2020-03-31, 12:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Varför skulle det vara en övergående händelse? Agerar folk i sin vardag nu helt annorlunda än för 17 dagar sedan?

Ja, kanske gör folk det, jag vet inte. Vet du?

Nu besvarar du min fråga med en omvänd fråga. Jag tycker inte att man ska spekulera i hur det ser ut om tre-fyra veckor om man inte har en sådan funktion i samhället att man behöver mönstra upp för det.

Den enda fakta vi har är hur det har sett ut.
Citera
Medlem
petnomis avatar
Folkhälsomyndigheten får i uppdrag att testa bredare

Folkhälsomyndigheten får regeringens uppdrag att öka testningen i Sverige, uppger Moderatledaren Ulf Kristersson för TT.
Beskedet kom vid veckans informationsmöte med statsminister Stefan Löfven (S).

– Äntligen börjar det röra på sig med tester och provtagning. Det som borde ha gjorts för flera veckor sedan börjar nu hända. Det ska ges ett uppdrag till Folkhälsomyndigheten att börja testa, i början sjukvårdspersonal och sedan mycket bredare så att vi kan återskapa ekonomin igen, säger Kristersson till TT.
Testerna handlar dels om huruvida man är coronasmittad, dels om man fått immunitet, enligt Kristersson.

Håller pressträff
Klockan 13.30 håller statsministern tillsammans med miljö- och klimatministern och socialministern en pressträff i Rosenbad, och bara en halvtimme senare håller Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) sin pressträff för att informera om det senaste kring viruset i Sverige.

Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell har också uttryckt att betydligt fler i Sverige bör testas för coronaviruset. Framför allt fler vårdanställda och särskilt de i vård och omsorg som jobbar med äldre, säger Tegnell.
– Där skulle man behöva en ökad kapacitet, säger han till Ekot.

Exakt hur mycket testningen kan behöva öka är svårt att veta, säger Tegnell som pratat om ett par, tre gånger mer än vad som görs i dag.

10 000 personer

Förra veckan testades 10 000 personer, och totalt har drygt 24 500 personer testats i Sverige. Hur ökningen ska gå till är oklart.
– Vi vet att det finns ett antal stora laboratorier som vill hjälpa till men det är bara en liten länk i kedjan. Under veckan kommer vi att arrangera ett möte för laboratorier och regionerna, vilka är de som måste hålla i testningen, för att se vilka lösningar man kan hitta, säger Tegnell till Ekot.

KÄLLA.SVT.(Se länk)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-far-i-uppdrag-att-testa-bredare
Citera
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Whatever. Det kostar 249 € att testa sig enligt Mehiläinens hemsida. Undrar om man kan ta Finnair till Helsingfors och testa sig där. Eller är Nyland hermetiskt tillslutet så inte en kotte kommer in eller ut?

Pris
https://www.mehilainen.fi/sv/coronavirustest

Annars låter det som att man ska ha bedömning från företagsläkaren för att få testa sig för 249 €. Så det är öppet för Mehiläinens företagskunder, inte bara de som organiserade sällskapsresan för virusarna till Sydkorea, utan alla. Men kommer konkurrerande vårdföretag få tillgång? Och kommer den offentliga vården pynta 249 €? Skulle inte tro det.

Kontakta din egen företagsläkare eller -hälsovårdare via MinMehiläinen – appen eller webbsidan fliken Företagshälsovård

https://www.mehilainen.fi/sv/aktuellt-om-coronaviruset-i-wuhan?k=kaikki&q=provtagning&p=1

Det vore intressant att veta om man får intyg om genomgången testning? Tror att det kan bli en fördel att ha i olika sammanhang snart. 249 € är överkomligt om ens levebröd hänger på att visa sig virusfri eller ha skaffat sig förmodad immunitet.

Finland är hermetiskt tillslutet, och inga svenska undersåtar släpps in utan ytterst vägande skäl. Att vilja testa sig är inte ett sådant skäl. Skulle man motav förmodan ha ett finskt medborgarskap blir det automatiskt 14 dagar karantän om man kommer utomlandsifrån.
Citera
2020-03-31, 12:41
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Jag börjar tror mer och mer att grejen med LOCKDOWN, att det inte görs i Sverige, beror främst på att man inte klarar av det.
Dvs Sverige är ett sånt skitland, med "dialogpoliser" och totalt värdelös armé, att det klarar inte av att upprätthålla den sorts militärdisciplin som en lockdown innebär.
Ja, Sverige är troligtvis ett land av mesar som skulle förlora ett krig även om motståndare var Andorra. Fullt med bögar och feminister, liksom. Klart att man inte kan införa lockdown. Bättre låta gamlingar dö så kan man sen fortsätta med sin promiskuösa tillvaro när allt detta är över.

