2020-03-31, 16:20
Bannlyst
vf dör det mindre i norge när dom har drygt 200 fler smittade?

dom har 26 dödsfall och vi 180

hur kommer det sig?
Citera
2020-03-31, 16:21
Medlem
Vet någon här hur många personer Sydkorea har testat?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Verkar extremt smittsamt. Kineserna blev varse först då ett gäng sjukvårdspersonal blev smittade i december. Och jag antar att de har säsongsvaccin som vanligt så det var då de insåg att skiten hade träffat fläkten. Sedan trodde de att man måste ha varit hands on på patienten så det var inte så farligt. Nu vet vi viruset sprider sig fortare än skvaller.

Nu vill jag veta hur smittan kommit till Kriminalvården. Är det en besökare eller är det en anställd som smittat rövaren? Eller är det advokaten som haft skidsemester i Italien?

Det är ju det jag postar inlägg om och om igen om.

Smittan är luftburen genom 1-5 micrometerstora "dropp" partiklar innehållande virus distribuerade genom övre luftvägar via utandningen, en kontaktsmitta beteer sig inte på detta sätt.

80% av Sverige ser Corona som kontaktsmitta eller hostad i ansiktet smitta.
Citera
Bannlyst
389 nya fall idag. Hur är det möjligt när dom inte testat folk? 52 nya på Iva dom kanske har testats Men resten?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
ALLT!

I Sverige.
ALLT!

Handlar om definitionen av smittan.

Skulle SVT gå ut med att corona är en luftburen smitta skulle ALLT! ALLT! ändras på timmar.
Landet skulle gå i karantän.

INSE.

Det är redan bekräftat.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Svenskar är förda bakom ljuset.

Läkare/sjukhuspersonal smittas trots rigorös handtvättning med visir.

Återigen. Det är en luftburen smitta.

Vill ni ha förändring? Resolut agerande?

Gå ut med fakta.

Till närstående, på Facebook.

Visa länken till New England Journal Of Medicine.

Refererra till Sven Britton.

Referrera till att BBC gått ut med nejm´s studie, CNN, hela världen har agerat efter studien.

Och ÄVEN!!!!! om Agnes Wold (Professor svensk läkare och professor i klinisk bakteriologi vid Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet i mikrobiologi)´s beteende kan ifrågasättas har hon klargjort att Corona distibueras genom vanlig utandning. Virus i övre luftvägar frigörs och distribueras genom vanlig andningsluft.

Finns inget att diskutera tills låsningen att detta är en vanlig droppsmitta/kontaktsmitta tillskrivits LUFTBUREN. Luftburen med en halveringstid på 3 timmar eller mer.

Ta en valium, koppla av och chilla. Det kommer alltid finnas ”experter” som säger emot andra ”experter” i nästan alla frågor och du väljer så klart själv vem du vill tro på men för ditt eget välbefinnande skulle jag rekommendera att du tog av dig foliehatten för en stund.
Citera
2020-03-31, 16:22
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Ibland undrar jag om du gått ut grundskolan.

Självklart är befolkningstäthet en faktor. Danmarks läge gör också att de troligtvis fick in smittan via Tyskland tidigare. Så Danmark har klarat sig ganska bra hittills.

Hade inte Danmark en massa skidresenärer från Italien också eller har jag fel?

Sportlovsfirare?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeleporteraTaliban
En nära anhörig till mig ligger döende i covid just nu. Vi har fått möjlighet att hälsa på personen nu sista tiden i livet med skyddsutrustning men är lite kluven. Vill ju inte bli smittad så vet inte hur jag ska göra? Är risken fortfarande stor att bli smittad trots skyddsutrustning? Känns ju lite sisådär att kliva in på corona-avdelningen oavsett skydd.

Beklagar. Hur gammal är din anhörig?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Adidas.
Ja. Deras siffror på nya fall ser ut som innan.. Lika mycket. Drygt 200 bekräftade fall om dagen.

Titta på Danmark. Dom har precis som Norge haft väldigt hårda åtgärder. Trots att dom är 5 miljoner så har dom nästan 80 döda. Idag hörde jag att dom kanske kommer lätta på restriktioner till påsk. Givetvis har dom insett att deras situation knapot är bättre än den svenska ned skillnaden att dom håda åtgärderna sliter enormt på ekonomin och folkets välbefinnande.

Du är medveten om att man måste isolera tills man kan testa folk. Det tar även 3-4 veckor från isolering tills man ser en minskning av smittade. Det finns bara en lösning för att minska smittspridning och det är att undvika andra personer helt och hållet oavsett om det är med tvång eller frivilligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alvaro
Vad har du fått det ifrån? Norge fick sina första fall exakt samtidigt som Sverige, det var sportlovs-resande från italien där med. Norge och Sverige ligger exakt samtidigt i sin utveckling..

Denmark
Arrival date27 February 2020 (1 month and 4 days)

Norway
26 February 2020 (1 month and 5 days

Sweden:
24 January 2020 (2 months and 1 week)

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Sweden
Citera
2020-03-31, 16:23
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itq
Jep, läget är nog lika ansträngt i Sveriges labb som i alla andra länder i Europa.

Jag tycker inte man kan dra den slutsatsen. Flertalet labb i Sverige säger ju att man han analysera mera prover. Bland annat veterinärlabb osv. Problemet är att det inte finns några prover att analysera då det inte finns personal i vården som tar dessa prover.

Men det löser sig tydligen nu och framåt när fler och fler snabbtestmaskiner kommer ut på marknaden.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
"läst det på fb..."

Och då tror du på det?
Ja det va sant samma att i Italien har de inte räknat med de gamlingar som dött i hemmet eller på äldreboenden .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Vem vet? Men jag tror att det krävs mer skydd än handtvätt iaf. Jag tror inte sydeuropeerna är så dåliga med handhygienen.

Känner personligen mycket folk i Italien och Grekland och kan berätta för dig att dessa människor tar mycket större ansvar under pandemi krisen än vad svensken någonsin kommer att göra. Sen att det har gått åt helvete för Italien är en annan fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in