2020-03-31, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Ja alla våra politiker skulle kunna arbeta hemifrån, de skulle inte bli någon skillnad då det ändå inte tas några riktiga beslut

Så sant så sant.

De gör väl så gott som de kan. Tror mycket av problemen grundar sig i att man lagt mycket av besluten på regionerna. Sedan ska naturligtvis rikspolitikerna/myndigheterna ha skit för att de tagit en del bekväma beslut där man öppnat upp för att kunna skylla på regionerna ifall något inträffar. Som sagt jag betvivlar inte att de jobbar hårt (utom möjligt det rövhålet som stack till Thailand) men kompetensen saknas nog för att man ska kunna göra större beslut.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
3 månader, en siffra från en "expert" tagen ur luften.
Men ponera att det är kortare tid hos många (3-6 månader). Det räcker fotfarande för att massvaccinera riskgrupper innan varje spridningsperiod så får man kontroll.

Det är klart att det hjälper lite, med betoning på lite. Knappast värt att smitta ner 70% av befolkningen för och samtidigt maximera antal dödsfall.
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Är det verkligen jämförbart? Det här är ett virus som beviserligen bärs av många symptomfria och även många som blir lindrigt sjuka.

Jag vet faktiskt inte, jag resonerar bara. Får dock information från Kina om att siffrorna dels inte stämmer och att man dels inte har fått bukt med spridningen. Att spridningen har återvänt och att det inte handlar om ”importerade” fall. Det har även lett till massiva protester i Hubei-provinsen. Hur kan man vara säker på någonting gällande denna pandemi i dagsläget?
Citera
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Läste du det du citerade?
Svar ja
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjhame
Anders tygnell bryr sig inte ett dugg. för snubben handlar detta om att stå i tjänst till generaldirektören johan carlson och göra bra ifrån sig. får han godkänd därifrån så spelar det inte det minsta roll vad andra tycker.

Nja, Tegnell har nog större ambitioner. Han siktar på att bli högsta hövdingen på WHO. Ror han detta hem med små kostnader i liv och pengar då är jobbet hans. Det pågår tävling om de lukrativa internationella jobben.
Citera
2020-03-31, 15:11
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Det fanns inte snabbtester för månader sedan. Nu finns dom. Försök koppla ihop det med varför regeringen ger uppdraget nu, så tänds en lampa i ditt huvud.

Bosch och andra tillverkare har precis kommit ut på marknaden med snabbtestmaskiner...

Det har funnits tester hur länge som helst, inga snabb tester nej men likväl. Att använda det som någon förevändning för att inte masstesta är varken relevant eller rimligt. Att vi inte har materiell visst, men då får vi under en två månaders period fixa fram det.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Jag inser utifrån dina andra svar att du har rätt stora problem med att analysera det du själv sitter och förespråkar. Du kanske till och med sitter och trollar.

Nejdå. Det är bara du som inte förstår.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Eh, va? Snygg halmgubbe du fick till där. Men annars så bekräftar experter det jag skrivit. Eftersom jag just läst det som kommit från dessa experter.

Du skrev "offra flera tusen och sedan göra det igen nästa säsong" baserar på 6 månaders immunitet.

Nej det menar jag inte. Jag menar att man då vunnit mycket tid och förhoppningsvis kommer ett vaccin. Som löser det problemet.

Vad är alternativet då enligt dig? Har du ens tänkt på vad man ska göra istället då eller sitter du bara och gnäller utan att vara konstruktiv?

Alternativet total lockdown tills vaccin finns är inte möjligt, det borde även du förstå. Landet skulle bokstavligen backa till medeltiden.
Citera
2020-03-31, 15:12
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Ja, Nembro är ett jätteintressant exempel. Jag har börjat tänka såhär, var och en bör krympa perspektivet. Det som egentligen betyder något för mig är inverkan på det samhälle jag bor i - när smittan är här känns Stockholm eller andra ställen plötsligt avlägsna, och deras statistik hamnar i periferin.

Nembro visar vad en mindre stad kan förvänta sig vid fullskalig epidemi med brant kurva - runt 1% av populationen där tycks ha dött pga Corona. Där någonstans landar jag.

Stämmer. Om Nembro läggs på Italiensk nivå blir det 600.000 döda totalt. Överfört på Sverige 100.000 vilket gör 1%
Märkligt att man inte läst mer om detta.Det känns som att facit finns, fast i liten skala.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jag tror vi efter idag ev kan börja dra slutsatsen att Sveriges strategi varit felaktig. Vi drar ifrån nu i antal smittade och döda i norden. Visserligen ligger vi fortfarande under både Danmark och Norge i antal smittade per milj inv, men antal döda är vi sämst i klassen.

Allt detta beror ju på vad målet varit för respektive land.
De övriga länderna har velat att så få människor som möjligt blir smittade?

Och i Sverige har man ett annat mål. Man låter människor bli smittade men det ska ske under mer ”kontrollerande” former. Med så långsam spridningstakt som möjligt. Samt att undvika att gamla och utsatta blir smittade.
Därför ser statistiken olika ut i nuläget.

Om det är rätt det vi gör får väl framtiden utvisa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vi får se om några veckor hur situationen ser ut då. Kanske är regeringen och Tegnell hjältar då eller så har folket helt förlorat förtroendet för dem. Vi befinner oss bara i början av stormen.

Ja facit får vi vänta på. Det instämmer jag i.
Citera
Medlem
Sverige har visat sitt riktiga ansikte , man bryr sig inte om befolkningen och skiter i vårdpersonal som är i krig just nu. Misstänker att flera funderar på att lämna det misantropiska land och bege sig till länder som fortfarande värderar och respekterar människoliv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in