2020-03-31, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Hade inte Danmark en massa skidresenärer från Italien också eller har jag fel?

Sportlovsfirare?

Jo, det hade de säkert även om Danmark inte är en stor skidåkarnation.

Danmark är ju en genomfartsled för mycket godstrafik från Europa, så det är nog inte helt fel att anta att smittan har kommit in den vägen också.
Plus en väldigt trafikerad flygplats i Köpenhamn.
Citera
2020-03-31, 16:54
Medlem
Hej alla i tråden, oavsett vad man tycker om vårt lands agerande ( och andra länders), att det finns någonting som skiljer från tidigare tiders influensor......

Det är väl ändå att denna pandemi är unik i världshistorien, eftersom den verkar ha spridit sig till hela världen, på bara ett par månader. Andra, tidigare influensor, var betydligt segare, allt beror ju på hur vi människor rör oss. Jag tror de flesta är eniga där....

En annan sak är hur mycket denna skiljer i EFFEKT vad gäller symptom och i förlängningen permanenta skador och ultimativt, döda....De flesta förstår att denna influensa liknar det vi kallade "barnsjukdomar" ända fram till att det fanns vaccin mot t,ex, mässlingen och påssjuka, för att nämna två. Namnet "barnsjukdomar" kom bara ifrån det faktumet, att det var bäst att ha dem just som barn, då symptomen/effekte var relativt lindrig ( nja, minns själv att jag låg rejält däckad som 10-12 åring i t.ex. mässlingen...).

Min slutsats: detta är en ny variant, där yngre klarar sig bättre, men äldre och ffa. olika försvagande funktioner, främst lungor och högt blodtryck, kanske, ger allvarligare effekt.

Min ide och slutsats: Detta virus verkar snarast vara mycket lindrigare än mässlingen, MEN, och detta är ett stort men, när hela befolkningen utsätts för den första gången, är det värre, eftersom de nu äldre inte fick chansen att bygga immunitet i unga år......
Citera
2020-03-31, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC-2.0
Hur vet man att dessa tester på huruvida man har corona eller inte ens är tillförlitliga?

Finns nån data på det?

Med tanke på hur olika det ser ut med infekterade och dödsfall osv. i olika länder så är jag skeptisk.

Enligt Jorma Hinkula, proffessor i virologi så är nästopsprov mest tillförlitliga. https://www.expressen.se/nyheter/professorns-dom-om-coronatesterna/

Bild på nästopsprov - https://twitter.com/DrPeckPNP/status/1244062665535864832
Citera
2020-03-31, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Min idé är att han lyder de direktiven som säger att om du kan prata och inte direkt kvävs till döds så ska du vara hemma och tas inte med till sjukhus. Många skulle kunna räddas om de fick vård innan det absolut sista stadiet. Min fråga var om han var en av dem som dog utan att hinna larma, eller om han larmat men sjukvården vägrat ta in honom.

För normala ickepsykopater är det viktiga och intressanta frågor. För er vidriga massmördare är det bara roligt, nåt att raljera över, "sammansvärjning". Fattar ni hur jävla äckliga ni framstår?
''Ni''??
''Massmördare''??
''Att Kina kan återgå till normalitet igen gör dock att de lättare kan hjälpa U-länderna i Europa och Amerika på olika sätt.''
I rest my case...
Citera
2020-03-31, 16:56
Medlem
boqpods avatar
🦠 🦠 🦠 🦠 🦠 🦠
DET ÄR ALLVAR!
TÄNK EFTER NU.

Ni som fortsätter ignorera - går ut, träffar folk, gymmar, äter ute och lever på som att det i princip inte hänt något. - ni blir ju inte så allvarligt sjuka, eller hur?
Och ni lever på som vanligt, eftersom ni inte är i någon riskgrupp.

⚠️Men för i helvete AGERA! ⚠️
ALLA ska isolera sig i mesta möjligaste mån även om ni inte har symptom. Håll er hemma!
Det är oerhört egoistiskt att vifta bort det här. Förstå att det finns ANDRA människor som dör på grund av ditt beteende. Kalla mig alarmist, men det är sanningen.

Och nej det är inte bara gamla som dör!
Det verkliga facit har vi när detta är över. Hur många som dött i detta virus och vad vi skulle gjort annorlunda kommer tids nog att presenteras. Likaså eventuella kvarvarande symptom på de som tillfrisknat. Men detta är helt irrelevant just nu.

💀 Hur mycket blod du har och kommer ha på dina egna händer kan du själv bara styra över.
Var rädda om varandra och SLUTA träffa folk, oavsett ålder och geografiskt läge!

🦠 🦠 🦠. 🦠. 🦠 🦠
Citera
2020-03-31, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
En kollega har fått hem ett brev från kommunen där man frågar om de har Wi-Fi och en dator/surfplatta hemma så de kan undervisas hemifrån. Verkar som de förbereder att stänga skolorna.

Om det bara är kommunen eller hela Sverige är en annan femma.

Skolan där mina barn går har mailat ut att det finns resurser för ev hemskolning.. så jag tror landets skolor är förberedda men det ska nog till en jävla massa innan dom stängs.

