2020-03-31, 17:32
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Är förmodligen det femdubbla om inte mer.
Låt oss leka lite med hur smittan sprider sig.
Kalle är smittad. Kalle har fyra barn. De fyra barnen har 8 barn tillsammans. De fyra barnen har sammanlagt ca 40 vänner och 1000 arbetskamrater. De 8 barnen har vänner, arbetskamrater mm som också har familjer och vänner osv, osv.
Så ser det ut om man inte bryter kedjan.
Om man räknar efter FHM modell med att 100,000 personer blir smittade i första vågen så blir det nästan 25,000 smittade med dagens siffror(4862) över sjuka som behöver sjukhusvård+ respiratorvård. Räknar man på en dödlighet mellan 4-5% så får man ett uppskattat antal döda från idag och en månad framåt på ca 1100 döda räknat på 4,5%. Grovt uppskattat blir det från och med idag i snitt på en månad ca 36 döda per dygn.
Om det stämmer eller inte visar sig men utgår man från dera modell så är det där man hamnar, men dom har haft fel förut och hur bra deras modell är visar sig.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Även Norge lättar på sina restriktioner enligt Aftonbladet. Man kommer tillåts arbetspendling till landet från Sverige och andra EU länder.

Syns vi väntar på vad Erna & co kommer fram till, istället för AB`s "experts"..

Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finska regeringens presskonferens igår. Man kommer skyndsamt lägga fram ett förslag för att begränsa trafiken över gränserna ytterligare, däribland förhindra arbetspendling vid gränsen i norr. Samt man kommer inte tillåta kryssningsfartyg på hamnarna i söder.

Allt från gårdagens presskonferens. Borde finnas info i valfri finsk media om det.

Tack, visste inte om det. Lägger in det i en spoiler :

Sedan ett facit ifrån morgonen. Det har rapporterats väl ca 70+ läkare i Italien som dött vid "fronten". Har undrat över sjukskötare och annan personal, för på en läkare går det ju flera "av de andra".

Nu börjar det komma ut lite :

Totalt har 8.358 helsearbeidere testet positivt for coronaviruset i Italia, ifølge nasjonale helsemyndigheter. Det utgjør omtrent ni prosent av alle bekreftede sykdomstilfeller i landet.

Spanske myndigheter har ikke offentliggjort hvor mange helsearbeidere som har dødd av coronaviruset i landet, men de har bekreftet at 12.298 helsearbeidere har testet positivt for covid-19, melder nyhetsbyrået AP. Det utgjør 14,4 prosent av de 85.000 registrerte sykdomstilfellene i landet.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2020/03/31/195664622/flere-enn-20-000-helsearbeidere-smittet-i-italia-og-spania

Inget om antalet döda, men de är nog på flera, flera hundra..
Citera
Medlem
Andelen av de sjuka som dör i Sverige är mycket högre än i de flesta andra länder. Vi ligger skyhögt över grannländerna, men även högre än många andra länder. Vad kan detta bero på. Är svenskarna vekare än andra folk eller är det vården som är sämre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag börjar misstro smittskyddsexperter och myndigheter som hävdar att de allra flesta får milda symptom. Varför denna mörkläggning? Jag läser om folk inom fitness och professionella fotbollsspelare, människor med grym kondition, som fått andningssvårigheter och känner att de har varit på väg att kvävas.

https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/dybala-kunde-knappt-andas/

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/e8LPyQ/kunde-inte-andas--som-om-halsen-stangt

Det där är ju för fan inte ”milda symptom” vilket alla experter hävdar.

Hur ska mannen på gatan då känna sig när covid-19 suger tag i ens lungor om till och med atleter får problem?

Likaså hävdar dessa läkare att riskgrupperna främst är de som drabbas. Ändå läser jag om berättelser från sjukvårdspersonal som bevittnar om att hälften av de som ligger i respirator är under 50 år och saknar underliggande sjukdomar.

Det är helt klart något som de inte säger. Jag börjar fan bli less på det. Var transparenta istället för att riskera människors liv.
"– Jag mår bra, mycket bättre faktiskt. Jag provade att träna de dagarna när symptomen var starka, och då kände jag mig obekväm direkt och kunde nästan inte andas. Jag fick avbryta efter fem minuter, säger Dybala i ett videoklipp."
Citera
2020-03-31, 17:33
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Oftast, inte alltid, är det blattegäng.