Börjar tro?

Vart har du levt den sista tiden?

Tro fan att de inte klarar av det!

De klarar inte av att handskas med stenkastande snorvalpar, eller ens sina egna kärringar i hemmet. Hur tror du de ska klara av en LOCKDOWN
Citera
2020-03-31, 12:42
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Gissningsvis siffror som släpat efter. Men man verkar fortfarande ha en stigande kurva oavsett.
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
98 tillhörde måndagen. Resten perioden 11-29 mars.
Ah. Bra.

Google translate:

There were 98 new deaths reported by the coronavirus, the Federal Public Health reported yet. An additional 94 deaths have been reported retroactively, ”added Van Gucht. "These are deaths that occurred between March 11 and the day before ( Sunday , Ed.)." This mainly concerns people from residential care centers. The total number of deaths is now at 705 .

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/overzicht-705-doden-door-coronavirus-nu-al-bijna-5-000-patienten-in-ziekenhuis~a90a8445/, idag

Svårt med trender om data rapporteras stötvis. Men, ja, trenden är fortfarande accelererande i Belgien, dagens 98 nya dödsfall är högre än gårdagens 82.
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-31 kl. 12:46.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Förstår ni förnekare vad jag varnade för nu.

Jag ville inte ha rätt., men detta är på er. Säg aldrig att ni inte blev varnade.
Idag kl. 14.00 hamnar sverige i chock.

Vad tänker du ska hända?

Det är nog något i med Löfven, då har det alltid varit nya åtgärder men jag tror vi är för stolta för att kapitulera när Tegnell varit så stor i truten mot nationer/experter som tar det på mer allvar.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Min gissning är att statsminister Löfven skall trycka extra hårt på rekommendationen att inte resa över påsk. Kanske t om förbjuda detta? Kan jag aldrig tro men vem vet.

Möjligen att de äntligen har insett det. Kanske de har studerat beställa tåg och färjebiljetter.

Citat:
Ursprungligen postat av Paladin
Aha ok. Det låter även det troligt. Masstester och en extra, EXTRA stark rekommendation att inte resa över påsk!

Se ovan. Jag tror tyvärr att det blir mer dalt.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Förstår ni förnekare vad jag varnade för nu.

Jag ville inte ha rätt., men detta är på er. Säg aldrig att ni inte blev varnade.
Idag kl. 14.00 hamnar sverige i chock.

Hoppas du har rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag gisssar att det är kraftigt höjd bensinskatt som är dagens nyhet, typ 2 kr litern.

Med tanke på hur mycket bensinpriset har sjunkit så har jag funderat på risken att MP kommer med något sådant.
Citera
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Du förväntar dig det från samma myndighet som säger att varken barn eller svensk kollektivtrafik smittar?

Inte bara Sverige, jag har inte hört det från ett enda annat lands myndigheter heller. Och skumt att ingen annan verkar tycka att det är märkligt ens på flashback
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Stefan Löfven, har uppmanat svenskarna att bete sig "som vuxna" och inte sprida "panik eller rykten".

Panik är dock exakt vad många inom Sveriges vetenskapliga och medicinska samhälle börjar känna. En framställning undertecknad av mer än 2 000 läkare, forskare och professorer förra veckan - inklusive Nobelstiftelsens ordförande, prof Carl-Henrik Heldin - uppmanade regeringen att införa strängare inneslutningsåtgärder. "Vi testar inte tillräckligt, vi spårar inte, vi isolerar inte tillräckligt - vi har släppt viruset fritt," säger prof. Cecilia Söderberg-Nauclér, virusforskare vid Karolinska institutet. "De leder oss till katastrof."

Sveriges närmaste grannar - danskarna, finländarna och norrmännen - har accepterat en lockdown-strategi, stängt skolor, arbetsplatser och gränser för veckor sedan.

"Problemet med den metoden är att du tröttnar systemet," sade Tegnell. "Du kan inte hålla en låsning igång i månader - det är omöjligt."