I kväll har Nederländerna pressträff om hur länge dom ska vara stängda.. bekanta jag känner tror till juni, minst. Dom har haft stängt på skolorna 2 veckor nu ca.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Vet man om Vasaloppet hade någon inverkan på smittspridningen i Sverige?
Bör ju gått att se vid smittspårningen (när den fortfarande gjordes).
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malmi
Vilket starkt argumenterande du för.... anser att du är en sån som borde sätta sig framför fem myror är fler än fyra elefanter och lära dig lite rudimentär matematik. Att bemöta det faktum att ett land med hälften av vår befolkning även har hälften antal döda TROTS sina extensiva återfärder med ”du är pinsam” torde diskvalificera dig att föra någon som helst argumentation tills du åtminstone sett ett par avsnitt av nämnda show... hemskt att du är över 18(e ju ändå kravet för ett inloggning)

Har redan skrivit mitt argument, ett inlägg tidigare! Du kan sätta dig och läsa igenom fler studier och analyser gjorda istället

Börja här t ex:
http://www.imperial.ac.uk/mrc-global-infectious-disease-analysis/covid-19/
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det finns många studier på aerosolgenererande procedurer på sjukhus där det finns regler på hur länge ett rum ska vara tomt mellan patienter beroende på hur ventilationen ser ut, samt användning av andningsskydd för hantering av patienter med luftvägsvirus. Det är ingen ny kunskap.

Alltså detta handlar inte om att ett nytt grundämne upptäckts.

Studier bevisar distributionen i vanlig utandningsluft samt halveringstiden i olika miljöer.

Förklara gärna varför befolkningen/myndigheter låst fast sig vid definitionen "kontaktsmitta/droppsmitta".

Så fort man nämner luftburen smitta, skiter halva planeten ner sig.

Postat denna information då jag ser det som beklagligt att en gängse definitionsfråga är det som delar landet, mobbar "alarmister" trots att de har tillförlitliga källor, samt hindrar/tillåter/ursäktar myndigheters agerande.

Detta ser vi även i vården, där vårdpersonal trots ovan nämd luftkonditionering med adekvat filter, visir, andningsskydd - smittas.

Att en smitta vid en global pandemi -i media -av myndigheter, definieras utifrån sin distribution borde vara lag.

Detta med tanke på att Sverige totalt skiljer sig i agerande än resten av Europa/världen.

Folk går i oro, oron borde bekräftas så att de vet vad de utsätts för.

Det är direkt avskyvärt att undanhålla/förminska definitionen i ett läge där pensionärer/riskgrupp kan råka illa ut pga fel definition.

Tex.

Kerstin 80 tvättar händerna men står och pratar med xxxxx som har vart dplig för 2 dagar sen.

De står en meter ifrån varandra och andas samma luft i hallen samtidigt som de talar i 20 minuter.

Xxxxx distribuerar genom utandningen viruspartiklar från övre luftvägarna som Kerstin andas in.

Men det tänkte inte Kerstin på För det här var ju bara att man ska tvätta händerna eller om någon hostar, en kontaktsmitta eller droppsmitta.
Senast redigerad av snuttis 2020-03-31 kl. 17:02.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Dom fick sitt första inhemska bekräftade fall en månad efter oss. Så sanningen är att deras utveckling gått mycket fortare än vår. Att dom fått det efter oss är inte så konstigt eftersom deras befolkning är mycket mindre.

Det spelar ingen större roll när första fallet kom, eller andra, tredje.

Det är först när den stabila ökningen börjar, som man brukar räkna från.

Man skall därför exempelvis inte räkna det allra första fallet i Sverige, som kom från Kina.

Man kan börja räkna när det stadigt börjar öka från dag till dag. Så för Sverige är det väl runt 8-10 fall. Och jag tror det är samma för Danmark.

Även Italien ligger där.

Det är så analytiker och forskare räknar, för att kunna jämföra kurvan rättvist. Vilket datum varje respektive kurva börjar på är därför irrelevant i detta fall.
Citera
2020-03-31, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Sverige såklart? Alla som vill sätta sig själva i karantän kan göra det på frivillig basis och hoppas på att det är så många som möjligt som blir smittade ute och att chansen sen blir mindre att man kan bli smittad till nästa våg.

Tja, man kan inte påstå att de riskgrupper som fortfarande inte tagit uppmaningarna till självkarantän på allvar aldrig blev varnade.

För vissa äldre kan säkert en obestämd framtid i isolering vara ett öde värre än döden. Kan inte påstå att jag är rätt person att moralisera över de som gör det valet.

Man bör dock vara öppen med att redovisa statistik över åldern på de döda och deras underliggande sjukdomar så att var och en kan göra en egen riskbedömning.
Senast redigerad av Snyltburk 2020-03-31 kl. 17:04.
Citera
2020-03-31, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Återigen.
Deras utveckling har gått mycket snabbare för att:

1. De har en mycket högre befolkningstäthet
2. De ligger mitt i skiten mellan norden och tyskland. Mycket trafik, mycket människor, många direktflyg.

De lyckades således att stabilisera läget MYCKET SNABBT.

Tänk om Sverige hade haft exakt samma förutsättningar? Hur tror du det hade gått? 😅

Men det är ju därför som jag bestämt hävdar att Sveriges åtgärder varit rimliga utefter vilka förutsättningar vi har. Det är vad jag vill komma fram till, hela poängen.

Man kan ju välja att sätta landet i karantän för att 100 stycken 70-100 åldringar jönsat runt på stan dött, när dom blev tillsagda att stanna hemma. Men jag tycker inte det är rimligt. Det tär enormt ekonomiskt, och på folks psyke. Eller vill du att hela vår välfärd ska gå åt skogen, hela vår modell? Det är ju dit det bär av om man ska stänga landet i 6 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in