2020-03-31, 15:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Är barnen från Djursholm som kommer sprida smittan hej vilt över hela Sverige när skidbacken och sommarstugan i Skåne ska besökas.

Var ut en sväng för ett par timmar sedan såg inte ett enda barn från Djursholm dom hittar man nog i Djursholm. Men trashföräldrarna var där och hade dem med sig.
Dessutom undviker jag skidbacken och liftkön åker bara längd. Fjällen känns som avskilt och lugnt jämfört med förorten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Sant.
En intressant aspekt då de som nått immunitet kan bli en viktig faktor i samhället och är de sista som skall isoleras. Ytterligare ett skäl att testa.
Japp. Sjukvårdspersonal som redan haft smittan behöver möjligen inte ta lika mycket i anspråk från sinande förråd av skyddsutrustning (det är den förenklade versionen, misstänker jag), samtidigt som vanliga människor kan återgå till ett mer ordinarie liv med arbete och konsumtion. Ska vi masstesta stora delar av befolkningen är det därför immunkroppstester som är viktigast.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Om Rysslands åtgärder vore väldigt bra borde man inte hamna i ett läge där man behöver sätta sina två största städer i karantän.

Alla typer som dig har varit väldigt nöjda med deras nedstängning av resor, testning, disciplin, framförhållning...

Så de metoder som du förespråkar fungerar ju uppenbarligen inte.
Om det betyder att de agerar innan stor smittspridning sker så fungerar det väl?
Dvs motsatsen till hur Sverige gör?
Men det kan ju absolut vara så att de mörkar siffror och att det egentligen är värre.
Citera
2020-03-31, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Han är i Åre och åker skidor? 🤷🏼‍♀️
eller somalia och hälsar på
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Är det någon som tror att EU kommer finnas kvar efter det här?

Jag tror att EU finns kvar, men jag tror även på nationalstatens återkomst. Då i form av större självförsörjning i respektive land.
Citera
Medlem
Citat:

När Tyskland införde exportförbud på PPE rasade nog korthuset.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag vet faktiskt inte, jag resonerar bara. Får dock information från Kina om att siffrorna dels inte stämmer och att man dels inte har fått bukt med spridningen. Att spridningen har återvänt och att det inte handlar om ”importerade” fall. Det har även lett till massiva protester i Hubei-provinsen. Hur kan man vara säker på någonting gällande denna pandemi i dagsläget?
Givetvis. De kan knappast ha klarat av smittan och redan öppna allt och även marknader där de först spårade spridningen till.

Spanska sjukan tog främst fullt friska människor som var unga och starka. Därmed agerar inte viruset liknande. Sedan så uppträder virus olika precis som andra sjukdomar inte bara går att jämföra hur som helst. Den enda likhet vi kan se just nu är att det är två pandemier, främst.
Citera
Medlem
Citat:
Du verkar inte tänka vidare långt. Självklart måste alla samtidigt sättas i karantän eller så måste varje individ testas kontinuerligt, en gång om dagen vilket är omöjligt.
Dessutom har du verkligen noll koll på hur mycket transporter som sker...

Långtradare väller in i landet och Finlandsbåtarna åker fram och tillbaka varje dag..
Citera
Medlem
Citat:

Förhoppningsvis inte.
Citera
2020-03-31, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Va? Uppenbarligen fungerar de väl, eftersom de har så pass bra siffror?

De fungerar väl för fan inte om dom får en spridning i samhället? Det måste ju vara definitionen på icke fungerande åtgärder.

När det gäller siffror så vänta lite....
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Du verkar inte tänka vidare långt. Självklart måste alla samtidigt sättas i karantän eller så måste varje individ testas kontinuerligt, en gång om dagen vilket är omöjligt.
Dessutom har du verkligen noll koll på hur mycket transporter som sker...

Nej. Eftersom det inte handlar om att få noll smittspridning, utan att minimera den. Varför måste man testa folk varje dag? Låter helt idiotiskt.

Många länder i Europa har redan begränsat trafiken rejält. De vitala transporterna fortgår och de onödiga uteblir. Där vi idag är i Europa generellt borde vi ha varit för flera veckor sedan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Jag skrev att de flest sjuka i Sverige är i åldern 40-49 år. Denna åldersgrupp ska också skyddas. Viruset slår till och vem som helst kan dö. Min slutsats, är du sjuk i covid ökar risken att dö i covid.

Smittskyddet ska verka brett och skydda alla medborgare i generell vid mening att bli sjuka.

Sluta skydda de äldre äldre särskilt.

Du får dra dina egna slutsatser.

Men det finns ju svart på vitt att inte en enda människa i Sverige mellan 40-49 år har dött av Covid-19 ännu? Alltså är det ju helt korrekt att skydda dom åldersgrupper där färre är sjuka men där en stor del faktiskt avlider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in