2020-03-30, 06:46
Medlem
Rigbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brokeNCYDE
Jag ber nästan om ursäkt för min sarkasm i det förra inlägget....

Jag förstår din poäng här... Jag tycker detta sköts värdelöst på statlig nivå.. Du vill bara vårda dina döttrars mentala hälsa på ett så kärleksfullt sätt som möjligt. All respekt för det. Men hade jag varit i din sits så hade jag kanske pratat med döttrarna och frågat om vi kanske kunde göra det senare i år när vi vet mer om det som händer just nu i världen. Finns det kanske något annat sätt för familjen att kunna fylla på med livsglädje så länge?

Hade jag varit Biggedy, Bengt och Lena så hade jag gärna velat veta lite mer om hur covid, landet och världen ser ut de närmsta veckorna innan jag åkte iväg med de jag älskar som mest. Av ren kärlek och omtanke då jag vet för lite om hur situationen på jorden ser ut den närmsta tiden, och hur farligt viruset faktiskt är i värsta fall..

Men jag är 30+ och har bara en levande släkting så jag kanske är feg.

Nej, du är inte feg. Och det är väldigt rimligt i det här läget att som förälder - utan panik - förklara för sina barn att det tyvärr inte är läge att åka till fjällen just nu samt visa dem att det finns annat man kan göra för att få känna att livet fortgår trots restriktioner. Om man själv signalerar att utebliven fjällresa är lika med katastrof så förvärrar man situationen betydligt.

De flesta av oss fattar att avrådan från att resa innebär att det är riktigt dumt att ändå resa. Annars skulle budskapet snarare uttryckas som att det är helt okej att åka bara man följer vissa regler. Tanken med att "fundera" över "nödvändigheten" i att åka till fjällen är att man på egen hand ska lyckas lista ut att man ska avstå. Det handlar inte enbart om risken för att smitta/smittas med coronavirus utan även om vad som kan hända om man blir sjuk eller skadad på något annat sätt - benbrott, skallskada, hjärtproblem, trafikolycka och så vidare. Man kan inte "fundera" bort risken för att hamna i den sortens situation och belasta vården och/eller kanske inte få den vård man behöver.
Citera
2020-03-30, 06:48
Medlem
hvita.nhegrers avatar
En ung svenska har dött - ingen underliggande sjukdom:
Citat:
En 26-årig kvinna är Sveriges hittills yngsta dödsoffer i covid-19. Det skriver Dagens Nyheter, som hänvisar till flera källor. Kvinnan ska ha avlidit i fredags på Södersjukhuset i Stockholm. Hon hade enligt uppgift till DN ingen underliggande sjukdom, men det ska ha funnits en riskfaktor. Uppgifterna om dödsfallet har inte bekräftats.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-03-30, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Tja,har hört det samma från en vän som bor i norra Italien nu. Men om det stämmer vet jag inte. Men inte osannolikt att det kan bli fel vid sjukhuskollaps när multisjuka väller in.

Grejen är ju att Corona infekterat en stor del av sjukhusen. Folk med andra sjukdomar har således fått Corona och dött.
Citera
2020-03-30, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
En ung svenska har dött:https://www.svt.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset

Kan det ha varit fetma igen?
Citera
2020-03-30, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Äntligen någon mer med förnuft.

Se gärna mitt inlägg tidigare med.

Alltså, när någon går bort finns det ju knappast något intresse att basunerar ut levnadsvillkor, kanske missbruk, sjukdomar osv.

Kan bara gissa hur det skulle låta på Flashback när det kommer ut att en 26 ärig tjeje med grav övervikt och missbruksproblematik "får skylla sig sjölv" när hon går bort i coroa eftersom hjärtat inte pallar mer.

Exakt.

Och när det kommer till att föra statistik och bedriva forskning kring Covid-19s påverkan på det svenska folket så finns det utrymme i Offentlighets- och sekretesslagen för att myndigheter kan kräva att få ut den relevanta informationen som krävs för det ändamålet. Offrens ålder och riskfaktorer kommer givetvis inte att 'mörkläggas', det är bara det att man inte vill att vilket äckel som helst ska få tag i informationen. Det är ju bara att kolla hur snabbt Flashbackdetektiverna kan dra fram identiteter i pågående brottsmål. Om man vill att samma personer ska få tillgång till information ur någons patientjournal så måste man vara allmänt tappad.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Har fått höra från en släkting som jag har i Italien, trieste, dödsfallen är överdriva dvs dom skriver alla dödsfall som corona. Tex har folk skrivit om släktingar som dött av cancer men skrivits upp som corona, för att höja siffrorna av mån anledning.

Görs säkert fel åt båda hållen. Oftast påstås det vara underrapporterat pga bristande provtagning. Nu kommer även nyheter från USA om underrapportering.

https://www.buzzfeednews.com/article/nidhiprakash/coronavirus-update-dead-covid19-doctors-hospitals
Citera
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Ja, kanske - det klassas väl som riskfaktor..
Citera
2020-03-30, 06:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
"Oj, nu dog jättemånga människor."

"Ja, vi var förberedda på det."

Yes, Vi har kylkontainers o ishallar!
Citera
2020-03-30, 06:54
Medlem
Citat:

Ja det gör det, och eftersom hon tydligen var helt frisk...
Citera
2020-03-30, 06:54
Medlem
Citat:
Rökare, gravid, otur, kan ha varit vad som helst.
Citera
2020-03-30, 06:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Ja, riktigt feta dör oftare

People of any age with severe obesity — a body mass index of 40 or more — are considered to be at high risk of serious illness from COVID-19, according to the Centers for Disease Control and Prevention.
Citera
2020-03-30, 06:55
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Grejen är ju att Corona infekterat en stor del av sjukhusen. Folk med andra sjukdomar har således fått Corona och dött.

Alla njurtransplantationer i Sverige med levande donatorer har skjutits fram med 3 månader. Dessa patienter får nöja sig med dialys fram tills dess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in