2020-03-31, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Får Björn Olsen vara med eller bara de som redan håller men FHM i allt?

Ingen aning.. kanske bara en grupp för inbördes beundran
Citera
2020-03-31, 18:47
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Serious critical har idag minskat både i Spanien och Italien, enligt worldometer, medan Sverige har ökat.
Kan ju hända att Spaniens och Italiens siffror sjunkit eftersom många utav dem dött idag.
När jag ser att just den kolumnen blir bättre för varje dag och stannar där en längre tid utan en markant ökning kan jag se ljuset i tunneln.
Spanien rapporterar väl kontinuerligt...det har rasslat till sent många av de sista dagarna...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu börjar verkligen Folkhälsomyndigheten bli nervösa på riktigt:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/folkhalsomyndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/

Man startar alltså en rådgivande referensgrupp, och tar in diverse experter från fältet. Finns ju många att välja på, Johan Giesecke, Björn Olsen, Joacim Rocklöv, Jan Albert, Tom Britton mfl.

Har ni förresten tänkt på att vår egen Anders Tegnell inte var med på presskonferensen idag, och jag har inte sett ett enda uttalande från honom idag. Har något hänt?

Gode nyheter! Gratulerer!
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Garanterat dig att den siffran stiger varje dag.
Andelen? Nu får du fan ta mig ge en källa (anekdotiska fall är inte en källa)
Citera
Medlem
Det brittiska sjukvårdssystemet har nu säkrat ordrar så att sammanlagt 61 000 respiratorer ska kunna tas i bruk när leveranserna har skett, rapporterar*The Guardian.
Herre jösses dom tar höjd för det värsta nu.
Citera
2020-03-31, 18:48
Medlem
Nu verkar min syster blivit smittad, har fått andningssvårigheter och dålig mage, varför finns det så förbannat lite testkits i Sverige?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Skistar stänger sina anläggningar från och med måndag.

Bra där.

Är inte Lena Hallgren inblandad i Skistar? Kanske därför.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Nu är jag ganska trött på att okunniga och oinsatta personer gnäller på varför det inte finns skyddsutrustning.

1. Du har ett normalt lager. Teoretiskt sett skulle du kunna ha ett extralager. Det är dock väldigt kinkigt med utgångsdatum inom vården, vilket gör att du kontinuerligt behöver köpa in nya och kassera dom gamla. Kör man på denna varianten måste man också bestämma sig för hur många mycket ska ha. 10 000? 100 000? 10 miljoner?

2. Plötsligt blir det ett virusutbrott där många länder drabbas och alla länder behöver otroligt mycket mer skyddsmateriel än vanligt. Vilket gör att samtliga länder beställer skyddsmateriel. Sverige ligger efter på denna punkten då vi fick våra fall relativt sent sett till andra länder, vilket gör att dessa haft ett enormt försprång på att kunna köpa på sig.

3. Många länder som producerar skyddsmateriel har stängt sina gränser och exporterar således inte just nu.

4. Vad ska regeringen göra menar du? Det är en otrolig brist på skyddsmaterial. Snälla PM:a mig om du hittar något ställe som inte har restnoterade leveranser av detta. Regeringen kan beordra hur mycket dom vill, men så länge det inte finns något materiel så är det jävligt svårt att få tag på, eller hur?

5. "Men öööh börja producera ööööh". Jo, men om hela världen skriker efter en viss produkt så kommer det flaskhalsa rätt rejält innan man kommer upp i produktion av dessa enorma produktionskvantiteter.

Leveransbristen är ett faktum helt enkelt.

Bara för att andra länder fick större spridning snabbare så betyder inte det att Sverige inte kunde se vad som var på väg att hända.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Tänker att jag helst borde ha önskat honom nåt hemskare men nöjer mig bara man blir av med honom.
Honom eller myndigheten han representerar?
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Fel!
Bläddra till dödsfall/åldersgrupp.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Uppfattningen att coronavirus är "bara en förkylning" eller "inte värre än influensa" för ungdomar har redan visat sig vara osann.

"COVID-19-viruset kan orsaka infektion och allvarlig sjukdom hos alla människor i alla åldrar," sade Dr. Maria Van Kerkhove, chef för Världshälsoorganisationens nya sjukdomar och zoonosenhet, nu ifredags. "Uppgifterna som vi har sett från ett antal länder är att majoriteten av de barn som är smittade upplever mild sjukdom men tonåringar och yngre vuxna har en större risk att dö än vad vi först trodde," sade hon och tilllade att det finns en handfull fall av barn som dör av coronavirus.

Den snabba livsstilen för vissa ungdomar, matvanor i Sverige och antalet unga vuxna som inte utövar social distansering kan hjälpa till att förklara varför tidiga uppgifter i Kina skiljer sig från USA och Europa, särskilt sverige

Ingen hade någonsin hört talas om detta virus för 11 veckor sedan, så vi bygger verkligen planet medan vi flyger det. För att komplicera frågor ytterligare har Kina inte en historia av öppenet. Jag skulle inte bli förvånad om vi får reda på mer allvarliga dödsfall hos barn i efterhand, om jag ska vara ärligt..

Och tänk också på denna biten min vän.
Du tar en extremt hälsosam 25-årig man från Sydkorea som spelar fotboll och har en vegetarisk kost och inte gör några droger, och jämför det med en 25-årig fetma typ två-diabetiker i Sverige som knappt går ut om det inte är för att festa, och du pratar om två olika åldrar.

Mvh
Dr. Jeff
Citera
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Det känns så dåligt att behöva leva i tider som dessa. Att läkare och sjuksköterskor och annan vårdpersonal blir sjuka, att deras skyddsutrustning kanske inte räcker till. Inkompetenta idioter till politiker har inte sett till att skyddsutrusningen finns.
Det är sorgligt. Det väcker ilska och hjälplöshet vad som pågår. Att offra människor och leda dem in i döden.
Tegnell har öppet ljugit för folket och lurat dem in i en falsk trygghet. Människor har tagit risker i onödan. Allt är så fel. Så skamligt.
Citera
2020-03-31, 18:49
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Spanien rapporterar väl kontinuerligt...det har rasslat till sent många av de sista dagarna...

Två ggr per dygn brukar de köra på, en morgon/förmiddag och en gång på kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in