2020-03-31, 14:01
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Hördu, ta och skärp dig. Skolorna är inte öppna som vanligt. Mellan 7-20% av eleverna i åk 1-3 får närundervisning. Distansundervisningen förlängdes igår kväll till 13 maj, och man förbereder för att fortsätta på distans terminen ut (i Finland traditionellt kring sista maj/första juni).

Också för dagis/förskola talar vi om under 20% av normalt antal barn på plats.

Men herregud. Användaren påstod att vårdpersonalens barn inte ska vara i skolan.
Citera
2020-03-31, 14:02
Medlem
aina08s avatar
Har Tegnell fått ledigt idag!?
Kanske har fullt upp att ta emot blomsterbud hemma...
Citera
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Ja detta är ju en oas utanför verkligheten.
Verkligheten är ju att vi som tycker regeringen sköter det helt ok har alla ess på handen eftersom det är det som gäller i samhället.

De som gnäller får göra det men det ändrar inget.

Så är det. Jag tillskriver det rädsla och ej rationalism. Att sprida panik och masshysteri är dock sällan bra, därför är jag glad över att alarmisterna inte har så mycket att säga till om i verkliga livet. Flashback är bra för att dessa hysteriska personer ska kunna avreagera sig, inte mycket mer än så.
Citera
Medlem
Xfiless avatar
180 döda
Citera
2020-03-31, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Barnen går i skolan fem dar i veckan och drar hem smittor till sina föräldrar som sen går och jobbar i sjukvården, på äldreboenden och i affärer. Det har Löfven inga problem med. Men att ungarna går utomhus och ringer på dörrar, där den som bor kan välja att inte öppna dörren, DET har Löfven problem med. Snacka om att sila mygg och svälja kameler.
Precis vad jag också funderar på..
Hur tänker han/ dem där??
Förskolor samt grundskolorna håller igång. Och även om förälder är smittad SKA ungen gå till skolan så länge de inte har symptom..???
Nu vet man att ungar/unga smittar. Samtidigt säger Löfven att ungarna inte ska gå runt o be om godis i påsk...
Ibland fattar man inte HUR de tänker...
Citera
Medlem
Kommentar om förbudet att besöka äldreboenden:

På äldreboendet där min anhörig jobbar, så förbjöd de själva (chef/personal) besök för flera veckor sedan. Detta nya förbud torde vara helt verkningslöst.. det som min anhöriga beskriver som de verkliga problemen är:

1. Det saknas i princip helt skyddsutrustning, personalen kan alltså inte skydda sig själva eller de äldre från smitta. (Mer än att försöka tvätta händerna).

2. Många gånger kan de äldre vara lite förvirrade och t.ex. själva ta sig ut till affärer, etc. Självklart försöker personal på alla sätt avråda/ avstyra sådant, det finns dock inga bra tvingande åtgärder de kan göra i sådana lägen. Mer än att motivera, etc.

Punkt 2 kanske är svårare men punkt 1, skyddsutrustning, anser jag är helt och hållet regeringens och myndigheters ansvar att se till. Man kan inte lägga sånt på varje enskilt boende, särskilt inte i en sådan här situation. Regeringen behöver peka med hela handen och beställa in massiva ordrar av skyddsutrustning, alt. beordra delar av industrin att tillverka dessa, etc.

Naturligtvis skulle en beredskap funnits tidigare, men när det nu inte fanns det, så måste de ju agera nu, i alla fall. Annars kommer vi se massdöd på äldreboenden, inom kort.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Det vore osannolikt om corona vore enda viruset som man inte får immunitet mot.

SVT 27 min

https://www.svtplay.se/video/26236190/nyheter-direkt/fler-tester-vantas-i-sverige-flera-presskonferenser-pa-tis

Nu har de verkligen börjat med 100% lögnpropaganda på SVT

Vilket annat Coronavirus får man inte immunitet mot?
Citera
2020-03-31, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized

Försök inte, den här epidemin kom från Wuhan i Kina.

MENA skyller ju på Israel och Kina på USA.

Det är inte såå jävla svårt för epidemiologerna att se var det började.

Tyskland drabbades extremt hårt av SARS eller den andra och var förberedda.

Israel är alltid förberedda på utplåning för annars blir dom utplånade, du tror inte att som nummer tre på listan efter överraskningsanfall och kärnvapen står det spridning av bakteriologiska stridsmedel.
Det gäller ju bara för MENA att inkapacitera Israel en vecka så kan då sjösätta sin storslagna plan sedan 1948 att döda verenda israel.
Jag tror absolut att covid19 har sitt ursprung i Wuhan.
Vad jag funderar över är om globala finansinstitut väntade ut en chans att organisera en börskrasch.
Mycket påminner om 30-talets depression. Under en tioårsperiod hade vanligt folk (framförallt i USA) skaffat sig ansenlig förmögenhet via fastighetsaffärer och genom att "spela" på börsen. Detta stack naturligtvis i ögonen på de verkligt kapitalstarka. Företrädare för affärsbanker och investmentbolag höll 1929 ett möte i NY med den inofficiella dagordningen "Hur i ska vi göra för att sno folk på sina besparingar? En bankir (jag ska avhålla mig från etnicitet på personen i fråga) kläckte då
förslaget " vi fixar en börskrasch". Sagt och gjort, finansinstituten bjöd ut miljontals aktier till underpris, allmänheten fick panik och sålde sina surt förvärvade aktier till en bråkdel av värdet. Fler amerikaner begick självmord än vad som hitills dött i covid19.
Företagens ägarstruktur ändrades totalt och övergick från allmänhet till investmentbolag. I Sverige tex blev Wallenberggruppen huvudägare i strtegiska företag som Electrolux, ASEA, SKF mfl.
Vad jag befarar är att finansinstitut med hjälp av en desperat mediebevakning skapar en paniksituation som saknar all relevens. Är det någon som fortfarande tror på alarmisternas profetier om 3,5% dödlighet?
Kanske inte det blir 2 milj. döda i USA som de första prognoserna talade om?
Nu försöker man skrämna med att när smittan på allvar når Afrika- då minsann! Visst, men varje år insjuknar ca 150 milj. i långt farligare shingella- och amöba-dysenteri. Det dör ungefär lika många varje vecka som hitills dött i hela världen i Covid19. Dysenteri skonar ingen, gamla som unga stryker med. Dom skulle varit jävligt glada om de haft en spik i foten, eller coronavirus.
Citera
Avslutad
192 döda i Sverige.

