2020-03-31, 15:38
Medlem
Hej

Jag har kluckande avlopp, men inget direkt stopp i avloppet. Det rinner ner fritt, men bubblar nåt kopiöst när man spolar eller låter större mängder vatten rinna ner. Både golvbrunn och alla rör rena, krökar kollade.

Jag hyr en stuga på en tomt, vars avlopp är sammankopplat med huset bredvid. Tvåvåningshus som ingen bor i sen en dryg månad.. Min fråga är: Kan en uttorkad vattenlås i huvudbyggnaden påverka mina rör och avlopp i stugan?

Som sagt avloppen är sammankopplade med huvudbyggnaden
Citera
2020-03-31, 15:51
Medlem
2560ps avatar
Uttorkade vattenlås tror jag inte på, men däremot tätt i rören någonstans. Händer här hemma då och så, slamsugaren får komma och spola rent.
Citera
2020-03-31, 15:57
Medlem
glajarns avatar
Du har garanterat stopp någonstans annars skulle det inte klucka så där. Har haft det det ljudet flera gånger och då har det varit stopp någonstans inte helt stopp därav att man får ljude. Har slutat när rören är rensade.
Citera
2020-03-31, 16:01
Medlem
Turbomachines avatar
Blir så innan det blir stopp i rören då vattnet har svårt att rinna undan.
Bästa sättet är att använda vakuum att rensa rören med, skaffa en sådan här: https://www.expondo.se/msw-renspump-...4aAkpoEALw_wcB
Citera
2020-03-31, 16:10
Medlem
torrenttobbes avatar
Om det är ett hus på landet så kan man helt enkelt ha tagit en lite mindre rördimension när man gjorde avloppet.

Ingen idé att oroa dig före du har fått ett stopp om det har gått bra såhär långt
Citera
2020-03-31, 16:29
Medlem
Är det stopp i avluftningsröret?
Citera
2020-03-31, 17:42
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Kolla detta först!
Citera
2020-03-31, 19:44
Moderator
Tystnads avatar
Citat:

EXAKT! vad jag tänkte svara med.

Då jag är i fastighetsservice branchen så kan jag säga att blir det stopp i avluftare röret som mynnar ut på taket så uppstår detta fenomen.
Citera
2020-03-31, 19:54
Medlem
Citat:
Min amatörgissning med. Been there done that kan man säga.
Citera
2020-04-01, 00:08
Medlem
Citat:

Tack för svaret! Hur hittar jag avluftningsröret?

Som jag sa, är det en liten stuga jag hyr... kök är en köksö med diskho mot samma vägg som badrum.

Var ska avluftningsrör sitta? Finns den i stugan eller i huvudbyggnaden? Jag har nämligen ingen möjlighet att komma in i huset
Citera
2020-04-01, 00:21
Medlem
Jag ska väl kanske tillägga att jag har hällt ner diskmedel många gånger och även läst upp maskindisktabletter o hällt ner med varmt vatten. Har också kört kaustiksoda ett antal gånger.

Toan går ner långsamt.... men när jag häller på en hel hink med vatten. går det undan som bara den, för att sedan fortsätta att klucka. Sen slutar det helt o det kan vara tyst en hel natt. Sen kan det klucka igen... o vara tyst i timmar sen.

Allt rinner ner snabbt annars. Både diskho o handfat. Det som kan bubbla är golvbrunnen när duschen rinner, men det blir ingen översvämning.

Ska väl också säga att ingen har bott här på ett halvår... jag har gjort det i några få veckor. Finns inte en chans att jag har kunnat täppa till rörsystemet för jag lagar knappt mat här. Logiskt sätt fattar jag inte hur det blev så
Citera
2020-04-01, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justus-Wild
Tack för svaret! Hur hittar jag avluftningsröret?

Som jag sa, är det en liten stuga jag hyr... kök är en köksö med diskho mot samma vägg som badrum.

Var ska avluftningsrör sitta? Finns den i stugan eller i huvudbyggnaden? Jag har nämligen ingen möjlighet att komma in i huset

Om du hyr så tycker jag att du skall kontakta hyresvärden och påtala problemet.
Det är inte din sak som hyresgäst att ordna med sådana problem.

Avluftningsröret mynnar ut på taket på huset där du bor i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in