2020-03-31, 14:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag kan tycka att drive-trough variant (Sydkorea-style) hade varit en bra metod för att genomföra snabba och säkra tester.

Ja absolut, håller med dig om det. Masstestning hade underlättat för att åtminstone se hur läget ligger och ifall de åtgärder som satts in fungerar någorlunda.
Citera
2020-03-31, 14:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Det värsta är ju att det var TIDIGT som det uppdagades att patienter i Kina inte fick någon immunitet, då de insjuknade på nytt.

Det är rätt märkligt att väldigt många ifrågasätter allt från Kina när det gäller sådant som verkar bra, men samtidigt så upphöjer man allt som verkar negativt.

Det har inte uppdagats någonting. Det är förmodligen så att det var bristande testförfarande som gjorde att personerna friskförklarades trots att de inte var friska.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sänkta krav på skyddsutrustning för vårdpersonal är oacceptabelt de gör att de kommer dö fler i Sverige.
https://twitter.com/Kaffeoxitant/status/1244963986753421312

-och hinna ta vidare smittan till andra, patienter som egen familj..
(bli en martyr, Tegnell tackar dig !)

Facket borde tokvægra !!!

Tegnell borde polisanmælas tvært før sina råd !

(efter Chernobyl blev ansvariga hållna till svars och dømda !)
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
"Bara", lol.

Och 25 till närmsta sjukhus LOL LOL!

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=Avst%C3%A5nd+Fj%C3%A4lln%C3%A4s+%C3%96stersund
Senast redigerad av Gefundenes F 2020-03-31 kl. 14:49.
Citera
Avslutad
Jag har blivit lite snurrig i skallen nu. Var hittar man antal patienter som vårdas på IVA just nu? Vet att jag sett det någonstans men hittar bara ackumulerade vårdtillfällen just nu.
Citera
2020-03-31, 14:48
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Stänger man av respiratorn så är det mord.

Är prognosen usla för dessa två patienter måste sjukvården med sina begränsade resurser överlåta respiratorn till patienter med bättre prognos.

Mer än en tredjedel av alla coronapatienter under intensivvård har ett BMI över 30, dvs Fetma Klass 1.
Senast redigerad av DoktorTengele 2020-03-31 kl. 14:52.
Citera
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Första fallet i Lombardiet upptäcktes 21a februari. Någon vecka senare insåg man att det var rejält spritt där. Så först i månadsskiftet hade det varit någorlunda rimligt att sätta resenärer i karantän (eftersom man inte där och då hade möjlighet att vara efterklok när man vet all fakta såhär i efterhand).

Nu dags för baklängesräkning. Det tar i snitt 20 dagar från smittillfället till att dö av Corona. 20 mars hade Sverige 12 döda. Med 1 % dödlighet innebär det att vi redan hade 1200 smittade i Sverige i månadsskiftet februari/mars. Säg att vi agerat ännu snabbare och karantänat redan 25e februari; 7 döda 16 mars ger 700 smittade 25e februari.

Vad vill jag ha sagt med detta? Att även om vi stängt från Italien orimligt snabbt efter man upptäckte fallen där så lär det med största sannolikhet redan funnits massor av människor i Sverige med smittan. På sin höjd hade vi fördröjt förloppet några dagar, inte mer än så. Visst, bättre än inget, men det hade inte gjort sådan skillnad att det förtjänar kallas för någon form av grovt misstag.

Jag är mycket medveten om det och tillhör dem som tror att viruset cirkulerat mycket längre än så till och med. Men det är fortfarande ett svek från regeringen. Jag vill främst trycka på det.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Varför har man inte köpt skydd och respiratorer ännu? Man har haft 2 månader på sig att förbereda sig.
Citera
Medlem
Herregud.
Nu intervjuas socialstyrelsens representant om de tre läkarna och två sjuksystrarna som ligger smittade på IVA.
Hon yrar om vikten av rätt utbildning i sitt svar. Får inte en endaste kritisk fråga från reporten.

Hon borde ha frågat; hur stort spill är acceptabelt bland sjukhusanställda?
Citera
2020-03-31, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Som ett generellt konstaterande avseende just materiell standard så stämmer det ja.

Ligger nog ganska högt när det gäller livsnödvändigheter också, skulle jag tro.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Ja absolut, håller med dig om det. Masstestning hade underlättat för att åtminstone se hur läget ligger och ifall de åtgärder som satts in fungerar någorlunda.

Precis. Dessutom verkar den metoden ha visat sig vara mest effektiv och går i linje med demokrati och frivillighet. Torde kunna genomföras relativt bra i Svea. Till skillnad från kinesiska tvångsmetoder.
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
i Mitten? Varför skulle viruset försvinna?

Det är vad virus gör. De kommer och går.
Även om alla inte blir 100% immuna mot det efter exponering så blir tillräckligt många tillräckligt motståndskraftiga för att virusets spridning ska bli mindre än Ro 1.

Sim salabim.
Det försvinner precis som det kom, och uppstår igen då immuniteten i befolkningen avtagit.

Men att vi befinner oss i mitten är spekulation som jag tror är fel. Mitten är då det är som värst och det har vi framför oss tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in