2020-03-31, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Det var vad jag misstänkte. Du har alltså anpassat till en helt godtyckling exponentialfunktion,
trots att du skriver "funktionen" i definitiv form. Du inser att man kan hitta ett oändligt antal kurvor som beskriver nuvarande utveckling lika väl?

Om du inte har någon modell kan du väl åtminstone killgissa baserat på utvecklingen i andra länder.

Du kan väl presentera en funktion som beskriver utvecklingen mellan 10-100 fall först.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Precis. Dessutom verkar den metoden ha visat sig vara mest effektiv och går i linje med demokrati och frivillighet. Torde kunna genomföras relativt bra i Svea. Till skillnad från kinesiska tvångsmetoder.

Ja, jag har suttit och funderat över samma sak. Man ser ganska tydligt med naturligtvis vissa undantag att folk ändå har tagit till sig "rekommendationerna" utan att ta till större drastiska åtgärder. En av de få sakerna som stör mig är att vi inte satte en mer utförlig begränsning på folksamlingar tidigare. Vi borde kanske ha börjat med 50 personer istället för 500. Så jag håller med dig även där, hade vi haft möjlighet att masstesta oss så är jag säker på att många svenskar hade gått och gjort det.

Samtidigt så säger sadisten i mig att denna lösning som vi kör på just nu är ett bra sätt att hålla alla på tårna om du förstår vad jag menar. Jag är mest orolig över att folk kommer bli slappa när de märker att vissa regioner inte blir lika hårt drabbade.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
6 månader?! Det låter otroligt bra. Det tar vi. Alla dagar i veckan.

Så du ska offra flera tusen människor för 6 månaders immunitet? Sedan behöver du göra om det nästa säsong?
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjhame
inte bara socialdemokraterna. alla partier sluter ju bakom dem. de har möte varje vecka. att utvärdera kommer de säkert att göra senare men då hade många människor avlidit i onödan. det gagnar ingen.

Ja visst är det alla partier. Även den s.k. oppositionen sluter upp.
Citera
2020-03-31, 15:03
Medlem
Jag tror vi efter idag ev kan börja dra slutsatsen att Sveriges strategi varit felaktig. Vi drar ifrån nu i antal smittade och döda i norden. Visserligen ligger vi fortfarande under både Danmark och Norge i antal smittade per milj inv, men antal döda är vi sämst i klassen.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
"Tror att man blir immun..."

Är du korkad? Tror du tusentals forskare världen lver jobbar dygnet runt på att framställa vaccin flr en sjukdom som man inte kan bli immun emot? Det bildas antikroppar efter smitta ergo man blir immun. Det är inget att diskutera.

Problemet är att det finns individer som varit friska men sedan blivit återinfekterade samt hur länge vi får immunitet är inte klarlagt.
Citera
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför har man inte köpt skydd och respiratorer ännu? Man har haft 2 månader på sig att förbereda sig.

Leveranser kommer in hela tiden, men det förbrukas även snabbt. Du kanske även har märkt att det inte bara är Sverige som efterfrågar detta. Om du varit förutseende skulle du köpt skydd och respiratorer som du kunde krängs nu. Var du så förutseende?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

Dom är också ackumulerade. Jag vill veta hur många som ligger på IVA just nu. Vet att jag sett det någonstans.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Tycker det går ner i åldrarna så jävligt här i Europa.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAyzJ9/12-arig-flicka-dod-av-corona
Citera
2020-03-31, 15:04
Medlem
DoktorTengeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Vi förväntar oss att viruset kommer mutera och återvända. Först i en våg i höst och sedan kanske varje säsong ett tag och sedan att vi inte har tillräckligt med smittspridning i Sverige liksom världen inte helt har kunskaper ännu om viruset. Så därmed säger vi att vi är i inledningen av viruset. När antalet ökat kraftigt kan vi säga att vi närmar oss mitten, men absolut, var dygn är nytt. Har du varit sjuk? Om du inte varit det kanske du inte känner lika som dem som redan varit det osv.

Att covid-19 kommer återvända i (elak) muterad form är än så länge en TEORI. Vi har hanterat coronavirus framgångsrikt hur länge som helst. Vi kommer att hantera det här specifika coronaviruset framgångsrikt också.
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Ja, ungefär så. Och tittar man tillbaka på andra pandemier (Spanska sjukan och dylikt) så har sjukdomen återvänt i flera vågor. Fullständig karantän under första vågen tog folk av daga i högre utsträckning under andra vågen. Vad är det som säger att så inte blir fallet avseende denna pandemi?
Är det verkligen jämförbart? Det här är ett virus som beviserligen bärs av många symptomfria och även många som blir lindrigt sjuka.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Frågan är varför vi inte lärde oss från SARS, MERS och andra epidemier. Vi har haft decennier på oss, men det enda vi har är en myndighet som kallas beredskap som verkar ha haft kafferast i 17 år, förutom att satsa några miljoner på genusforskning. Vi har en socialstyrelse där man låtsas som att det regnar och att det ändå aldrig kommer komma en pandemi och vi har FHM som får arbeta med ingenting. I grund och botten tror jag inte FHM har ansvaret för det här, de ska ge rimliga förslag utifrån förutsättningarna vi har och vi har uppenbarligen inte ens lager för en vecka. Hur fan ska du lägga fram en plan på att hindra en pandemi när våra myndigheter har gjort allt för att bryta ner den beredskapen?

Om MSB
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är en statlig myndighet. MSB har ansvar för att stödja samhällets beredskap för olyckor, kriser och civilt försvar.

Om man heter Myndigheten för samhällsskydd och beredskap kunde man ju önska texten såg ut såhär istället:

Om MSB
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, är en statlig myndighet. MSB har ansvar för samhällets beredskap för olyckor, kriser och civilt försvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in