2020-03-31, 14:00
Medlem
Tegnell är inte med
Citera
Medlem
Jag förstår inte vad som menas här (se nedan). Sa hon fel? Hon blev lite obekväm efteråt...

Nyheter Direkt | SvtPlay
Tid 27:34
https://www.svtplay.se/video/26236190/nyheter-direkt/fler-tester-vantas-i-sverige-flera-presskonferenser-pa-tis
Citera
Medlem
lapons avatar
Är Tegnell landets propagandaminister ?
Snart.Nu. Nej, det blev hans ersättare.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Är det bättre enligt dig att barnen är hemma från skolan och denna vårdpersonal stannar hemma och tar hand om sina barn? Smart där. Not.

Det insåg även Finland som snabbt fick öppna skolorna igen efter att ha gjort samma tankevurpa som dig.
Men för helvete. Man får inte vabba efter att barnet fyllt 11, dvs inte ens ta hand om ett sjukt barn som förälder. Tror du inte att ett friskt barn från 10 år kan ta hand om sig själv hemma? Man kan stänga skolorna från 4e klass och uppåt om man vill utan att föräldrar berörs. Fixa en macklunch till ungarna på morgonen så fixar de det där själva.
Citera
Medlem
vart FAN är Tengy i dagens presskonferens?
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Är det bättre enligt dig att barnen är hemma från skolan och denna vårdpersonal stannar hemma och tar hand om sina barn? Smart där. Not.

Det insåg även Finland som snabbt fick öppna skolorna igen efter att ha gjort samma tankevurpa som dig.

Hördu, ta och skärp dig. Skolorna är inte öppna som vanligt. Mellan 7-20% av eleverna i åk 1-3 får närundervisning. Distansundervisningen förlängdes igår kväll till 13 maj, och man förbereder för att fortsätta på distans terminen ut (i Finland traditionellt kring sista maj/första juni).

Också för dagis/förskola talar vi om under 20% av normalt antal barn på plats.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Fast vårdpersonal och andra med samhällsviktiga funktioner skulle ju få barnomsorg.

Ja men då blir det ingen skillnad mot för idag. Personen jag svarade tyckte vårdpersonalens barn ska vara hemma. Det var det jag motsatte mig mot.
Citera
2020-03-31, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelhund
Kväv smittspridningen tidigt så gott det går med en tidig karantän, testa och smittspåra på en massiv skala med massiva resurser medans smittan stannar av. För att sedan gradvis släppa på starkt reglerad rörelsefrihet i kombination med testning och smittspårning. På så sätt kan man ha en viss grad av kontroll fram tills man har beprövade behandlingsmetoder och vaccin på plats. Detta är för att dra ner på patienter och antalet döda till en minimum och att hålla sjukvården intakt. Om sjukvården kollapsar under en längre tid riskeras en fullständig ekonomisk kollaps och dom sociala konsekvenserna blir katastrofala och helt oöverblickbara.

Detta är teorin. Dock kräver detta ledarskap, kunskap och rätt stora resurser. Vilket tyvärr inte finns i sverige.

Så vi ska i allt vesäntligt stänga Sveriges ekonomi i minst ett år kanske längre?
De som ska hålla igång vården och utföra testerna måste ju få lön så bankerna måste vara igång också, sen är det ju bra med mat och materiel så hela jordbrukssektorn bör vi ha igång 8ch transportsektorn då. Bränsle behövs och lite import så hamnar och raffinaderier känns viktiga, och matbutiker och apotek.
Och polisen inte att förglömma, sen bör väl militären vara igång och kanske flyget också så vi kan flyga in medicin och domstolar och fångvård.
Det blir snabbt ganska mycket som måste hålla igång även med ditt förslag som då lite grann utarmar det, således kanske det är rimligare att be äldre hålla sig undan och se till att nån kan förse dom med mat och sån typ mer hemtjänst.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ju helt sant!

Vi är ju vattnet i tsunamivågen som sköljer in över vårdpersonalen,

ju färre av oss som blir smittade, ju färre blir sjuka i covid-19, ju färre kommer till sjukhusen.

Eller?

Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Är du ironisk nu?

Nej faktiskt inte

Tja, du såg säker mitt nästa inlägg, jag lägger med det här igen nedan, vi är så att säga bränslet i denna eldsvådan, eller vattnet i tsunamin, eller vilken liknelse man vill välja.

Det kommer vi inte ifrån hur gärna man än vill.

En pandemi räknas som en naturkatastrof jordbävning, tsunami, brand https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturkatastrof

Ju snabbare alla inser det -ju snabbare kan vi börja släcka elden -tillsammans.

===

Just den här krisen löser vi inte genom att låta brandmännen släcka branden och bara kolla på,

den här krisen löser vi genom att se till att inte själva börja brinna,

och utöver det -gärna ge brandmännen ett handtag om man kan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vad är det DU inte förstått om Covid19? Det är ju idag klart att DE FLESTA bär smittan utan förstå att de ens har den, särskilt barn.

Om du läst vidare att du kanske förstått att jag var ironisk. "För regeringen och Tegnell kan väl inte haft fel tidigare?"

Och jag avslutar med ... för att betona att jag inte tycker det är kraftigt eller tydligt.

Så vi är överens. 😊😷
Citera
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Jo testningen ökar. Det är mycket viktigt. Lena Hallengren säger att de räknar med att testa så många som 20 000 i veckan.

Men de måste säkerställa att testningen ger rätt resultat, så vi vågar använda oss av det?

Va fan betyder det? Att de inte kollat det innan? Att de ska börja testa nu om testen är tillförlitliga, vilket U-land vi är....

Hon menar nog att det måste finnas kapacitet i laboratierna för att analysera alla resultat. Tar man flera prover än man hinner analysera i tid så riskerar man att få värdelösa prover. Skulle man ända välja att analysera dem efter bäst-före-datumet så kanske man inte får "rätt" resultat.

Jag antar att det så hon menade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Nu har alltså ca 0,0005 procent, eller 0,005 promille av jordens befolkning, de flesta gamla och sjuka, dukat under och hela världsekonomin är på väg att krackelera. Var hamnar vi? 0.05 promille? 90% hade dött strax ändå av nåt annat.

Är det rimligt?

Nej det är inte alls rimligt. Detta är den största hysterin vi sett i modern tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in