Men en sådan situation kan bli oundviklig. "Regeringen tror att de inte kan stoppa det, så de har beslutat att låta människor dö," sade Söderberg-Nauclér. "De vill inte lyssna på den vetenskapliga informationen som presenteras för dem. De litar på Folkhälsomyndigheten blindt, men de uppgifter de har är svaga - även pinsamma.

”Vi ser tecken på en högre fördubblingsgrad än Italien, Stockholm kommer snart att ha en akut brist på ICU, och de förstår inte att det då är för sent att agera. Allt detta är väldigt farligt. ”
Citera
2020-03-31, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Men hon hade ju nageltrång
Det säger sig självt att man kommer hitta dessa undantagsfall, när såpass många smittats globalt. Det betyder inte att unga och friska har någon som helst anledning att gå och vara rädda.
Citera
2020-03-31, 12:44
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Folkhälsomyndigheten får i uppdrag att testa bredare

Folkhälsomyndigheten får regeringens uppdrag att öka testningen i Sverige, uppger Moderatledaren Ulf Kristersson för TT.
Beskedet kom vid veckans informationsmöte med statsminister Stefan Löfven (S).

– Äntligen börjar det röra på sig med tester och provtagning. Det som borde ha gjorts för flera veckor sedan börjar nu hända. Det ska ges ett uppdrag till Folkhälsomyndigheten att börja testa, i början sjukvårdspersonal och sedan mycket bredare så att vi kan återskapa ekonomin igen, säger Kristersson till TT.
Testerna handlar dels om huruvida man är coronasmittad, dels om man fått immunitet, enligt Kristersson.

Håller pressträff
Klockan 13.30 håller statsministern tillsammans med miljö- och klimatministern och socialministern en pressträff i Rosenbad, och bara en halvtimme senare håller Folkhälsomyndigheten, Socialstyrelsen och Myndigheten för samhällskydd och beredskap (MSB) sin pressträff för att informera om det senaste kring viruset i Sverige.

Folkhälsomyndighetens statsepidemiolog Anders Tegnell har också uttryckt att betydligt fler i Sverige bör testas för coronaviruset. Framför allt fler vårdanställda och särskilt de i vård och omsorg som jobbar med äldre, säger Tegnell.
– Där skulle man behöva en ökad kapacitet, säger han till Ekot.

Exakt hur mycket testningen kan behöva öka är svårt att veta, säger Tegnell som pratat om ett par, tre gånger mer än vad som görs i dag.

10 000 personer

Förra veckan testades 10 000 personer, och totalt har drygt 24 500 personer testats i Sverige. Hur ökningen ska gå till är oklart.
– Vi vet att det finns ett antal stora laboratorier som vill hjälpa till men det är bara en liten länk i kedjan. Under veckan kommer vi att arrangera ett möte för laboratorier och regionerna, vilka är de som måste hålla i testningen, för att se vilka lösningar man kan hitta, säger Tegnell till Ekot.

KÄLLA.SVT.(Se länk)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-far-i-uppdrag-att-testa-bredare

Så bra, nu ska det testas pga ekonomin, och jag är glad för det. Har alltid vidhållit att isolering och testning är det bästa för att få igång ekonomin igen, även karantän kan företagarna hantera om de får hjälp med fasta kostnader. Det enda företagarna vill är att ha friska människor som kan konsumera / använda deras produkter.
Citera
2020-03-31, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Sverige har från första början alltid agerat på samma sätt med att successivt införa striktare åtgärder. I dagsläget är lockdown långt infrån, med tanke på modus operandi.
Gissar att innan man kommer till lockdown-läge ska man i tur och ordning gå igenom:

Stänga alla umgås-lokaler (barer, restauranger, pubar)
Stänga alla skolor
Stänga alla icke-nödvändiga näringsverksamheter (frisörer, klädaffär etc)
Begränsa sammankomster till max 2 personer.
Stäng av gränser på riskområden (Stockholms regions tex)
Lockdown

I Finland behövs det 800 poliser och militärer för att spärra av Nyland inklusive Helsingfors.

Jag kan inte tro att polisen och militären i Sverige kan avvara de antalet för att tex spärra av Stockholm.
Gängskjutningar och sprängningar pågår mitt under en av de större kriserna som vi har haft så varje
patrull behövs till annat.

Det här vet folkhälsomyndigheten, så därför kommer de inte att begära en sådan åtgärd även om det
är motiverat för att minska smittspridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in