2020-03-31, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Ja det finns dem som håller på i åratal och aldrig fattar detta och det finns amatörer som förstår det så det handlar inte (bara) om hur länge man hållit på. Inte om ålder heller skulle jag säga så snarare intelligens eller bondförnuft.

Ja, jag menar bara att det finns oändligt med variabler som gör en individ.Men detta är Fb. Amatör/proffs, förnekare/alarmist, höger/vänster, nazist/kommunist, feminist/kvinnohatare, skyldig/oskyldig o.sv.

Det är iaf humor att läsa ibland😊

Nej, den springande punkten är säkert inte ålder. Även om erfarenhet är svårt att skaffa sig på något annat sätt. Och erfarenhet har jag svårt att se på ett minuskonto någonstans faktiskt. Kan nog ibland väga upp lite för brist på intelligens.
Citera
2020-03-31, 14:51
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Gick in med min likvid den 20e och har låtit allt ligga sedan dess. Idag sålde jag av lite grann av vinsterna. Förra veckan gick lite väl bra så någon form av korrektion borde komma och då vill jag köpa.
Citera
2020-03-31, 15:19
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det där är förstås ett tramsargument eftersom man inte kan jämföra avkastning för olika placerare under olika tidsperioder. Dessutom missar du konsekvent att använda ett brett utdelningsjusterat index när du kommer med dina påståenden men du lär dig aldrig trots att vi upplyser dig om det.
Självklart är den som köper aktier idag "smartare" än den som köpte för 1 år sedan, eller 2, eller 5. "Smartare" är kanske fel ord, finns ingen i världen som kunde förutse corona. Men sett i backspegeln har jag absolut rätt, och den jag kommenterade har världens flyt om han inte äger några aktier men kan köpa nu 30-40% billigare än du själv.

Dina sura kommentarer tar jag på kontot "ägde aktier och fonder 19 februari, fan också". Prova att unna andra vinster även om du själv gör förlust.
Citera
2020-03-31, 15:23
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Gick in med min likvid den 20e och har låtit allt ligga sedan dess. Idag sålde jag av lite grann av vinsterna. Förra veckan gick lite väl bra så någon form av korrektion borde komma och då vill jag köpa.
Om du ägde något långsiktigt, som vanliga svenska aktier, så kan jag inte se att det är rätt att sälja redan trots vinst. Jag kommer inte att sälja någonting jag köpte 20e inom det närmaste året, om det inte kommer en tokrusning a 30-40%. Och det kommer inte att ske innan vaccin finns eller hela USA är frisk-skrivet. Snarare risk för fler dippar i april när flera bolag kommer att redovisa skräck-siffror och 10 miljoner amerikaner är arbetslösa. Om det sker så har du iofs rätt i att sälja nu och sedan köpa tillbaka billigare, men jag räknar detta scenario som relativt låg sannolikhet under 50%.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-31 kl. 15:26.
Citera
2020-03-31, 15:38
Medlem
Spalkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Självklart är den som köper aktier idag "smartare" än den som köpte för 1 år sedan, eller 2, eller 5. "Smartare" är kanske fel ord, finns ingen i världen som kunde förutse corona. Men sett i backspegeln har jag absolut rätt, och den jag kommenterade har världens flyt om han inte äger några aktier men kan köpa nu 30-40% billigare än du själv.

Dina sura kommentarer tar jag på kontot "ägde aktier och fonder 19 februari, fan också". Prova att unna andra vinster även om du själv gör förlust.

Nästan inget jag vill köpa är billigare nu än vad det var för två år sedan, så så smart vet jag inte. För 5 år sedan var det mesta ett kap jämfört med nu. Det hade varit mycket gynsammare att gått in direkt och tagit del av utdelningar.
Citera
2020-03-31, 15:42
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
Det där är förstås ett tramsargument eftersom man inte kan jämföra avkastning för olika placerare under olika tidsperioder. Dessutom missar du konsekvent att använda ett brett utdelningsjusterat index när du kommer med dina påståenden men du lär dig aldrig trots att vi upplyser dig om det.

Han har väl iofs rätt ändå, OMXSGI justerat för inflation och kollapsen för SEK är en fullständig katastrof de senaste 5 åren.
Citera
2020-03-31, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Nästan inget jag vill köpa är billigare nu än vad det var för två år sedan, så så smart vet jag inte. För 5 år sedan var det mesta ett kap jämfört med nu. Det hade varit mycket gynsammare att gått in direkt och tagit del av utdelningar.

Lundakillen känner inte till att det finns utdelningar så han kollar alltid på OMXS30. Vi andra som faktiskt har varit på börsen ett tag vet att man får utdelningar samt att OMXS30 underpresterar jämfört med resten av börsen och håller oss därför underviktade i svenska storbolag.
Citera
2020-03-31, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nord88
Han har väl iofs rätt ändå, OMXSGI justerat för inflation och kollapsen för SEK är en fullständig katastrof de senaste 5 åren.

OMX Stockholm All-Share Cap GI ligger på samma nivå som maj 2017 så nej det är inte ens katastrof på 3 år, bara ett nollresultat då. Har man varit lite smartare och undvikit storbolag som länge har underpresterat så har det gått ännu bättre.

Men visst, det är i SEK räknat och USA-börsen har gått ännu bättre men Lundakillen gillar bara OMXS30 och då går det som det går. Han är också en fan av SEK, inte speciellt smart det heller.
Senast redigerad av flekstor 2020-03-31 kl. 15:51.
Citera
2020-03-31, 15:51
Medlem
Nord88s avatar
Citat:
OMX Stockholm All-Share Cap GI ligger på samma nivå som maj 2017 så nej det är inte ens katastrof på 3 år, bara ett nollresultat då. Har man varit lite smartare och undvikit storbolag som länge har underpresterat så har det gått ännu bättre.

Men visst, det är i SEK räknat och USA-börsen har gått ännu bättre men Lundakillen gillar bara OMXS30 och då går det som det går. Han är också en fan av SEK, inte speciellt smart det heller.

Under samma period har SEK tappat 15-20% och utöver det har inflationen tuggat på. Det är med andra ord en fullständig katastrof.

Jaha, du hade editerat.
Citera
2020-03-31, 15:54
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spalkin
Jag har ett ganska smalt spann som jag talar om, large cap på Stockholmsbörsen, kanske borde varit tydlig med det. Den som handlar väldigt små bolag, i något udda land, eller udda papper, kan ha helt andra värderingar 1-5 år tillbaka. Men svenska storbolag är perfekta att handla nu jämfört med vilken dag som helst 1-5 år tillbaka.
Citera
2020-03-31, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har ett ganska smalt spann som jag talar om, large cap på Stockholmsbörsen, kanske borde varit tydlig med det. Den som handlar väldigt små bolag, i något udda land, eller udda papper, kan ha helt andra värderingar 1-5 år tillbaka. Men svenska storbolag är perfekta att handla nu jämfört med vilken dag som helst 1-5 år tillbaka.

Ja det har du och det har varit ett uselt urval, du borde lära dig av det. Att äga svenska storbolag och dessutom skänka bort alla utdelningar som du gör ger inget bra resultat.
Citera
2020-03-31, 16:04
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja det har du och det har varit ett uselt urval, du borde lära dig av det. Att äga svenska storbolag och dessutom skänka bort alla utdelningar som du gör ger inget bra resultat.
Varför inte? Vad rekommenderar du själv? Beskriv din portfölj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in