2020-03-31, 16:34
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Denmark
Arrival date27 February 2020 (1 month and 4 days)

Norway
26 February 2020 (1 month and 5 days

Sweden:
24 January 2020 (2 months and 1 week)

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Sweden
Vem är det nu som skriver med feta bokstäver?
Ja vi fick en smittad tidigt. Men jag tror vi diskuterar dödsfall här. Vi låg jämsides med Norge med de första dödsfallen men vi har dragit i från rejält. Det går ju inte att förneka att det går sämst för Sverige i hela Skandinavien. Trist, det tycker vi nog allihop. Men det är alltid dumt att blunda, för det löser ingenting.
Citera
2020-03-31, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Vilket inte betyder nånting, man bör se på dödlighet inte när man hittade första fallet. När det var runt 4-5 döda i varje land låg alla tre väldigt likt.

Danmark har 90 döda på 5 miljoner invånare idag. Om en månad har dom kanske 250 döda, och det är då dom ligger i vår fas.

Bara så du vet
Citera
2020-03-31, 16:35
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Har de vaccin i Danmark redan eller kommer smittan ta fart när danskarna börjar jobba som vanligt igen?

Vi får se om den tar fart eller om den kan hållas på en rimlig nivå. Svårt för mig att sia om hur danska politiker kommer att agera. Men de brukar oftast vara mer vettiga än våra ditos.
Citera
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeleporteraTaliban
En nära anhörig till mig ligger döende i covid just nu. Vi har fått möjlighet att hälsa på personen nu sista tiden i livet med skyddsutrustning men är lite kluven. Vill ju inte bli smittad så vet inte hur jag ska göra? Är risken fortfarande stor att bli smittad trots skyddsutrustning? Känns ju lite sisådär att kliva in på corona-avdelningen oavsett skydd.

Beklagar. Fy tusan.
Jag tror inte du behöver vara så rädd för smittan. Med rätt skyddsutrustning för ett kortare besök är risken väldigt liten. Större risk att röra sig oskyddad utan handskar och skydd i affären eller kollektivtrafiken över tid.
Däremot är ju frågan om det blir ett bra sista möte under de omständigheterna. Är din anhöriga vid fullt medvetande så kanske. Annars hade jag inte gjort det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Men det finns ju svart på vitt att inte en enda människa i Sverige mellan 40-49 år har dött av Covid-19 ännu? Alltså är det ju helt korrekt att skydda dom åldersgrupper där färre är sjuka men där en stor del faktiskt avlider.

Jag menar att båda grupperna ska skyddas. Sjukdom kan innebära död, för alla oavsett ålder kön riskgrupp/inte riskgrupp.

Covid är inte som influensan. Covid är en samhällsfarlig sjukdom och potentiellt dödande.

Därför ska alla skyddas, det är det Smittskyddet/FHM ska göra.

En frisk och ung, kan dö av covid.

Alla måste inse det, då skulle vården och smittskyddet funka mycket bättre. Och kurvan plattas till.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Det är fakta om när dom fick sitt första inhemska bekräftade fall. Svårt att svälja fakta? Det står ju rakt upp och ner.

Skillnad på om fakta är relevant eller inte. De flesta forskare räknar och gör kalkyler utifrån när första dödsfallet skett för att räkna ut hur pass långt ett land befinner sig i kurvan. Vi hade bara ett importfall under lång tid, sedan kom vågen med fler från Iran och Italien. Vilken skedde till alla nordiska länder.

Du vet att Finland hade ett fall före oss i Sverige? Hur ska du tolka det med din logik.
Citera
2020-03-31, 16:36
Medlem
RonnyKålmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det skulle aldrig fungera utan att det sipprade ut. Fortsätt gärna tro på era konspirationer, men helst i ett annat forum. Det finns för övrigt inget så kontraproduktivt som just detta att hävda att allt positivt är mörkning och att varje tecken på katastrof är sant.

Läste du ens citatet som användaren gav till dig?

Det var direkt saxat ur en svensk tidning din mupp.
Vad är det för konspiratoriskt med det?

Man vill helt enkelt inte släppa info kring ålder på de under 80år som dött. Varför blundar du för det?

Jag förstår mig inte på sånna som dig. Vad får du ur att sitta och förneka in i döden vad som händer i Sverige egentligen?

Såvida du inte direkt jobbar för staten, så förstår jag inte hur en människa kan sitta och kämpa emot majoriteten av folket som bryr sig?
Citera
2020-03-31, 16:37
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Där ser man.

Alltså dog han HEMMA och UTAN VÅRD.

Det där är FHM med Tegnell i spetsen och Regeringen DIREKT ansvariga för vill jag säga.

Än så länge är det dessbättre få sådana fall. Men allt eftersom vården kollapsar så kommer vi att se fler som dör helt utan vård i hemmet. Så har det varit i Lombardiet (norra Italien) där det har peakat för 5-10 dagar sedan. Dödstalen beräknas (genom att jämföra dödligheten med ett normalår) att ligga minst 4 gånger högre än det antal som rapporteras ha avlidit i intensivvård på sjukhus.
Citera
Medlem
Citat:
Och jag upprepar.

Danmark ligger en månad efter oss i fas, 4 veckor på pricken. Dom har 5 miljoner invånare och 90 döda, IDAG.

Sverige har 10 miljoner invånare och 180 döda, IDAG.

DANMARKS ÅTGÄRDER HAR INTE GJORT NÅGON STÖRRE SKILLNAD JÄMFÖRT MED DOM SVENSKA.

Jag tycker att Sverige gör helt rätt som inte stänger ner allt.
Men den som tror att det inte kommer att spåra ur i Sverige är helt ute och cyklar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinniitus
Läs länken själv din team Tegnell propaganda lakej.

Men förstår du inte fakta?

Att det dör fler idag är ett resultat av att antalet nya bekräftade fall ökade enormt för 2 veckor sedan. Det tar ju flera veckor att dö från det att man smittats.

Idag har vi lika många nya bekräftade fall som vi hade för en vecka sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Det är fakta om när dom fick sitt första inhemska bekräftade fall. Svårt att svälja fakta? Det står ju rakt upp och ner.

Sverige fick sitt första fall tidigt. Det var en person från Kina som verkar ha skött sig exemplariskt och inte spridit smittan vidare så det fallet är inte intressant ur epidemiologisk synvinkel.
Citera
2020-03-31, 16:38
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Och jag upprepar.

Danmark ligger en månad efter oss i fas, 4 veckor på pricken. Dom har 5 miljoner invånare och 90 döda, IDAG.

Sverige har 10 miljoner invånare och 180 döda, IDAG.

DANMARKS ÅTGÄRDER HAR INTE GJORT NÅGON STÖRRE SKILLNAD JÄMFÖRT MED DOM SVENSKA.

De stängde skolorna 15 mars och det var 16 dagar sen. Du tror inte det kan krävas längre isolering än så..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in