De jag har sett har uteslutande varit utomeuropéer. Det är inte direkt Olof och lilla Petter som är ute och härjar på det viset
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Nu har jag tröttnat på dom här pressträffarna klockan 14 varje dag så vet ej vad som sagts det senaste men något som stör på fruktansvärt mycket är att dom pratar om äldre med underliggande sjukdomar hela tiden.

Vi har iallafall två dödsfall vi känner till där personerna var 26 och 30. Flera läkare är på IVA. I Italien dör läkare på löpande band, jag är tveksam till att någon av dom är plus 70 med underliggande sjukdomar

Läkarna som dör på löpande band i Italien har ju till stor del visat sig vara tandläkare, psykologer, obducenter m.m. Många utav dom vanliga läkarna har varit väldigt gamla hembesökande läkare där den äldste var runt 90 år. Häromdagen var den yngste avlidne läkaren 57 år, kan ju ha ändrats sedan dess iofs.
Citera
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Så har Flashbacks fantastiska hjärntrust kommit fram till när alla svenskar dött?
Om en vecka?

2-3 veckor, framåt, brukar det alltid låta - från vilken given tidpunkt du/de själva väljer, då djävlars kommer svenskarna dö som flugor...

Vilka djävla svin till ungdomar att hosta bredvid äldre och säga att "nu har du oxå Corona" - jag skulle slå ned dem och sparka på dem. Så förbannat respektlöst, i dessa tider. Och nu tror inte ens jag att det bara är blatteungar. Gött för skitungarna att se att det nu inte bara drabbar äldre - kanske blir lite annorlunda ljud i skällan, då...?!
Citera
2020-03-31, 17:34
Medlem
Jon.Holmss avatar
Måste säga att FHM:s dagliga pressträffar bara känns ointressantare och ointressantare. Samma snack och bortförklaringar som tidigare. Och samma menlösa frågor som tidigare. Sveriges journalistkår måste var den mest korkade i hela världen!

Inte ens vår store hjälte Tysken, som ju tidigare var en frisk fläkt på pressträffarna, ställer några intressanta frågor längre.
Citera
Medlem
Att det bara är västvärlden som drabbas är en outsäglig fasa.
Va ska de 6 miljarder människor i U-länder göra när väst stannar?
De är fullkomligt groteskt överbefolkade tack vare ökade livsförhållanden och kräver konstant massproduktion och brutal överbelastning av jordens resurser.
Det lär bli blodiga krig om naturresurser?

Jag har ingen koll alls på vilka länder som är självförsörjande och inte- men vad händer med alla u-länder när väst är fullt upptagna på hemmaplan?
Citera
Medlem
Livsgjutarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Så jävla vidrigt:

"Kommunens larm: Ungdomarna nyser medvetet vid äldre

I inlägget skriver man att äldre personer i kommunen varit med om att ungdomar medvetet hostat, nyst och spottat i närheten av dem på stan och i butiker.

– Det är till exempel när man står i kön i affären. Det är väldigt tydligt och inte bara att man hostar till eller hostar i armvecket, utan det är ganska demonstrativt agerande, säger Ingrid Westerlund, Eslövs verksamhetschef."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb814l/varnar-for-ungdomar-som-hostar-vid-aldre

Jag kan bara tillägga att jag har sett detta flera gånger!!! Ungdomsgäng som verkligen medvetet går och hostar nära folk runtomkring sig, oavsett ålder. Sen hånler de efteråt.

Vilka vidriga as, eftersom det bokstavligen kan kosta folk livet.

Detta borde ALLA som observerar där ute direkt reagera med full kraft mot. Det är riskgrupper vi måste hjälpas åt att skydda.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Borde vara fängelsestraff på det, Finland har det

Haha, de får inte ens fängelse för mord, våldtäkter eller tortyr. Så det är nog för mycket att hoppas på att de skulle få fängelse för att nysa

Tyvärr skall tilläggas...
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
??? Deras siffror kommer ju kl. 18.
Lombardiet rapporterar lite tidigare (precis som några av våra Svenska regioner gör).

Här är en riktig källa på att Lombardiet idag rapporterar 381 nya döda:

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-lombardy/coronavirus-death-toll-in-italys-lombardy-rises-by-around-381-in-a-day-source-idUSKBN21I2BY, nyss
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-31 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in