkte iväg med de jag älskar som mest. Av ren kärlek och omtanke då jag vet för lite om hur situationen på jorden ser ut den närmsta tiden, och hur farligt viruset faktiskt är i värsta fall..
Men jag är 30+ och har bara en levande släkting så jag kanske är feg.
Nej, du är inte feg. Och det är väldigt rimligt i det här läget att som förälder - utan panik - förklara för sina barn att det tyvärr inte är läge att åka till fjällen just nu samt visa dem att det finns annat man kan göra för att få känna att livet fortgår trots restriktioner. Om man själv signalerar att utebliven fjällresa är lika med katastrof så förvärrar man situationen betydligt.
De flesta av oss fattar att avrådan från att resa innebär att det är riktigt dumt att ändå resa. Annars skulle budskapet snarare uttryckas som att det är helt okej att åka bara man följer vissa regler. Tanken med att "fundera" över "nödvändigheten" i att åka till fjällen är att man på egen hand ska lyckas lista ut att man ska avstå. Det handlar inte enbart om risken för att smitta/smittas med coronavirus utan även om vad som kan hända om man blir sjuk eller skadad på något annat sätt - benbrott, skallskada, hjärtproblem, trafikolycka och så vidare. Man kan inte "fundera" bort risken för att hamna i den sortens situation och belasta vården och/eller kanske inte få den vård man behöver.