https://c19.se/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Nu är det en balans mellan ekonomi och förbud.
Jag tycker regeringen sköter den balansen bra.
Och då har jag röstar sd flera val i rad.
Ett visst antal dödsfall är ganska ofrånkomligt - en förlorad generation bör vi däremot se till att undvika till varje pris. Som SD-väljare tycker jag också att regeringen sköter detta hyfsat - liksom övriga partier.

Sen undrar man ju vart alla de här pandemimedvetna personerna som skriker på total lockdown är under en vanlig influensasäsong. Enkla åtgärder som att tvätta händerna och stanna hemma om man är sjuk kan rädda liv även då, men vet ni? Ingen bryr sig, så låt oss börja i den änden med en lagom stor förändring.
Citera
Medlem
Tycker detta är värt att lägga upp igen. Minns inte vem som skrev listan, någon användare här, ber om ursäkt för det. Men cred till den personen
Best of Tegnell

Januari 20
Enligt Anders Tegnell förändrar det inte läget avsevärt.
– Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ”effektivt”, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.

Januari 24
Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både sars och mers. Det säger statsepidemiologen Anders Tegnell. Detta trots att det nya viruset redan hunnit ta livet av 26 personer.

Januari 25
Europa har fått sina första fall av Coronaviruset.
Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.

Januari 29
Statsepidemiolog Anders Tegnell understryker att viruset ännu inte finns i Sverige, och att det därmed inte finns någon anledning att skydda sig här.

De allra flesta som smittas av virus har nära kontakt med en smittspridare, oftast i familjen eller i nära relationer, förklarar Anders Tegnell. Ute är det inte vanligt att man blir smittad, och virus klarar sig ofta väldigt kort tid utanför kroppen.

– Virus trivs inte i solljus. Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.

Hur mycket farligare är detta virus jämfört med vanlig influensa?
När det gäller den kliniska bilden, det vill säga hur sjuk man blir om man får viruset, verkar det vara ganska likt vanlig influensa, enligt Anders Tegnell.

Även om personer dör är det en ganska liten andel, och det är framför allt personer med allvarliga bakomliggande sjukdomar.

Jag har nyligen varit i Wuhan i Kina, vad bör jag göra?
[Om du har hosta och feber ska du kontakta vården via telefon och berätta om dina symptom och var du rest. Om du inte känner av någon hosta eller feber behöver du inte göra något, utan kan leva som vanligt.

Januari 31
I Sverige får mellan fem och tio procent influensa varje år. Tegnell bedömer att coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet, om man inte lyckas begränsa spridningen.
– Nu gör ju kineserna heroiska insatser för att begränsa spridningen,

Februari 1
Felaktiga uppgifter i bland annat en tysk forskningsartikel har orsakat förvirring enligt statsepidemiolog Anders Tegnell, som citeras av Sveriges Radio. Artikeln lät förstå att en person utan sjukdomssymtom spridit smittan vidare. Nu har Folkhälsomyndigheten bett Världshälsoorganisationen WHO förtydliga hur coronaviruset smittar.

Februari 2
I Sverige kommer de elva personerna att skjutsas till sina hem, där de sätts i det som Folkhälsomyndigheten kallar ”frivillig hemkarantän” under 14 dagar.
De får då instruktioner att undvika kontakt med andra människor så mycket som möjligt.

Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen. De har dessutom suttit helt isolerade i sina hem i Wuhan, säger Anders Tegnell. Pää

Februari 4
Hur många har blivit friska?
– Säkert tusentals. Det figurerar en konstig siffra över hur många som har friskförklarats, som är felöversatt från kinesiska. Det finns ingen grund för att det bara är så få som har blivit friska, utan det är långt fler än så, säger Anders Tegnell på Folkhälsomyndigheten.

Februari 8
Anders Tegnell, statsepidemiolog på Folkhälsoinstitutet, tycker att det är förnuftigt att människor inte avstår från att resa.
I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning över huvudtaget, säger han.
Tegnell pekar på att spridningen till mycket stor del är koncentrerad till Kina och området kring staden Wuhan, där viruset först upptäcktes.

– Konklusionen av det är att någon spridning utanför Kina av det här viruset inte finns i dag.

Februari 13
WHO har hittills berömt Kina för hur landet informerat kring covid-19, till skillnad från sarsepidemin 2002–2003 då Kina länge mörkade antalet drabbade och döda. Enligt Anders Tegnell är det osannolikt att nationen återigen mörkar kring ett virus.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
180 döda
Ja FHMs siffra. En ökning med 34 sen igår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in